Blogg

Samle e-postadresser fra andre tjenester

Frode Danielsen

Frode Danielsen

Vi har tidligere beskrevet hvor viktig det er å ha et bra påmeldingsskjema på egne nettsider og på Facebook-siden. Men det finnes også andre tilfeller hvor man ber om e-postadresser. F.eks. ved kjøp i en nettbutikk eller deltakelse i en konkurranse. Da er det nyttig å få disse inn i e-postlisten så raskt som mulig for videre oppfølging. Men hvordan gjør man det når e-postadressen sendes inn til en helt annen tjeneste?
Nå i 2019 har vi en integrasjon med Zapier, som gjør det enda enklere å koble sammen ulike tjenester med MailMojo-kontoen din. Les mer om hvordan dette fungerer i bloggposten om Zapier.
Neonskilt med teksten You are here

Foto: John Baker

Det er her tjenester som Zapier kommer inn. Denne løsning lar deg enkelt koble sammen to helt forskjellige tjenester med bare noen få valg og innstillinger. Zapier støtter i dag over 500 forskjellige tjenester. Med andre ord er sjansen stor for at nettopp tjenestene du bruker finnes blant dem. I tillegg støtter de mer generelle koblinger som gjør det mulig å koble sammen tjenester som ikke er direkte støttet av Zapier. Nettopp dette gjør det mulig å koble til MailMojo via en såkalt «WebHook».

Få gratis PDF om listebygging med landingssider

Landingssider er det mest kraftfulle verktøyet i e-postverdens verktøykasse for å samle påmeldinger.
Vi har samlet de beste landingssidene blant Mailmojos kunder og deler hemmelighetene bak deres suksess i denne PDFen.

Et raskt eksempel

Lag deg en gratiskonto på Zapier.com og lag en ny «zap» som de kaller det. Søk frem tjenesten du ønsker ta i mot e-postadresser via, den såkalte «triggeren» for din kobling. Følg deretter Zapier sine steg for å konfigurere denne.
For så å koble denne triggeren til MailMojo velger du «Webhooks by Zapier» som «Action» – altså det som skal gjennomføres når triggeren aktiveres. I konfigurasjonen av webhooken velger du «POST» som hendelse og går videre til redigering av detaljene for POST-forespørselen som skal sendes.
Her må du fylle ut URL først, hvor du skal oppgi samme URL som påmeldingsskjemaer du lager i MailMojo sender til. En måte å finne denne informasjonen er å gå til verktøyet for å lage påmeldingsskjema i MailMojo og kopiere nettadressen som vises i den genererte HTML-koden som «action» for skjemaet. Med et skjema som har HTML-koden <form action=’https://eliksir.mailmojo.no/1/s’> er det da https://eliksir.mailmojo.no/1/s som er URL-en du bruker.
Det neste, og siste, som du må konfigurere er hvilket datafelt fra trigger-tjenesten som skal sendes videre som e-postadresse til MailMojo. Du fyller da «email» inn i det første feltet under Data-seksjonen. Dermed vil MailMojo skjønne at dette inneholder e-postadressen. I feltet til høyre kan du klikke på knappen til høyre i feltet for å få opp et valg av felt basert på testdata hentet fra triggeren. Velg datafeltet som inneholder e-postadresse her.

Gratiskurs om popuper

Lær mer om:
  • Våre beste tips til hvordan du bygger liste med popup!
  • Sjekkliste med hva du bør tenke over før du skal publisere popupen
  • Typiske feil du bør unngå for å få bedre resultater med popuper
  • Hvordan du enkelt setter opp en popup i Mailmojo
Om du ønsker, kan du også legge til et ekstra datafelt med navnet «tagsadditional». Da vil du legge til merkelapper på e-postadressene som kommer inn via triggeren. Dette er en smart måte å få med mer informasjon om hvor e-postadressen kommer fra. På den måten kan du nemlig segmentere og målrettet følge opp disse e-postadressene i MailMojo.
Dette er alt du trenger å konfigurere! Du kan nå gå videre og teste din nye zap. Om alt er satt opp riktig vil e-postadressen i testen dukke opp i e-postlisten din.
I neste artikkel vil vi vise et mer komplett eksempel på hvordan du tar i bruk dette for å hente inn e-postadresser via Facebook-annonser.

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2025. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30