Blogg

Bygg relevante e-postlister med påmeldingsskjema

Frode Danielsen

Frode Danielsen

Denne bloggposten er ikke helt ny, men det er absolutt aktuelt med segmentering via påmeldingsskjema. Du kan forresten lese mer om hvordan du bygger e-postlistene dine i dette innlegget og om åpningsprosent her.
Vi har nylig tatt for oss hvordan ta i mot påmeldinger via Facebook-sider, og hvordan bruke Facebook-annonser for å bygge e-postlister. Grunnlaget for begge deler er påmeldingsskjemaer, og da er det viktig at man lager skjemaer som bygger smarte e-postlister.
Hva mener vi med smarte e-postlister? For best respons på dine nyhetsbrev er det viktig at det du sender har høyest mulig relevans for dine mottakere. Ved å lage segmenter (målgrupper) innenfor dine e-postlister kan du sørge for at du kun sender til de budskapet ditt er mest interessant for – i stedet for alltid å sende «alt til alle».

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
Typiske valg for segmenter kan være forskjellige kategorier av produkter du tilbyr, f.eks. gutteklær eller jenteklær. Om du driver innenfor turisme/servicenæring, kan det gjerne være for dine forskjellige kundegrupper som familieferier, opplevelsesreisende, romantiske turer, e.l.
Butikkhylle full av ulike melkeprodukter

Foto: Neonbrand

Hvordan gjør jeg dette?

I MailMojo lager du segmenter som filtrerer e-postlisten din ut fra merkelapper på dine kontakter. Disse blir også kalt nøkkelord eller tags. Sørger du for at påmeldingsskjemaene dine legger til merkelapper på de som melder seg på, kan du enkelt segmentere dine mottakere etterpå.
I verktøyet for å lage påmeldingsskjemaer i MailMojo kan du legge til et felt for merkelapper. Her definerer du fritt selv hvilke merkelapper du ønsker. Du kan også definere om de som melder seg på skal kunne velge én eller flere. Et typisk oppsett på dette er som nevnt tidligere for eksempel merkelapper for tjenester, fagområder, produktgrupper eller bosted.
Austronaut på tur i fjelllandskap

Foto: Jonas Verstuyft

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
I tillegg til et felt hvor de som melder seg på selv krysser av for interesser kan du også definere merkelapper som alle påmeldte automatisk vil bli lagt til med. Et vanlig bruksområde for dette er når du setter opp påmeldingsskjemaer forskjellige steder – som på din nettside og på din Facebook-side. Bruk denne muligheten til å samle informasjon om hvor påmeldingene kommer fra.
Automatiske merkelapper er også spesielt nyttig om du bruker påmeldingsskjemaer for å registrere interessenter til kampanjer. Vips kan du enkelt lage et segment og sende målrettet oppfølging til disse fra MailMojo.

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30