Blogg
Anders Elieson Steinlein
–
Selv om denne artikkelen er «eldgammel» i digital sammenheng, kan du fortsatt bruke Analytics. Det er bare så mye enklere å bruke vårt eget verktøy for å måle responsen på dine nyhetsbrev som dekker mye av det samme.
Bruker du Google Analytics til å måle trafikken på dine nettsider? I så tilfelle kan du på en enkel måte utnytte Analytics til også å måle responsen på dine e-post nyhetsbrev. Ved å markere lenkene i e-posten som går til dine nettsider på et spesielt vis, kan du se nøyaktig hvor mange som klikket på lenkene og hva de så gjorde på dine nettsider.
Google har et hendig verktøy for å lage merkede lenker som Analytics vil plukke opp klikk fra. Du skriver inn adressen på siden du ønsker å lenke til, og fyller som et minimum ut kampanjekilde og kampanjemedium. Kampanjekilde er gjerne «nyhetsbrev-juni» e.l., kampanjemedium «e-post», mens kampanjenavn og kampanjeterm gjerne kan brukes for å skille på lenker innenfor det samme nyhetsbrevet.
En ferdig merket lenke kan da eksempelvis bli https://mailmojo.no/?utm_source=nyhetsbrev-juni&utm_medium=email om det er https://mailmojo.no/ jeg vil spore klikk til. I MailMojo kan selvsagt den lange adressen «skjules» ved å ha en egen tekst på lenken – marker teksten du ønsker lenket, før du klikker på knappen for lenkeverktøyet. Etter å ha sendt ut nyhetsbrevet er det så bare å vente til Analytics sine rapporter oppdateres. Du vil finne resultatet under trafikkilder i Google Analytics.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.