Blogg
Frode Danielsen
–
Vi har tidligere beskrevet hvor viktig det er å ha et bra påmeldingsskjema på egne nettsider og på Facebook-siden. Men det finnes også andre tilfeller hvor man ber om e-postadresser. F.eks. ved kjøp i en nettbutikk eller deltakelse i en konkurranse. Da er det nyttig å få disse inn i e-postlisten så raskt som mulig for videre oppfølging. Men hvordan gjør man det når e-postadressen sendes inn til en helt annen tjeneste?
Nå i 2019 har vi en integrasjon med Zapier, som gjør det enda enklere å koble sammen ulike tjenester med MailMojo-kontoen din. Les mer om hvordan dette fungerer i bloggposten om Zapier.
Det er her tjenester som Zapier kommer inn. Denne løsning lar deg enkelt koble sammen to helt forskjellige tjenester med bare noen få valg og innstillinger. Zapier støtter i dag over 500 forskjellige tjenester. Med andre ord er sjansen stor for at nettopp tjenestene du bruker finnes blant dem. I tillegg støtter de mer generelle koblinger som gjør det mulig å koble sammen tjenester som ikke er direkte støttet av Zapier. Nettopp dette gjør det mulig å koble til MailMojo via en såkalt «WebHook».
De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring
Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
Lag deg en gratiskonto på Zapier.com og lag en ny «zap» som de kaller det. Søk frem tjenesten du ønsker ta i mot e-postadresser via, den såkalte «triggeren» for din kobling. Følg deretter Zapier sine steg for å konfigurere denne.
For så å koble denne triggeren til MailMojo velger du «Webhooks by Zapier» som «Action» – altså det som skal gjennomføres når triggeren aktiveres. I konfigurasjonen av webhooken velger du «POST» som hendelse og går videre til redigering av detaljene for POST-forespørselen som skal sendes.
Her må du fylle ut URL først, hvor du skal oppgi samme URL som påmeldingsskjemaer du lager i MailMojo sender til. En måte å finne denne informasjonen er å gå til verktøyet for å lage påmeldingsskjema i MailMojo og kopiere nettadressen som vises i den genererte HTML-koden som «action» for skjemaet. Med et skjema som har HTML-koden <form action=’https://eliksir.mailmojo.no/1/s’> er det da https://eliksir.mailmojo.no/1/s som er URL-en du bruker.
Det neste, og siste, som du må konfigurere er hvilket datafelt fra trigger-tjenesten som skal sendes videre som e-postadresse til MailMojo. Du fyller da «email» inn i det første feltet under Data-seksjonen. Dermed vil MailMojo skjønne at dette inneholder e-postadressen. I feltet til høyre kan du klikke på knappen til høyre i feltet for å få opp et valg av felt basert på testdata hentet fra triggeren. Velg datafeltet som inneholder e-postadresse her.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Om du ønsker, kan du også legge til et ekstra datafelt med navnet «tagsadditional». Da vil du legge til merkelapper på e-postadressene som kommer inn via triggeren. Dette er en smart måte å få med mer informasjon om hvor e-postadressen kommer fra. På den måten kan du nemlig segmentere og målrettet følge opp disse e-postadressene i MailMojo.
Dette er alt du trenger å konfigurere! Du kan nå gå videre og teste din nye zap. Om alt er satt opp riktig vil e-postadressen i testen dukke opp i e-postlisten din.
I neste artikkel vil vi vise et mer komplett eksempel på hvordan du tar i bruk dette for å hente inn e-postadresser via Facebook-annonser.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.