Blogg
Frode Danielsen
–
Artikkelen om påmeldinger til nyhetsbrev fra Facebook er ikke helt oppdatert, for på Internett skjer det forfjamselig mye på 3 år. Vi har derfor oppdatert denne artikkelen. Den viktigste endringen siden sist (som var ca midt i 2015) er at Facebook har bestemt at det bare er sider med over 2 000 likes som kan legge til custom tabs, så da er bare jobbe på for å skaffe fans!
Utgangspunktet er påmeldingsskjemaet du enkelt lager selv når du er logget inn på din MailMojo-konto.
Du finner verktøyet ved å gå til Kontakter. Klikk deg inn på e-postlisten du ønsker ta i mot påmeldinger for. Til høyre på den siden her finner du et valg for «Lag på-/avmeldingsskjema». Etter å ha gjort noen enkle valg for ditt påmeldingsskjema, vil du ende opp med ferdig HTML-kode som du kan legge inn på din nettside og, som vi vil vise her, på en egen fane på din Facebook-side.
For å få lagt inn HTML-koden for påmeldingsskjemaet på Facebook-siden din må du installere en ekstra applikasjon på Faceook først. Det finnes flere applikasjoner som kan hjelpe med dette, men etter en del testing anbefaler vi en som heter Static HTML: iframe tabs. Gå til applikasjonens side og følg instruksjonene illustrert nedenfor for å legge til fane og redigere innholdet.
I redigeringsvinduet som du kommer til legger du inn HTML-koden fra MailMojo og lagrer via «Save & Publish»-knappen i topp. Du har nå et aktivt påmeldingsskjema for din e-postliste på Facebook! Om du er litt kjent med HTML kan du også legge til en tittel og litt ekstra informasjon her for å beskrive ditt nyhetsbrev og gi insentiv til å melde seg på, som eksempel:
Som standard heter fanen «Welcome» som ikke er passende for nyhetsbrevpåmelding, så la oss endre dette også. Fra din Facebook-side, klikk på «Mer» i fanemenyen og naviger deg videre til innstillinger for applikasjonen som illustrert her:
Her har vi endret det til noe så enkelt som «Nyhetsbrev», som er forholdsvis kort og mye mer passende til innholdet. Men avhengig av antallet faner på din Facebook-side og rekkefølgen på de kan den nye fanen fortsatt være litt skjult under «Mer».
Det finnes en funksjon hos Facebook som du kan utnytte for enda bedre effekt av påmeldingsskjemaet. Det gjør du gjennom å linke til det via den såkalte aktivitetsknappen på din Facebook-side. Om du ikke allerede har tatt denne i bruk for noe annet vil du oppe i toppbildet på din side finne en knapp som heter «Opprett aktivitetsknapp». Facebook begrenser teksten du kan velge for knappen til noen få valg, men «Registrer deg» kan være passende for nyhetsbrevsiden. Lim så inn nettadressen til den nye fanen for nyhetsbrev og du vil få en knapp i toppbildet ved siden av «Liker»-knappen som leder besøkende til påmeldingsskjemaet ditt.
Til sist vil vi tipse deg om å lage en tilpasset bekreftelseside for påmeldinger som også passer bedre inn i Facebook-fanen. Denne siden må du lage på din egen nettside. Når den er på plass tar du den i bruk via «Påmeldingsinnstillinger» for e-postlisten i MailMojo. Dette valget finner du samme sted som valget for «Lag på-/avmeldingsskjema».
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
En ekstra liten forbedring er å forbedre utseendet på påmeldingsskjemaet. MailMojo gir deg kun ren HTML-kode og ingen stilering, men vi har laget et enkelt eksempel som du fritt kan ta i bruk. Last ned stil-filen vår og legg inn koden samme sted som du la inn HTML-koden for påmeldingsskjemaet, men under fanen «style.css» i Static HTML-applikasjonen og følg instruksjonene der.
Det var alt! I et senere innlegg vil vi følge opp med noen flere tips til hvordan få nye besøkende inn til påmeldingsskjemaet.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.