Blogg
Benedikte Kluge
–
For å få aller best utbytte av markedsføring via e-post, er det lurt å sette av litt tid og legge en plan. Selv om e-postmarkedsføring fremdeles har bedre ROI (penger tilbake for hver krone investert) enn de fleste andre kanaler, er det ikke bare å sende en e-post og la det stå til. Du burde ha en strategi.
Dersom du vier litt tid og oppmerksomhet til mulighetene og målene du har for dine nyhetsbrev, er det vanskelig å ikke lykkes. Når du tar i bruk alle våre tips og funksjoner, er du godt rustet til å lage strategiske e-postkampanjer som sier suksess.
En velkomstkampanje er ganske rett frem å sette opp og innholdet er rimelig selvskrevent. Men så da? Hva kan du bruke funksjonaliteten til, og hva skal du skrive?
Vi er nysgjerrige dyr, og lar oss gjerne friste til å klikke. I tillegg er det vanskelig for oss å motstå et godt tilbud. Når du kombinerer dette med en følelse av eksklusivitet, har du en uslåelig innpakning for produkter eller arrangement du ønsker å selge.
For gjennom en automatisert kampanje kan du bygge opp spenningen i forkant, uten at du trenger å legge mye innsats i arbeidet. Alt som trengs er å trigge nysgjerrigheten og så holde på interessen gjennom oppfølginger.
Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring
18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje
- Jobb med emnefeltet! Ikke for mye, ikke for lite, men eksempelvis noe i retningen: 12. august lanserer vi noe nytt – vil du være først i køen?
- Bygg en fortelling rundt produktet eller arrangementet ditt. Det trenger ikke være en krønike, bare et par setninger som mottakerne dine oppmerksomme på at noe spennende er i vente.
- Vær litt hemmelighetsfull. Gi nok til å pirre nysgjerrigheten og eventuelt gjennomføre den handlingen du ber om (kanskje du vil be dem svare dersom de faktisk vil ha det endelige tilbudet?).
- Gi dem noe å gjøre mens de venter. Har du andre tilbud eller aktiviteter på lager, kan dette skape engasjement og kanskje et ekstra salg.
De som har meldt seg på e-postlisten din, er interessert i deg og din bedrift, og dette er et godt utgangspunkt for å lage innholdet i dine automatiserte e-postkampanjer.
Nyhetsbrev er, som ordet beskriver, et brev med nyheter. I denne sammenhengen kan nyheter også tolkes som noe som skaper et større bilde. Det kan være et samarbeid med andre, eller ved hjelp av såkalte sosiale bevis. Men det kan også være å involvere mottakeren til å bygge ut universet din organisasjon er en del av:
Snakker du ofte med kundene dine? Det er en kjent sak at positiv omtale fra andre kunder påvirker folk til å handle i samme butikk, men fenomenet gjelder ikke bare nettbutikker o.l. Selv organisasjoner og lag kan med hell intervjue eller fortelle historien om en fornøyd bruker.
En historie fra virkeligheten gir organisasjonen din dybde og mottakerne av nyhetsbrevet med nettopp denne historien, noen å identifisere seg med. For å ta et eget eksempel, fortalte vi nylig historien til vår kunde Autoload.
Hva vet du om mottakerne dine og hva lurer du på? Lag og send dem en liten undersøkelse. Den bør ikke ta mer en 1-3 minutter å gjennomføre, og som insentiv kan du for eksempel tilby 20% rabatt på deres neste kjøp eller en annen premie som passer for din organisasjon.
Du kan bruke tjenester som Google Skjemaer eller SurveyMonkey (eller andre) og knytte dem til nettstedet eller nettbutikken din, slik at alle som besvarer undersøkelsen, havner der når de har svart ferdig.
Du kan gå sammen med andre for å skape enda mer verdi for mottakerne dine. Velg noen som er relevante for din virksomhet, der dere utfyller hverandre (men la konkurrenter være i fred).
Et eksempel kan være at Fiskerklubben går sammen med Turistforeningen for å gjensidig promotere hverandres interessefelt; i nyhetsbrevene får du kart over turer til de beste fiskevannene i nærmiljøet, og tips til hvordan å få fisken til å bite.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Mye av effekten i e-postmarkedsføring handler om å være tilstede i mottakerens bevissthet – når de er mest mottakelige for budskapet ditt. Dette vil naturlig nok variere avhengig av hva slags virksomhet du er – og hvem som er mottakerne dine.
Husk at du kan legge inn tidspunkt for utsendelse frem i tid, både i automatiserte kampanjer og vanlige nyhetsbrev.
Det kan være lurt å eksperimentere litt med ulike sendetidspunkt og med ulik frekvens, altså hvor lang tid det skal gå mellom utsendelsene. Se på statistikken over tid, og gjør deg opp en mening om hva som fungerer best for dine nyhetsbrev.
Det finnes likevel tommelfingerregler, som du får en oversikt over her:
- Mandag morgen er det mye som skal sjekkes i de fleste innbokser. Du gjør lurt i å unngå den aller travleste ukestarten.
- Om du sender en serie e-poster, kan en utsendelse fort bli borte over helgen. Ta hensyn til helger og andre helligdager når du setter opp kampanjen.
- Du bør ikke vente for lenge med å sende påminnelser eller oppfølginger. Ofte er vi redde for å mase for mye, men statistikken viser at vår skrekk er litt overdreven. 2 dager er et passelig mellomrom, men du burde sjekke hvilken ukedag det blir (jmf. punktet over).
- Om du skal holde et kurs eller lignende, kan det være lurt med en påminnelse et par eller 1 time før.
Vi gjorde våre egne undersøkelser over beste tidspunkt å sende på for noen år tilbake. Vi skal gjøre en oppdatert undersøkelse snart, men tallene vi har ser ut til å stemme rimelig bra med andre nyere kilder.
For eksempel viser tall fra Mailchimp at den beste sendetiden er midt-uke i arbeidsuken, og mellom 10:00 og 14:00, med mindre nyhetsbrevet er knyttet til noe spesielt, som påminnelsen om arrangement for eksempel.
Campaignmonitor peker på at 53% av e-poster blir åpnet mellom 09:00 – 17:00 (minus i lønsjen), og dette kan sees i sammenheng med at 23% av alle e-poster blir åpnet innen 60 minutter etter at de er mottatt.
Tenk derfor gjennom hva du ønsker å oppnå med kampanjen din, sett deg i mottakernes sko og prøv deg frem.
De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring
Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
Ting endrer seg i det digitale landskapet, og selv om du gjør godt grunnarbeid for dine e-postkampanjer, lønner det seg å legge inn en rutine for en vurdering.
Hvor godt har du lykkes i å nå dine mål? Er det noe som bør endres eller oppdateres i utsendelsene? Har du noe nytt å dele? La deg inspirere av vårt bloggarkiv, og meld deg på vårt nyhetsbrev (nederst på siden) for jevnlige tips til hvordan du kan bli en superhelt innen e-postmarkedsføring.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.