Gjør noe skrekkelig med nyhetsbrevet ditt til halloween

Benedikte Kluge

Nå nærmer det seg slutten av året, og mørketiden tar over. Halloween har blitt en anledning til å handle, selv om det opprinnelig var dagen da den katolske kirken feiret alle helgenene som ikke hadde en egen dag. I noen kulturer, som i Norge, er dette dessuten dagen for å minnes sine avdøde, kanskje med en tur på kirkegården for å tenne lys.

Merkedagen har også blitt en anledning for fest og feiring, og ikke minst gode tilbud. Dette gir deg som bruker e-postmarkedsføring en anledning til å gjøre noe morsomt og tidsriktig med nyhetsbrevet ditt. Kanskje har du et fryktelig godt tilbud? Her er noen tips til hvordan du skaper den riktige stemningen.  

Skjermbilde fra nyhetsbrev

Eksempel fra Loft

Emnefelt

Lek deg med ord og uttrykk som er knyttet til halloween. Når utkledde, amerikanske barn banker på dørene, sier de gjerne «trick or treat», altså en rampestrek eller en godbit. På norsk finnes oversettelse á «knask eller knep», «digg eller deng» og «godteri eller fanteri», kanskje også fler. Og så kan du absolutt finne på noe som pirrer nysgjerrigheten eller kiler lattermusklene selv.

Skjermbilde av nyhetsbrev

Eksempel fra makeupmerket Too Faced

Farger

Alt trenger ikke være svart og oransje selv om det er Halloween. Prøv å skille deg ut fra mengden med andre farger. Kanskje du heller skal holde det i dine egne farger, altså bedriftens fargeprofil. Du kan alltids lage uhyggelig stemning med emojis i emnefeltet eller skumle bilder i nyhetsbrevet.

Skjermbilde av nyhetsbrev

Eksempel fra Dominos

 

Skjermbilde av nyhetsbrev

Eksempel fra Mango

Tilbud

Sesongvarer selger i sesong, det sier jo seg selv. Og for en nettbutikk er det desto viktigere å få ut lageret de sitter på. Men det er ikke dermed sagt at du ha et tilbud utover å tilby halloween-varer. Likevel blir pakkepriser, gratis frakt eller rabattkoder stort sett godt mottatt.

Og dersom du ikke tilbyr noe som er knyttet direkte til feiringen, kan du bruke anledningen til å komme med et skrekkelig godt tilbud likevel. Det er ikke noe “trick” å tilby mottakerne en sånn “treat”. Bruk nedtellingsfunksjon som for eksempel Sendtric til å skape ekstra dommedagsfølelse.

Skjermbilde av nyhetsbrev

Eksempel fra Designmodo

Bonus

Bruk festlige, sesongbaserte GIFer for å fange oppmerksomheten og skape liv i nyhetsbrevet ditt. Eller bygg opp spenning med en konkurranse, en gåte eller en quiz, gjerne knyttet til skumle premier. Slipp løs din dypeste, mørkeste idéer!

 

Skjermbilde av nyhetsbrev

Skjermbilde av nyhetsbrev

Eksempel fra Wonder