Enkelt verktøy for å lage bannere og grafikk til dine nyhetsbrev

Sara Vienna

Vil du utforme bilder og bannere til dine nyhetsbrev, uten å ha en grad i grafisk design? I dag er mange sin egen markedsfører, og skal utføre alt fra strategi til annonsering. Og du skal gjerne være grafisk designer også.

Vel, jeg har gode nyheter til deg.

Du trenger ikke lenger å være designer eller Photoshop-ekspert for å lage stilrene og tilpassede grafiske elementer i dine nyhetsbrev. Det finnes flere tjenester der ute som er både billige og enkle å jobbe med.

I denne artikkelen viser vi deg hvordan det er å jobbe med Canva for Work. Denne tjenesten krever ikke andre ferdigheter enn at du drar og slipper elementer der du ønsker dem – foruten en visjon for sluttresultatet.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Enkel design med din egen merkevare-profil

Fordelen med e-postmarkedsføring er ikke bare at du har muligheten til å kommunisere viktig informasjon eller salg av produkter til dine mottakere. Du har også muligheten til å tilby et variert visuelt uttrykk.

Hensikten med det grafiske er ofte å drive mottakeren til handling, men kan også brukes for å vise at du er engasjert i det du driver med og at du bryr deg om dem som følger deg og din bedrift.

Ikke minst viser det at du er profesjonell.Med pene og relevante bilder bygger du din merkevare, som er sentral for din markedsføring.

Canva Brand Kit

Foto: Fra Canva sitt «Brand Kit»

Med Canva har du tilgang til et enkelt bilderedigeringsprogram der du og dine kollegaer kan designe banner-bilder, annonser, kollasjer, produktbilder, ja, til og med lage og endre bedriftens logo.

For under en 100-lapp i måneden (og mye kan gjøres helt gratis) gir Canva for Work deg muligheten til å:

  • Designe og redigere grafiske elementer
  • Lagre dine egne fargepaletter, fonter og logoer
  • Lagre så mange bilder og filer du ønsker på din profil
  • Opprette mapper for ulike prosjekter
  • Lagre design du har jobbet med som egen mal til senere bruk
  • Ha tilgang til Canvas egne design-maler og illustrasjoner
  • Legge til medlemmer, dele og kommentere innhold
Ulike formater

Foto: Fra Canvas foreslåtte formater

Med Canvas foreslåtte formater er det enkelt å komme i gang. Har du allerede lagret dine fargepaletter, logoer og fonter, vil du kunne sette sammen et profesjonelt bilde raskere enn du rekker å si “grafisk designer”.

La grafikken og nyhetsbrevene samarbeide

Design bildene i tråd med nyhetsbrev-malen du ønsker å bruke, slik at oppsettet i nyhetsbrevet ser gjennomført ut.

I MailMojo finnes det over 30 gratismaler du kan velge mellom, så velg det designet som oppfyller flest behov. Du har også muligheten til å kjøpe din egen skreddersydde mal med akkurat de bildefeltene og modulene du ønsker.

Når malen er valgt, jobber du med bildene dine i Canva. Velg mellom høye, firkantede eller brede rammer som utgangspunkt, og sett inn det bildet du ønsker.

La kreativiteten komme frem ved å legge til de elementene du mener er relevante for dine mottakere. Det bør også være i tråd med hva du vil at mottakerne dine skal gjøre når de ser nyhetsbrevet. Du vil at bildene skal fungere som handlingsdrivende elementer (CTA). 

Sommerkolleksjon

Foto: Annonse laget med bilder fra unsplash.com

 

Rådgivningspakke

Foto: Banner laget med bilde tatt av Joshua Ness

Med noen få tastetrykk har du lastet opp bilder, lagt til grafiske elementer, skrevet relevant tekst og gjort jobben til en profesjonell designer.

Til bildene har du funksjoner for å beskjære, rotere, justere kontrast og lysstyrke, flytte lagene fremover og bakover, legger på filter og mer. Det er rett og slett det meste du trenger for å utforme design på en kreativ og intuitiv måte i én og samme tjeneste.

Grafiske elementer

Foto: Grafiske elementer i Canva

Du kan også endre målene på et bilde og få mer “luft” rundt et objekt. Last opp bildet i det formatet du ønsker, og sett bakgrunnsfargen lik den som på bildet.

Til slutt gjør du bildet så lite eller stort som du ønsker for at det skal få den “luften” du trenger. Du har også muligheten til å lagre bilder og grafisk materiale med gjennomsiktig bakgrunn. Da kan du krysse av for “Transparent background” når du skal laste ned filen.

Endre målene til bildet ditt

Foto: Grafisk element med bilde tatt av Daniel Korpai

 

Sommerkolleksjon GIF

Foto: GIF laget med bilde tatt av Tamara Bellis

Pust liv i innboksen til dine mottakere

Føler du deg litt ekstra kreativ kan du også benytte deg av Canvas animasjonsfil, som animerer designet ditt for deg. Går du til nedlastningen og velger filtypen “Animation (MP4/GIF)” vil det komme opp et sett med bevegelser du kan velge mellom.

Lagrer du dette i et GIF-format kan du laste opp det animerte bildet i nyhetsbrevet ditt. Trenger du å gjøre GIF-filen mindre kan du gjøre det med gratistjenester som ezgif.com

Lag og del med dine kollegaer

Med Canvas team-funksjon kan du enkelt legge til flere medlemmer slik at dere kan dele innhold med hverandre. Her kan dere også kommentere på hverandres arbeid direkte i Canva, som sparer dere for både tid og kronglete kommunikasjonsprosesser.

Del med dine kollegaer

Foto: Team-funksjonen i Canva

La intuitiv e-postmarkedsføring gå hånd i hånd med intuitive redigeringsprogrammer som Canva. Du vil kunne se at utsendelsene ikke bare går jevnt og trutt, men også fremstår enda mer profesjonelt.

Du vil i tillegg kunne ha det gøy underveis, og være stolt av resultatene. Lykke til!