Blogg
Benedikte Kluge
–
Trender kommer og går, men det er ikke alt som forandrer seg på nyhetsbrevsfronten. For eksempel er e-postmarkedsføring fremdeles den mest lønnsomme kanalen for deg som vil nå frem til kunder og potensielle kunder, og segmentere din e-postliste er en av taktikkene som bidrar til gode resultater.
Som vi viste til i artikkelen der vi samlet 42 faktapunkter med statistikk om e-postmarkedsføring rapporterer nemlig et flertall av bedrifter segmentering som den mest effektive taktikken for å øke lønnsomheten på deres e-post-kampanjer.
For det å tilpasse innholdet er noe som bare blir viktigere og viktigere. Personaliserte nyhetsbrev øker transaksjoner hele 6 ganger, ifølge en studie. Det handler i bunn og grunn om å gi verdi til den individuelle mottaker.
Dette er det enklest å sørge for når du vet akkurat hvem du kommuniserer med. En størrelse passer nemlig sjelden alle. Sender du alltid til hele listen, kan du risikere at det blir for generelt og overordnet for mange – og de oppfatter det som unødvendig bråk i innboksen. Det er her det å segmentere din e-postliste kommer inn.
Det kan hende du er kjent med ordet. Likevel er det verdt å forklare noen ting om segmentering, for det handler i utgangspunktet ikke om e-postmarkedsføring.
I bunn og grunn handler det nemlig om en oppdeling eller gruppering av publikum. Hvilke kriterier du gjør dette etter, kan variere avhengig av hva du ønsker å oppnå. Med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring som utgangspunkt, vil hvordan du segmenterer e-postlisten gjerne bestemmes av målene med nyhetsbrevene og e-postmarkedsføringen din.
De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring
Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
For å få full oppmerksomhet i en hverdag full av inntrykk, er det viktig å være konkret. Og skal du snakke til ulike grupper, er det derfor god grunn til å tilpasse budskapet. Da er det størst sjans for at akkurat 3.-klasseforeldre, fluefiskere eller Louboutin-entusiaster leser det du sender.
Segmentering kan være både demografisk og såkalt psykografisk. Sistnevnte går mer på smak, vaner og personlighetstrekk, og egner seg best når du virkelig kjenner dine mottakere. Ofte har dette sammenheng med målgruppen(e) dine generelt, og er ikke enestående for nyhetsbrevene.
Demografisk segmentering er eksempelvis klassikerne alder og kjønn, men også geografisk tilholdssted. For noen kan det være logisk å dele opp i områder eller stillinger, for så å tilpasse tilbud og informasjon til sjefer i Finnmark og kokker på Sørlandet. Mulighetene til å segmentere en e-postliste på er altså mange.
En person kan altså tilhøre flere segment, for man kan både være Sørlandskokk og ha barn i 3. klasse. På samme måte kan en mottaker ligge i flere segmenter i din e-postliste.
I MailMojo kan en kontakt ha så mange merkelapper som du ønsker å gi dem. Merkelapper, eller tags, kan legges til på ulike måter. I enkelte systemer og påmeldingsskjema har kontakten selv mulighet til å velge ut interesseområder eller demografiske trekk. Kunder i noen nettbutikkplattformer får også automatiske merkelapper basert på kjøp.
Et segment bygges så opp av kontakter med en eller flere merkelapper. Eller som ikke har visse merkelapper. For eksempel kan et segment være alle som meldte seg på nyhetsbrevet på nett og handlet billetter, men som ikke er medlemmer.
Vi har en egen support-artikkel der du lærer alt om hvordan du bruker merkelapper og segmenterer dine e-postlister i MailMojo spesifikt.
Med automatiserte kampanjer kan du pleie nye relasjoner uten å løfte en finger. Det vil si, du må sette opp en velkomstkampanje én gang, og deretter går det av seg selv. Ny påmeldte blir lagt til et spesifikt segment, som trigger en automatisk utsendelse.
Automatisert hjelp til å segmentere en e-postliste, kan man på sett og vis si. Og bare det å spare deg for tid er vel et lønnsomt tiltak i seg selv?
Denne automatiseringen trenger ikke bare å være kun for nye abonnenter. Med aktive segmenter kan du opprette ulike typer kampanjer, for eksempel når en kontakt kommer inn i et nytt segment.
Det kan være dersom man går fra å abonnere på nyhetsbrev, til å faktisk bli kunde. Eller etter å ha deltatt på en kurs eller svart på en spørreundersøkelse på nett (her kan du bruke Zapier til å sende kontaktene inn i MailMojo-listen din).
Det er en god idé å belønne trofaste abonnenter, i alle fall om de også er kunder eller om de ofte engasjerer seg ofte. Dersom du følger med på statistikken, vil du også kunne se hvem som åpner og klikker ofte. Disse kan du jo velge å gjøre litt ekstra krus på. Kanskje med en rabattkode eller en annen liten godbit.
Gi ivrige nyhetsbrevsmottakere en merkelapp, og lag et segment for de ekstra engasjerte og lojale. Det er en fin måte å segmentere e-postlisten på, for det er alltid fint og nyttig å vite hvem som er dine største fans.
17 gode eksempler på nyhetsbrev for inspirasjon
Sender du nyhetsbrev, men synes det er vanskelig å få ideer til innhold? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
En gruppe kan endre seg, så ikke lag segmenter “en gang for alle”. Følg med på statistikken, på eventuelle mønstre og reaksjoner på innholdet ditt. Kanskje du opplever at du sender veldig mye likt til flere segmenter? Slå dem sammen! Eller motsatt, dersom du oppdager at du kan dele segmenter, justerer du deretter.
Et råd til slutt: husk at i andre enden av nyhetsbrevet ditt sitter det et ekte menneske.
Nettopp segmentering av kontaktlistene dine kan bidra til å gjøre kommunikasjonen din mer personlig. Og det igjen gir mer engasjement, mer salg, mer lønnsom e-postmarkedsføring og generelt bedre resultater.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.