Blogg
Anders Elieson Steinlein
–
17 gode eksempler på nyhetsbrev for inspirasjon
Sender du nyhetsbrev, men synes det er vanskelig å få ideer til innhold? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Vurderer du å bruke e-postmarkedsføring og nyhetsbrev? Vi har trålet nettet for å samle noen slagkraftige fakta og statistikk om e-postmarkedsføring som burde overbevise de fleste.
Fest setebeltet, for her blir det mange tall på løpende bånd, som burde overbevise alle bedriftseiere og markedsførere om hvorfor e-post burde være en essensiell del av din markedsføring.
For å ta oppsummeringen først: Heldigvis står e-post stødig i 2020 som en utrolig effektiv markedsføringskanal. Fordelene med e-postmarkedsføring er nemlig mange. Det er direkte, personlig, relevant og ikke minst handlingsdrivende.
Uansett, du er ikke her for å lese mine meninger. Her kommer som lovet 42 fakta om e-postmarkedsføring, fordelt over noen grupperinger.
Selv om e-post er en gammel traver, viser det ingen tegn til å sakke akterut. Engasjementet holder seg oppe, og mottakere foretrekker i stor grad e-post som kommunikasjon og markedsføringskanal. Her er noen tall om e-postmarkedsføring som viser til engasjement hos mottakere.
- I 2020 sendes det 306,4 milliarder e-poster, hver dag!
- 93% av nordmenn over 16 år som er på nettet bruker e-post.
- Gjennomsnittlig åpningsprosent i Europa i 2019 var på 26,8% (PS! Tallet er enda høyere blant MailMojo-kunder).
- Gjennomsnittlig klikkprosent i Europa i 2019 var på 4,3%.
- 76% av alle mottakere synes salgs-e-postene de mottar er relevante.
- 72% foretrekker at bedrifter kontakter dem på e-post fremfor andre kanaler.
Hvorfor er e-postmarkedsføring og populært? Med ledende ROI (Return on Investment, eller avkastning på investeringskostnad på godt norsk) og konvertering, er det ikke så rart! Ingenting viser så tydelig fordelene med e-postmarkedsføring som resultatene det kan gi:
- E-postmarkedsføring gir i snitt 4 300% «return on investment» (avkastning på investeringskostnaden) for bedrifter i USA.
- En britisk undersøkelse viser til 32,28 £ tilbake for 1 £ investert i 2018 (en økning fra 30,03 £ i 2016).
- 59% av B2B-markedsførere sier e-post er den mest effektive kanalen for å generere inntekt.
- E-post er nesten 40 ganger bedre enn Facebook og Twitter for å få nye kunder.
- Direkte salg fra e-post er minst tre ganger høyere enn i sosiale medier.
- 86% av markedsførere mener e-post er kjernen i deres virksomhet.
- 47% av markedsførere oppgir e-postmarkedsføring som den mest effektive markedsføringskanalen (mot 39% for sosiale medier, 33% for SEO, 33% for innholdsmarkedsføring).
- 40% av B2B-markedsførere oppgir nyhetsbrev som den viktigste taktikken i deres innholdsmarkedsføring.
Når burde du sende e-post for å oppnå best konvertering? Det er noe hver enkelt bedrift egentlig må teste på sitt publikum for å vite sikkert, men noen generelle rapporter kan vi lene oss på.
- 61% av mottakere sier de ønsker å motta markedsføring fra bedrifter de har et kundeforhold til minimum hver uke.
- Markedsførere sender, per måned, e-post så ofte: 2-3 ganger (32%), 4-6 ganger (19%), én gang (17%), 6+ ganger (16%). Hyppighet er med andre ord viktig.
- I følge en undersøkelse kan tirsdag og torsdag være gode dager å sende på.
- Formiddagen er som oftest det beste tidspunktet å sende.
- …MEN, 50% av markedsførere er enig om at det ikke er noen perfekt tid for å sende, ettersom hver person og bedrift er unike. (Noe jeg også er helt enig i.)
