Endret kalkulering av åpningsrate og utvidet statistikk

Anders Steinlein

Ikke helt nye nyheter det her, men statistikken er fremdeles et detaljert og nyttig verktøy for deg som sender nyhetsbrev. Se hva vi kan tilby av funskjonalitet i dag.

Helt siden MailMojo 2 ble lansert for snart halvannet år siden, har du kunnet se hvor mange som åpnet dine nyhetsbrev. Frem til nå har åpningsraten vært basert på antall åpninger ut i fra hvor mange mottakere du sendte nyhetsbrevet til. Vi har nå endret dette til å bli på linje med definisjonen som har blitt vanlig innenfor e-postmarkedsføring generelt, nemlig basert på leverte e-post. Det vil si at vi trekker fra returnerte/ikke-leverte e-post fra antall mottakere før vi regner ut åpningsraten. Dette har tilbakevirkende kraft, slik at alle dine tidligere nyhetsbrev vil ha dette justert. I de fleste tilfellene endrer ikke dette på mye. Men for nyhetsbrev med høyere andel returnerte e-poster kan åpningsraten være en del høyere enn tidligere sett.

Ny statistikk over spamrapporter

Tidligere i våres begynte vi å samle inn statistikk over dem som klikker på Spam-knappen i enkelte webmailklienter. Disse tallene blir nå eksponert for deg. Slik kan du se hvor mange som markerte ditt nyhetsbrev som spam i statistikken. Det er naturlig nok ikke alle kilder til spam-sortering vi får informasjon om. Likevel vil dette gi en indikator på kvaliteten på dine nyhetsbrev.