Blogg

Tilbake på jobben – engasjer mottakerne dine med nyhetsbrev etter ferien!

Anders Elieson Steinlein

Anders Elieson Steinlein

Endelig er hverdagen her! Folk strømmer tilbake til kontorstolene, og de automatiske ferie-svarene skrus av i e-postprogram over hele landet. Når vi bruker så mye som 28% av arbeidsdagen vår på e-poster, hvorfor ikke gjøre en innsats for å muntre opp i innboksen til dine mottakere? Her får du noen enkle tips for å komme godt i gang med nyhetsbrev igjen etter ferien.

Og nå er det tid for en lek!

Det er nok av oppgaver som skal løses og møter som skal planlegges, så hvorfor ikke bryte opp pliktene med en morsom og engasjerende konkurranse?
De aller fleste liker å leke litt, og en uforpliktende konkurranse kan være nok til å løfte humøret et par hakk – og kanskje man til og med kan vinne noe! Lag en enkel quiz eller annen type konkurranse for dine mottakere, og frist dem med premier som motiverer dem til å gire opp og øke innsatsen.
Ullsokker, kaffekopp, pledd og et lite gresskar

Foto: Alex Geerts

Sesongbetonte tips og tilbud

Det er kanskje slutt på late, spontane feriedager, men nå kan du hjelpe mottakerne dine å omfavne ordning og reda igjen. Litt avhengig av hva nyhetsbrevet ditt inneholder, kan du fylle det med sesongens tips innenfor din bransje. Kanskje du tilbyr et kurs, arrangement eller vil invitere folk til en hyggelig spiseopplevelse på restauranten din?
Dersom du har nettbutikk er det helt sikkert noe som er passer væromslag. Er det ikke på tide å kjøpe inn stearinlys? Eller ullundertøy? Bilen skal langsomt preppes for vinteren og høstens mote er kommet. For både kjæledyr og mennesker er det kanskje på tide å bytte ut solbeskyttelsen med kosttilskudd?
Et tips er å sette tidsbegrensning for tilbudene dine, for eksempel en ekstra rabatt for den som er tidlig ute. Ønsket om å få med seg et godt tilbud, økte salget med 8% og 9%, avhengig av kilde.

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Har du ikke noe du vil selge, setter mottakerne dine helt sikkert pris på gode tips til hvordan pakke ned sommertøyet på smartest måte, eller hvordan du gir sykkelen din en overhaling for høstsesongen. Tips, triks og informasjon om vedlikehold er ofte inspirasjon til å sette i gang.
Dataskjerm med tegning av en jakke

Foto: Rawpixel

Del noe fra din egen hverdag

Nyhetsbrev er en suveren måte å markedsføre på, men det er også en fin kanal for å bygge relasjon mellom deg og mottakerne dine. Benytt anledningen til å dele en morsom eller fin opplevelse du hadde i sommer. Det kan hende du kan knytte den til virksomheten din på en god måte, uten at målet skal være å selge produkter eller tjenester. Vise litt personlighet kan engasjere!
Merkevarebygging gir potensielle kunder et helhetlig bilde av deg og bedriften din, og gir deg anledning til å vise frem menneskene bak. Har du et nært forhold til mottakerne dine, kan til og med be om svar – og fortelle eller sende et bilde av sin spesielle opplevelse denne sommeren.
Kanskje du til og med kan vri det til en konkurranse for å engasjere dine mottakere litt ekstra?
Kvinne bakfra som ser på en sjiraff

Foto: Robin Stuart

Du kan ellers avsløre et mål du har satt deg, dersom du synes sommerminnene dine blir for personlige eller lite relevante. Da kan du også utfordre mottakerne til å gjøre det samme, og endelig komme i gang med garasjeopprydningen/treningsprogrammet/organisering av garderoben og gi bort klærne de ikke lenger bruker. Det gir både engasjement hos abonnentene dine og god karma!
Boksehansker på tregulv

Foto: Neonbrand

Få trukket i smilebåndet

Du kan også holde det kort og lett, og bare sende noen treffsikre tilbake-fra-ferie-sitat til oppmuntring. En liten hilsen fra deg som ikke krever mye tid eller tankekraft, men som lokker frem smilerynkene og kan være noe å dele med kollegene.
Dette kan være en enkel måte for å komme raskt i gang med nyhetsbrev etter ferien. Alt fra morsomme til inspirerende sitater finnes overalt på Internett, her er noen eksempler:
Det er de fem første dagene etter helgen som er tøffest. Så blir det lettere.

Du kan ikke bruke opp kreativitet. Jo mer du bruker, desto mer har du.” – Maya Angelou

Når du våkner kl. 06:00 og du lukker øynene i 5 minutter, er klokken allerede 06:45. Når du er på jobb kl. 14:30 og du lukker øynene i 5 minutter, er klokken bare 14:31.

Mange tror at fremgang på jobben gjør deg lykkelig. Sannheten er at lykke på jobb gjør deg fremgangsrik. – Alexander Kjerulf
Kolleger som deler en latter

Foto: Rawpixel

Start i dag

17 gode eksempler på nyhetsbrev for inspirasjon

Sender du nyhetsbrev, men synes det er vanskelig å få ideer til innhold? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Det er ikke om å gjøre å starte ballet med et nyhetsbrev du bruker dagevis på å forfatte. Hovedsaken er å få sendt ut et med ønske om at mottakerne dine har hatt en fin ferie. Det er også en gyllen anledning for deg til å legge en liten plan for de kommende utsendelsene gjennom sensommeren og høsten. Så benytt anledningen og inspirasjonen du forhåpentligvis fikk i denne bloggposten, og send ditt første nyhetsbrev etter ferien i dag!
For det er helt sant det Mark Twain sa: «Hemmeligheten med å komme foran, er å komme i gang.»

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30