Hvilket innhold får folk til å engasjere seg i nyhetsbrevet ditt?

Benedikte Kluge

Det er opplest og vedtatt at e-post og nyhetsbrev er en glimrende kanal for markedsføring, også i 2019. Og det har markedsførere fått med seg, heldigvis. Det er med andre ord konkurranse om oppmerksomheten i innboksen. I tillegg til kampen for å bli foretrukket blant konkurrenter i bransjen.

Jobben du må gjøre, er derfor å stå ut innboksen. Poenget er også å skape gjenkjennelse og forventning rundt dine nyhetsbrev.

  • Vekk interessen.
  • Vær personlig og menneskelig.
  • Ha et tydelig budskap.

Dette er jo vel og bra å få listet opp på den måten, men hvordan gjør du praksis ut av det? Vi skal ta for oss elementene i et engasjerende nyhetsbrev, og vise hvordan disse tre budene kan komme til uttrykk.

Tre kvinner som vinker bakfra

Foto: Simon Maage

Delene av nyhetsbrevet

Emnefelt

Den første anledningen til å få mottaker interessert. Unngå ord som klinger av spam eller sleske bilselgere (selv om du er en slesk bilselger). Hold det kort og konsist, men nok til å pirre interessen. Husk at dette skal få mottaker til å få lyst til å åpne.

Innholdet

Ikke undervurder kraften i å snakke til mottaker. For eksempel kan du prøve deg på “Vil du møte våren uten at lommeboka får lide?” istedenfor “Vi har tilbud på vårkolleksjonen”.

Vær konsistent mot din egen stil og tone, så mottaker kan føle at dette er en samtale med en avsender de kjenner igjen.

Sett deg inn i hvem leseren av nyhetsbrevet ditt er. Prøv å besvare mottakers ønsker eller behov i teksten. Dette er selvsagt enklere når du segmenterer godt og kjenner dine mottakere.

Handlingsdriver

Gjør det uimotståelig og lystbetont å klikke på lenkene og knappene i nyhetsbrevet ditt. Hvordan? Tekst som er tydelig nok til at det er lett å forstå hva lenken leder til, men pirrende nok til å stimulere avgjørelsen. Gi uttrykk for ønsket resultat snarere enn konkret handling.

En god handlingsdriver gir motivasjon til å kjøpe.

PS: Pass på at lenken leder rett til den riktige produkt- eller landingssiden, ikke bare til forsiden. Da kan mottaker lett miste momentum, og kjøpet går i vasken.

Iphone med bilde av sko

Foto: Le Buzz

Tips for å bli enda bedre på innhold:

Abonner på gode nyhetsbrev selv

Let på nett og finn merkevarer (eller konkurrenter) som sender ut nyhetsbrev. Sett deg på listen og gjør deg opp en mening om hvem du synes gjør det bra. Disse kan du fortsette å abonnere på, og bruke som inspirasjon. (De andre kan du alltids melde deg av igjen).

Bruk innboksen til å se hva som fanger oppmerksomheten

Ta en daglig sjekk i alle eventuelle innbokser. Hvilke nyhetsbrev og e-poster gjør deg oppmerksom? Hva er det som gjør det? Er det noe du kan bruke? Samle sammen tips og teknikker til eget bruk.

Les artikler og blogger

Hold deg oppdatert på hva som rører seg på e-postfronten. Markedsføringsblogger eller mer spesifikke blogger om nyhetsbrev (som denne) kan gi viktige hint og vink om større trender eller mindre justeringer som gjør innholdet ditt bedre.

Bruk det du lærer og sjekk statistikken

Vær bevisst på hvilke teknikker du tar i bruk, og se hvilke reaksjoner du får. Statistikken er din gode venn og pekepinn her.

Oppsummert: Sett mottaker i fokus – deres ønsker, følelser og behov – og vær en tydelig avsender. Det vil si at du kommuniserer både merkevaren din og at det er et menneske bak. Da vil mottaker føle seg hørt, sett og behandlet som en person. Og dét er det vanskelig å ikke engasjere seg i.