Hvorfor tidsbegrensede tilbud er så effektivt

Benedikte Kluge

Vi mennesker er underlige dyr. Vi er skrudd sammen slik at dersom det virker som det er begrenset opplag av noe, blir det automatisk mer eksklusivt i hodene våre – og vi vil ha det og vi vil ha den NÅ. Dette er grunnlaget for å bruke knapphet som taktikk i e-postmarkedsføring.

Hånd som legger ut kaker i lange rekker

Foto: Amy Shamblen

Hvordan fungerer det?

Det at et tilbud kun gjelder for en avgrenset tid, eller at det er X antall tilgjengelig av en vare, øker sjansene for konvertering. Ingen vil jo gå glipp av et godt tilbud. Når dette er sagt, er det jo et poeng at tilbudet nettopp er godt. Det kan være skadelig for ryktet ditt dersom du jukser. Det finnes mange eksempler på pinlige avsløringer, og du vil ikke være enda et.

Men du trenger ikke tilby en kraftig rabatt for å få utnyttet fenomenet. Det er knappheten som er nøkkelen til handling, enten gjennom få eksemplarer eller kort tidsperiode for tilbudet.

I sin bok Påvirkning: teori og praksis forklarer Robert Cialdini at det er inntrykket av mulig tap som påvirker kjøpsavgjørelsen. Det er også redselen for å gå glipp av friheten til å velge fritt. Et annet aspekt som spiller inn er at vi vurderer kvalitet ut ifra tilgjengelighet. Er det få av en vare, tenker vi nesten automatisk at denne varen holder høy kvalitet.

FOMO er et fenomen du kanskje har hørt om. Det står for fear of missing out, altså skrekken for å gå glipp av noe. Med hele batteriet av delingsmedier er dette et økende tilfelle, og driver også handling. 68% prosent av såkalte Millennials sier at de kjøper noe innen 24 timer dersom de opplever FOMO.

Man løfter kvinne, som ser på smarttelefonen sin

Foto: Kay

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Bruk knapphet i nyhetsbrevene dine

Mange bruker knapphet kun i sammenheng med varigheten på en rabatt. Da blir ofte fokuset på størrelsen på rabatten fremfor tidsbegrensningen. Men det finnes flere måter å inspirere mottakeren til å handle her og nå.

Det finnes mange ting du kan tilby de som er raske, som gratis frakt en bestemt periode eller rabatt til de 20 første. Et annet alternativ er å være tydelig på at det kun er et begrenset antall på lager. Du som har nettbutikk kan også vurdere å sende ut daglige/ukentlige tilbud, eventuelt for kun en periode. Da kan du også kombinerer med noen av de andre tipsene i denne posten. Sist, men ikke minst: Tilbud og rabatter knyttet til høytider og andre merkedager (som farsdag eller 17. mai) gir tydelige tidsrammer for dine tilbud.

Kun få eksemplarer igjen

  • Bare 10 stykker igjen på lager.
  • Sikre deg en av de siste 4 plassene.
  • Sørg for å skaffe deg en til deg selv før beholdningen tar slutt.

Når ting tar slutt, betyr det indirekte at mottakeren ikke lenger har valget om å kjøpe. Dette snevrer inn valgfriheten, og gjør det fristende å handle umiddelbart. I denne sammenhengen bør du oppfordre mottakerne til å handle NÅ, ikke innen helgen eller før en viss dato. Denne varianten er spesielt nyttig om du har segmenter som har vist interesse for lignende produkter tidligere.

Introduksjonstilbud i begrenset opplag

  • Registrer deg nå! De 25 første får gratis tilgang på hele tjenesten.
  • Bonus: Snasen gave til de 100 første som bestiller.
  • Prøv Brandybrand-produktet før alle andre. Vi har tatt inn et prøve-parti.

En taktikk som kanskje ikke er mulig for alle. Og selv du kan bruke den, bør den brukes med en klype forsiktighet. For mange introduksjonstilbud kan gjøre at det du tilbyr blir oppfattet som lavere kvalitet.

Vær heller tydelig på at dette sjeldne tilbudet er for førstemann, slik at de kan teste ut produktet eller varen. Og, selvsagt, at det er kun i dag tilbudet gjelder. Slå til nå!

Bestilling før et gitt klokkeslett

  • Spinnville dager – rabattene varer til torsdag kl. 17 presis
  • Fri frakt om du bestiller innen kl. 20:00
  • Midnattstilbud! Kjøp dine askepottsko før klokken slår 00:00.

 

Eksempel på nedtellingstjeneste

Nedtelling er effektivt. Her fra Sendtric

Gratistjenester som Sendtric er fin-fine løsninger for å visualisere tidsbegrensningen i nyhetsbrevet ditt.

BONUSTIPS

Tilbud kun til mottakere av nyhetsbrev

Dette er enda en måte å signalisere eksklusivitet på. Og det er ingenting i veien for at du også slenger med en tidsbegrensning eller et annet kriterium. Du kan også lokke fler til å registrere seg som mottakere i popups med påmelding på nettsidene dine. Kanskje får alle de som setter seg opp på listen din et tilbud som du først avslører i selve e-posten?

Påminnelser før tidsfrister løper ut

Med automatiske påminnelser får mottaker en aller siste sjanse til å reagere på ditt tidsbegrensede tilbud. Vi i MailMojo har en slik funksjon, som gjør det vidunderlig enkelt å sette opp en i-siste-liten-e-post til alle som har fått tilbudet uten ekstra innlogging for deg.

Par som sitter og ser på en smarttelefon sammen

Foto: Rawpixel