Blogg

Hvorfor ditt nyhetsbrev må være responsivt

Anders Elieson Steinlein

Anders Elieson Steinlein

Selv om denne artikkelen ble skrevet og publisert i 2015, er det jo ikke akkurat blitt mindre mobilbruk i de siste årene. Snarere det motsatte, så responsivt nyhetsbrev er fremdeles et must. Les om det og andre tips for å øke åpningsprosenten her.
Det har lenge vært klart at vår mobile hverdag har kommet for å bli. Dette gjelder ikke minst også e-post og nyhetsbrev, som leses «på farten» som aldri før.
Men hvor stor andel leser egentlig e-post på mobile enheter i Norge? Det finnes mye tall på dette internasjonalt, men mindre her til lands. Vi har derfor samlet data fra en andel av nyhetsbrev sendt fra MailMojo til norske mottakere gjennom 2014 – og knust tallene fra noen millioner uttrekk.
For å ta den mest generelle oversikten først, så kan vi se at det fremdeles er over halvparten som åpner nyhetsbrev på en vanlig datamaskin. Men mobile enheter følger hakk i hel (og vokser stadig, kan vi skyte inn).
Dette beviser at mobil ikke kan overses. Bruker du MailMojo, har alle designmaler vært responsive over noen år allerede, så alt er klappet og klart for at du skal nå ut til alle dine nyhetsbrev-abonnenter.

iOS størst på mobilfronten

For gikk litt dypere for nysgjerrighetens skyld. Her har vi inndelt mottakere på operativsystem. Vi ser at det ikke overraskende er Windows som fremdeles er størst, men Mac OS X har blitt meget populært.
På mobilfronten er iOS mye større enn Android. Husk dog at dette spesifikt gjelder åpninger av nyhetsbrev fra MailMojo i Norge. Dette betyr ikke nødvendigvis at iOS i seg selv er så mye mer populært enn Android som grafen skulle tilsi. Men om ikke annet betyr det at brukere av iOS er mye mer aktive lesere av e-post.
Dette viser at det er viktig å undersøke hvordan ditt nyhetsbrev fungerer på andre enheter, operativsystemer og e-postprogrammer enn bare det du selv bruker. Igjen er alle nyhetsbrevmalene i MailMojo testet på tvers av «alle» operativsystemer og enheter. Slik at du ikke skal trenge å tenke for mye over dette.
Jeg ville holde fokus på mobil mot vanlig datamaskin her. Men følg med i nær fremtid for et innlegg som konkret går på populæriteten av bestemte e-postprogrammer!

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30