Hvis du ikke har tatt i bruk noen form for automatisering av e-postkampanjer enda, bør du definitivt gjøre det i 2020. Hvorfor? Det sparer deg for tid (nettopp fordi mye går på automatikk), og konverterer faktisk bedre! Her er litt statistikk om hvordan automatisering hjelper e-postmarkedsføring.
- I gjennomsnitt bruker 51% av bedrifter automatisering i sin markedsføring. Av de som ikke bruker det enda, planlegger 58% å ta det i bruk.
- Av de som bruker automatisering er fordelene som flest nevner at de sparer tid (30%), forbedrer lead-generering (22%) og gir høyere omsetning (17%).
- 77% rapporterer høyere konvertering ved bruk av automatisering.
- Den mest brukte formen for automatisering er også den enkleste. Automatisert e-postsekvens som f.eks. velkomst-e-poster eller onboarding-sekvens brukes av 64% av bedriftene.
- Automatiserte e-poster får betydelig høyere åpning- og klikkprosent enn vanlige nyhetsbrev.
Nøkkelen til å lykkes med e-postmarkedsføring og nyhetsbrev er relevans. Derfor er det viktig at dine mottakere føler seg ivaretatt, ved å sende de så relevant informasjon som mulig.
- 51% rapporterer at å segmentere e-postlisten er den mest effektive taktikken for å forbedre resultater.
- Bedrifter som segmenterer sin e-postliste får opp til 18% høyere inntekter fra sine e-poster.
- I et eksperiment hos SuperOffice fikk en segmentert e-postkampanje 94% åpninger og 38% klikk, sammenlignet med 42% åpninger og 4,5% klikk i en ikke-segmentert kampanje.
- 62% av markedsførere mener personaliserte e-poster er den mest effektive typen av e-poster.
- …Mottakere er enig, ettersom over 80% av europeere sier de responderer bedre om e-posten er personliggjort til deres interesser.
- Bedrifter som personliggjør e-postmarkedsføringen opplever 27% høyere klikkrate.
Et godt emnefelt er ofte lavthengende frukt som enkelt kan heve resultatene fra dine e-postkampanjer. Vi har skrevet om eksempler på gode emnefelt tidligere, men her kommer litt ytterligere fakta.
- 47% av mottakere bestemmer om de skal åpne en e-post kun basert på emnefeltet.
- Emnefeltet er en stor kilde til at e-posten markeres som spam. 69% av mottakere sier de markerer e-post som spam kun basert på emnefeltet.
- De to viktigste faktorene som påvirker åpningsrate er bedriften e-posten kommer fra (64%) etterfulgt av emnefeltet (47%).
- Lengden på de fleste emnefelt er mellom 21-40 tegn (36,5%) eller 41-60 tegn (34,6%).
- E-postkampanjer med en rabattkode har 8x større sannsynlighet for å resultere i et salg enn de uten.
- Gjennomsnittlig lengde på en markedsførings-e-post er 434 ord.
- E-poster som har bilder eller grafikk gir høyere åpning- (25%) og klikkprosent (3,7%) enn e-post uten (16% og 2,7%).
- En god e-postsignatur gir 32% flere svar enn e-poster uten signatur.
Vi har skrevet en fyldig artikkel om bruk av emojis i nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. Her kommer litt mer konkrete tall om temaet.
- 6,9% av e-poster i denne studien inneholdt emoji i emnefeltet.
- En studie rapporterte 56% høyere åpningsrate med emoji i emnefeltet.
- 68% av millenials liker å se og bruke emojis, GIFer og «stickers» i digital kommunikasjon som e-post, mens kun 37% av de over 65 år svarer det samme.
- 39% av respondenter sier de synes det er gøy når bedrifter bruker emojis i sin kommunikasjon, mot kun 11% som synes det er upassende.
Synes du disse tallene og statistikken var interessant og nyttig? Jeg håper det!
Har du enda ikke kommet skikkelig i gang med din e-postmarkedsføring? Eller er du på leting etter et verktøy som gjør det enkelt å lykkes? Jeg håper du da vil vurdere MailMojo. Her kan du nemlig kostnadsfritt prøve vårt verktøy for effektiv e-postmarkedsføring!
Lykke til!
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.