Blogg
Frode Danielsen
–
Hva du skriver emnefeltet kan være forskjellen på suksess og sletting. Statistikken viser at 47% av alle mottakere åpner nyhetsbrev ene og alene basert på emne! Så sammen med de andre elementene vi beskriver i bloggposten om viktige elementer i et nyhetsbrev, er emnet noe du bør sette lupen på. Bruke emoji i emnefeltet på nyhetsbrev er derfor et konkret og hett tips!
Smilefjes eller andre emoticons kan nemlig være et enkel tips for å øke åpningsprosenten 😊. Ifølge en undersøkelse (kilden er dessverre fjernet etter dette blogginnlegget først ble publisert) opplevde 56 av 100 bedrifter en økning i åpningsprosenten når de brukte søte og morsomme tegn i emnefeltet.
Forklaringen er enkel: En emoji i emnefeltet står ut i innboksen, kommuniserer raskt hva innholdet dreier seg om og vekker engasjement hos mottakerne. ❤️️
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
I tillegg til å uttrykke oss med mer følelser, kan det å bruke emojis i nyhetsbrevet hjelpe deg med å holde emnet kort. Kombinasjonen kortfattethet og følelser er som superkraft for dine nyhetsbrev. Spesielt på mindre skjermer, som på smarttelefoner og smartklokker, er det ikke mange tegn av emnet man ser i innboksen eller varselmeldingen om ny e-post. Et emoji-tegn kan hjelpe beskrive budskapet ditt, samtidig som det vekker mer oppmerksomhet.
Selv om noen tester viser at åpningsprosenten kan øke med hele 29% ved bruk av emoji i emnet, må tegnene brukes med måte. Selv om støtten for emoji med tiden har blitt veldig god, med innebygget støtte i både Windows og Mac samt iOS og Android, kan det fort bli meningsløst om du peprer emnet med symboler i stedet for innhold.
Det er ikke alle mottakere som vil kunne se tegnene. Gamle versjoner av e-postprogrammer, som Outlook 2003 og Lotus Notes, vil vise en liten firkant eller et blankt mellomrom i stedet for tegn. Ikke et stort problem om du bruker emojis riktig, men nyttig å være klar over.
Er større bekymring hos noen, er spamfiltrene (rettere sagt hvordan unnslippe spamfiltrene). Men også her kan du senke skuldrene. Foreløpige tester viser at ingen spamfiltre per i dag tolker emoticons i nyhetsbrev som noe negativt.
Derimot kan det faktisk bidra til å senke risikoen for at nyhetsbrevene dine blir regnet som spam. Dersom mottakerne er mer engasjert og åpningsprosenten din øker, kan dette bidra til en bedre leveringsevne, det vil si at nyhetsbrevet kommer frem til innboksen.
Når du skal begynne bruke emoticons i dine nyhetsbrev er det noen konkrete ting du bør tenke på:
Er morsomme tegn en naturlig del av din stil og tone? Eller risikerer du stilkræsj med din saklige organisasjon? Ta også målgruppen din med i betraktningen. Sender du til flest millennials, eller er det de godt voksne som utgjør hovedandelen på dine e-postlister?
Dette er viktig. Ettersom man ikke kan være helt sikker på at alle mottakere ser tegnene må du unngå at emnet blir meningsløst i disse tilfellene. «🌞 Sommerkampanje» er bedre enn «🌞-kampanje»!
Ikke bruk illustrasjoner og tegn bare for å bruke dem – og tenk på om de kan oppfattes ulikt av ulike mottakere. Dette kan i verste fall være forvirrende og negativt. Blant flere tusen unicode-emojis bør det likevel være mulig å finne en som passer som ✋ i hanske.
Gjerne som helt første tegn, men i alle fall blant de første fire-fem ordene. Dette er for å sikre at tegnet vises i opplistinger og varsler på mindre skjermer.
Det sier seg nok selv, men ikke stapp emnet fullt av emoji-tegn. Det er også lurt å kun bruke emoji i nyhetsbrev ved litt spesielle kampanjer eller tilbud, fremfor i hvert eneste nyhetsbrev. Ikke slit ut dine mottakere, men spar de til det virkelig gjelder.
Det fine med emoji i dag er at det er rett og slett tekst. Så allerede nå kan du enkelt ta det i bruk i MailMojo ved å kopiere og lime inn tegnet du ønsker, for eksempel fra oversikten på getemoji.com.
Her får du også nyttig info om hvilke programmer som støtter emoji-tegnene, f.eks. er de nyeste tegnene og mange nye hudtone-varianter ikke like bredt støttet enda.
Så hvorfor ikke prøve å krydre nyhetsbrevet ditt med noen smileys eller andre emoticons? Vi gleder oss til å se hva dere finner på! Og husk: følg som vanlig med på responsen i statistikken, for å se hvilken effekt det har for nettopp dine mottakere. Opplever du gode resultater, vil vi gjerne høre om det.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.