Blogg
Anders Elieson Steinlein
–
Vi får med jevne mellomrom spørsmål om hva som er vanlig åpningsprosent på nyhetsbrev. En del blir overrasket når de etter første utsendelse ser at «bare» 25-30% av mottakerne har åpnet. Betyr dette at under 1/3 av mottakerne dine leser e-postene?
For å svare på det er det først viktig å få klarhet i hvordan åpninger telles.
Dette gjøres ved at et bilde i nyhetsbrevet lastes ned, og som du kanskje er klar over, er det fremdeles noen e-postprogrammer som ikke viser bilder før du selv bekrefter at du ønsker å se bildene. Det betyr at det kan være flere som leser nyhetsbrevet uten at det nødvendigvis blir registrert som en åpning, fordi mottakeren velger å ikke laste ned bildene.
Åpningsprosenten som funksjon er derfor nyttigst for å følge trender over tid, og en god måte å sammenligne forskjellige kampanjer og enkelt-nyhetsbrev.
Aller først: Med alle bransjer sett under ett, er det globale snittet på 24,88%. Med andre ord blir nesten ¼ av alle verdens nyhetsbrev og e-postmarkedsføring åpnet. Men ulik kultur spiller inn på hvor høy åpningsprosenten er. Og selv om kultur ikke bare betyr innenfor et lands landegrenser, viser statistikken ofte ulike nasjoners hang til å klikke.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Epsilons rapport med tall fra e-postmarkedsføring i Nord-Amerika for fjerde kvartal av 2017, viser at litt over 31% av e-poster blir åpnet.
Sign-up.to har på sin side gjort undersøkelser i Storbritannia, og viser et gjennomsnitt på ca. 25% åpninger i hele 2017, som er en liten prosent opp fra året før.
GetResponse viser at i Europa generelt kan du forvente at 29% av nyhetsbrevene dine åpnes (tall for 2018), men tall fra Superoffice viser at danskene (med 31%) er mye mer tilbøyelig til å åpne enn vi nordmenn (med 18%).
Det også store forskjeller i åpningsprosenten bransjer i mellom. Eksempelvis har direktesalg eller konkurranser gjerne lavere åpningsprosent enn vintips eller oppskrifter sendt til en veldig spisset og interessert målgruppe.
Epsilon viser store variasjoner mellom nordamerikanske bransjer, der finansielle tjenester ligger på topp:
Ifølge Sign-up er styresmaktene de store vinnerne, etterfulgt av juridisk/regnskap:
Hos GetResponse er også bank- og finansielle tjenester i tet, med kunst og underholdning som en god nummer to:
Resultatene varierer noe fra år til år. Det er ulikt volum på de analyserte kategoriene i de ulike rapportene vi har trålet, og det kan påvirke prosenten, så ta disse tallene og diagrammene med den berømte klypen salt.
Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring
18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje
Oppsummert er det altså viktig å huske at åpninger ikke er det samme som de som leser. Dessuten vil åpningsprosenten variere fra kampanje til kampanje og bransje til bransje.
Bli derfor ikke alarmert av en åpningsprosent på «under 1 av 3 mottakere» for eksempel – alt mellom ca. 20-35% er vanlig (og tidvis også under det). Uansett er det også strategier du kan bruke for å få flere til åpne dine nyhesbrev.
Denne artikkelen ble for første gang publisert i september 2015, men har nå i 2018 blitt oppdatert etter alle kunstens regler og med nye tall.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.