Segmenter din e-postliste

Benedikte Kluge

Nytt år og nye trender. Men det er ikke alt som forandrer seg på nyhetsbrevsfronten. For eksempel er e-postmarkedsføring fremdeles den mest lønnsomme kanalen for deg som vil nå frem til kunder og potensielle kunder.

Når det gjelder tilpasning av innhold, er dette noe som bare blir enda viktigere i 2019. Personaliserte nyhetsbrev øker transaksjoner hele 6 ganger, ifølge en studie.  Det handler i bunn og grunn om å gi verdi til den individuelle mottaker.

Dette er det enklest å sørge for når du vet akkurat hvem du kommuniserer med. En størrelse passer nemlig sjelden alle. Sender du alltid til hele listen, kan du risikere at det blir for generelt og overordnet for mange – og de oppfatter det som unødvendig bråk i innboksen.

Vei med flere filer med piler i ulike retninger

Foto: Jamie Street

Kort intro til segmentering

Det kan hende du er kjent med ordet. Likevel er det verdt å forklare noen ting om segmentering. I bunn og grunn handler det om en oppdeling eller gruppering av publikum. Hvilke kriterier du gjør dette etter, kan variere avhengig av hva du ønsker å oppnå med nyhetsbrevene dine.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

For å få full oppmerksomhet i en hverdag full av inntrykk, er det viktig å være konkret. Og skal du snakke til ulike grupper, er det derfor god grunn til å tilpasse budskapet. Da er det størst sjans for at akkurat 3.-klasseforeldre, fluefiskere eller Louboutin-entusiaster leser det du sender.

Segmentering kan være både demografisk og såkalt psykografisk. Sistnevnte går mer på smak, vaner og personlighetstrekk, og egner seg best når du virkelig kjenner dine mottakere. Ofte har dette sammenheng med målgruppen(e) dine generelt, og er ikke enestående for nyhetsbrevene.

Demografisk segmentering er eksempelvis klassikerne alder og kjønn, men også geografisk tilholdssted. For noen kan det være logisk å dele opp i områder eller stillinger, for så å tilpasse tilbud og informasjon til sjefer i Finnmark og kokker på Sørlandet.

To føtter ovenfra på to ulike gulv

Foto: Joshua Coleman

Fra merkelapper til segmenterte kampanjer

En person kan altså tilhøre flere segment, for man kan både være Sørlandskokk og ha barn i 3. klasse.

I MailMojo kan en kontakt ha så mange merkelapper som du ønsker å gi dem. Merkelapper, eller tags, kan legges til på ulike måter. I enkelte systemer og påmeldingsskjema har kontakten selv mulighet til å velge ut interesseområder eller demografiske trekk. Kunder i noen nettbutikkplattformer får også automatiske merkelapper basert på kjøp.

Et segment bygges så opp av kontakter med en eller flere merkelapper. Eller som ikke har visse merkelapper. For eksempel kan et segment være alle som meldte seg på nyhetsbrevet på nett og handlet billetter, men som ikke er medlemmer.

Neonskilt med teksten Hola

Foto: Jon Tyson

Ta godt vare på nye abonnenter..

Med automatiserte kampanjer kan du pleie nye relasjoner uten å løfte en finger. Det vil si, du må sette opp en velkomstkampanje én gang, og deretter går det av seg selv. Ny påmeldte blir lagt til et spesifikt segment, som trigger en automatisk utsendelse.

Denne automatiseringen trenger ikke bare å være for nye abonnenter. Med aktive segmenter kan du opprette ulike typer kampanjer, for eksempel når en kontakt kommer inn i et nytt segment. Det kan være dersom man går fra å abonnere på nyhetsbrev, til å faktisk bli kunde. Eller etter å ha deltatt på en kurs eller svart på en spørreundersøkelse på nett (her kan du bruke Zapier til å sende kontaktene inn i MailMojo-listen din).

..og på de trofaste, gamle

Det er en god idé å belønne trofaste abonnenter, i alle fall om de også er kunder eller om de ofte engasjerer seg ofte. Dersom du følger med på statistikken, vil du også kunne se hvem som åpner og klikker ofte. Disse kan du jo velge å gjøre litt ekstra krus på. Kanskje med en rabattkode eller en annen liten godbit.

Gi ivrige nyhetsbrevsmottakere en merkelapp, og lag et segment for de ekstra engasjerte og lojale. Det er alltid fint å vite hvem som er dine største fans.

Hender som former et hjerte

Foto: Anthony Delanoix

Ikke hugg segmentene i stein

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

En gruppe kan endre seg, så ikke lag segmenter “en gang for alle”. Følg med på statistikken, på eventuelle mønstre og reaksjoner på innholdet ditt. Kanskje du opplever at du sender veldig mye likt til flere segmenter? Slå dem sammen! Eller motsatt, dersom du oppdager at du kan dele segmenter, justerer du deretter.

Et råd til slutt: husk at i andre enden av nyhetsbrevet ditt sitter det et ekte menneske.

Nettopp segmentering av kontaktlistene dine kan bidra til å gjøre kommunikasjonen din mer personlig. Og det igjen gir mer engasjement, mer salg og generelt bedre resultater.