3 elementer i en vellykket e-postkampanje

Anders Steinlein

Du har sikkert hørt at «alle gode ting er tre.» Vår vri er «vær god på disse tre tingene, så blir alle glade.» Med like mengder kjærlighet og fokus til disse elementene, har du solide, selgende nyhetsbrev på en-to-tre.

Grovt sett kan vi nemlig dele inn salgsrelatert nyhetsbrev i tre viktige elementer: Emnet, innholdet og landingssiden du lenker til. Alle elementene har forskjellige formål, som det er viktig å være bevisst på for å oppnå best mulig effekt.

Tavle med teksten Hello and Welcome

Foto: Karolina Szczur

Emnet skal «selge» åpningen

Steg 1 er å få mottakeren til å åpne nyhetsbrevet. Dette er emnet sin viktigste jobb. Du skal derfor ikke «overselge» i emnet og prøve å få gjennomført salget – det kommer senere. Bare få dem til å åpne!

Vi kan dele inn emneteksten i to overordnede kategorier: Vekke nysgjerrigheten eller tydelig og direkte.

Førstnevnte spiller på mottakerens lyst til å finne ut mer, og kan typisk være et åpent spørsmål eller en uferdig setning. Som eksempel kan vi bruke et nyhetsbrev vi selv har sendt ut, der tittelen var «Åpner du dette nyhetsbrevet…» og setningen ble avsluttet i innholdet («..og åpner dine mottakere ditt?»).Direkte emner er titler som gir en konkret grunn til å åpne nyhetsbrevet, som f.eks. «6 tips til å bygge din e-postliste» eller «60% rabatt på svømmevester denne helgen.»

Rader med handlevogner

Foto: Markus Spiske

Innholdet skal «selge» klikket

Det er innholdet sin jobb å få mottakeren til å klikke på lenken(e) du vil at de skal klikke på. Den viktigste oppgaven til teksten og bildene er å få mottakeren interessert nok til å lese mer eller klikke på en lenke for å se nærmere på produktet/tjenesten. E-posten skal altså ikke ro i havn salget i seg selv.

Tenk over hvilken informasjon som er viktigst. Hva er det som gjør at mottakeren vil vite mer om produktet? Hvilket problem er det du kan løse for dem?

Selv om ikke innholdet skal gjøre selve salgsjobben, betyr det ikke at du skal være vag. Klikk fra personer som aldri kommer til å kjøpe, har ingen verdi. Du må derfor være tydelig på hva lenken leder til, men det betyr ikke at du trenger å avsløre alle detaljer – det gjør du på landingssiden.

Kvinne med laptop som smiler

Foto: Brooke Cagle

Landingssiden skal selge produktet/tjenesten

Det er først her du gjør salget. Ingen kan kjøpe direkte fra nyhetsbrevet ditt uansett, så en nettside (landingsside) er stedet å lede de interesserte til. Landingssiden bør være så spesifikk som mulig for det du ønsker å selge.

Har du en nettbutikk bør du lenke direkte til en kampanjeside eller et bestemt produkt, ikke til forsiden eller andre sider hvor den besøkende lett kan føle seg forvirret. Da kan de miste momentum, og aldri komme i det kjøpsmoduset du ønsker å få dem i.

Jo mindre distraherende informasjon det er på siden, desto bedre. Følg opp teksten som «solgte» klikket med en tekst som fokuserer på å selge produktet eller tjenesten i seg selv.

Person som holder kopp med teksten Like a boss

Foto: Brooke Lark

Takk og velkommen igjen

Når du har bygget opp den optimale e-posten, og gjort det fristende og relevant for mottakere å handle hos deg, gjenstår det bare å takke for handelen og ønske dem hjertelig på gjensyn. 

Og så legger du en plan for de neste utsendelsene, og mer om hvordan du går frem, kan du lese i bloggposten vår om e-post-strategi.

Denne bloggposten ble publisert for første gang i juni 2015, men nå er den oppdatert med fersk kunnskap som egner seg for nyhetsbrev som sendes ut i 2018.