7 enkle tips for å unngå spam-filteret

Anders Steinlein

Tipset over alle tips for å unngå spam-filtre, er å bare sende til e-postlister du selv har bygget – med mottakere som samtykker til å motta nyhetsbrev og e-postmarkedsføring fra deg. Aldri kjøpte, lånte, leide lister, eller lister som er satt sammen av e-postadresser som er samlet sammen her og der på Internett.

Dette er jo veldig greit å unngå for MailMojo-brukere, ettersom alle forplikter seg til å følge våre retningslinjer mot spam når de oppretter en konto hos oss.

Dør med skiltet No junk mail

Foto: Pau Casals

Men selv når du mener godt og sender nyhetsbrev til folk som gjerne vil ha, kan det hende at du blir fanget av et aggressivt spam-filter. Og grunnen til dette er ofte at selve innholdet blir oppfattet som spam.

Følg disse tipsene, og sannsynligheten for at du når frem til dine mottakere øker betraktelig:

1. Sørg for at e-postlistene dine er ryddige og helst godt segmentert.

MailMojo har funksjonalitet som automatisk luker ut inaktive mottaker-adresser, og på den måten sørger for at du holder deg på god fot med e-postleverandørene.

2. Levér det innholdet du har lovet.

…Og kun til dem som har sagt de vil ha. Dersom mottakerne dine ikke får det de forventer, eller får alt mulig annet, kan det hende de virkelig lar seg irritere, og markerer nyhetsbrevet ditt som spam. Og er det mange av dem, dukker det opp røde flagg hos e-postleverandørene.

3. Ikke bruk MASSE STORE BOKSTAVER.

Spam-filtre er veldig fiendtlig innstilt mot dette, spesielt dersom du bruker store bokstaver i emnet. Bruk heller fet eller kursiv tekst for å trekke oppmerksomheten mot enkelte deler av din tekst.

4. Vær også forsiktig med spesialtegn.

Ikke overdriv bruken av utropstegn, punktum, dollartegn og andre spesielle tegn. I kombinasjon med STORE BOKSTAVER er dette nærmest garanti for at innholdet vil bli oppfattet som spam.

5. Ikke overdriv bruk av bilder.

Bilder brukes ofte for å kamuflere spamete innhold, og gjør filtrene mistenksomme. Sørg for at det er et balansert forhold mellom bilder og innholdsteksten.

6. Vit at du har lov til å bruke din avsenderadresse.

Ikke alle e-postadresser tillater å sende e-post via eksterne tjenester som MailMojo (et eksempel er gmail.com som ikke burde brukes som avsender). Spør IT-avdelingen om du er i tvil – eller hør med oss.

7. Ikke send samme e-post igjen og igjen.

Automatiserte kampanjer er vel og bra, så lenge du varierer emnet litt. Ellers kan du risikere at e-postene fra deg havner rett under hverandre i innboksen som hakk i plata, og det er bare umusikalsk.   

Overvåkingskamera

Foto: Rishabh Varshney

Ikke bare er disse punktene viktige for å unnslippe spam-filtere, men følger du rådene, er du godt på vei til mer fornøyde mottakere og mer vellykket e-postmarkedsføring.

Mail Tester og Postmark er enkle (og gratis) verktøy der du kan sjekke sannsynligheten for at innholdet i nyhetsbrevet vil utløse spamfiltere. Dette vil gi deg en pekepinn, og må forstås som nettopp det. Alle spamfiltre er ulike, og det finnes ikke én metode som sikrer at du unngår alle.

Denne bloggposten ble publisert for første gang allerede i mai 2007, men nå er den utvidet og oppdatert etter alle kunstens regler, og inneholder bare kunnskap som egner seg for 2018.