Blogg
Anders Elieson Steinlein
–
De fleste av oss mottar mye e-post hver dag. Da stilles det høye krav til både estetikk og innhold i e-postene for å fange oppmerksomheten til mottakeren. Derfor tenkte jeg å dele noen gode eksempler på nyhetsbrev for å gi inspirasjon.
Et profesjonelt og interessant nyhetsbrev vil nemlig påvirke om mottakeren faktisk leser innholdet, og til syvende og sist resultatet du oppnår.
Jeg skal straks komme med noen konkrete nyhetsbrev-eksempler, men først vil jeg ta et lite skritt tilbake. Hva innebærer egentlig et godt nyhetsbrev? Vel, det finnes ikke et kort svar for alle bransjer. Men, vi kan alltids gi noen gode tips på veien!
Foto: Markus Winkler
Først og fremst må du være klar over hva formålet med nyhetsbrevet ditt er. Kommuniser det på en måte som tar utgangspunkt i mottakerens behov eller interesser.
Hvilket problem trenger de å få løst, og hvordan kan du løse problemet deres? Eller hva er de interessert i å lære mer om? Vær tydelig på hva du ønsker å formidle, og hva mottakeren skal klikke på.
Det er også viktig å holde motivasjonen og inspirasjonen oppe for deg som lager og sender nyhetsbrev.
Om du så er ny eller erfaren i e-postmarkedsføring, vil du sannsynligvis stå fast i tide og utide. Kanskje du ofte ender opp med å lage det samme innholdet om og om igjen? Eller synes nyhetsbrevene fremstår mindre profesjonelle og kreative enn du skulle ønske?
Foto: Pritesh Sudra
De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring
Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
Det vi ofte ser som fellestegn for gode nyhetsbrev er at avsenderen har et tydelig mål med innholdet, og at de vet hva de ønsker at mottakeren skal foreta seg av handling.
At du har en plan og klarer å kommunisere dette i tekst og visuelt, er alfa omega i e-postmarkedsføring og nyhetsbrev.
Ved salg av varer eller opplevelser er det nyttig å ikke henge seg opp i å kun drive direkte salg fra nyhetsbrev. Mange ser gjerne etter medlemsfordeler og eksklusive tilbud i kombinasjon med å ville bli inspirert og oppdatert.
Bruk derfor tid på å finne ut av hvem målgruppen din er. Hva kan du tilby som er unikt fra andre i samme bransje? Kommuniser hvorfor de skal velge det du tilbyr over noe annet.
Kundelojalitet bygges ved å bli kjent med deg og din bedrift, og at dere har lidenskap for og kunnskap om det dere driver med. De vil gjerne se at dere gjør det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyde, og det skader ikke å være personlig.
I våre nyhetsbrev-eksempler som du finner nederst i artikkelen ser du blant annet noen som inkluderer bilder av ansatte.
Bruk derfor gjerne muligheten til å inspirere mottakerne dine og vise av din kompetanse.
Er du en som sitter på mye kunnskap og ekspertise kan du nemlig dra stor nytte av å formidle dette videre. På den måten bygger du merkevaren din ved å opparbeide autoritet i ditt fagfelt.
Uavhengig av bransje vil din målgruppe trigges av at innholdet er inspirerende, nyttig og forståelig. De aller fleste ønsker å være trygg på kvaliteten før de tar en avgjørelse.
Kanskje du kan gi litt faglig informasjon og inspirasjon? Kan du dele noen historier om produktene eller tjenestene du tilbyr, før du forsøker å selge de? Eller vil du gi en spennende oppsummering med bilder fra forrige arrangement?
Er du tom for ideer? Gi tips om faglig og ikke-konkurrerende innhold som relevante podcaster, fagartikler, videoer eller arrangement. Vi har også tidligere skrevet mer om innhold i nyhetsbrev som engasjerer.
17 gode eksempler på nyhetsbrev for inspirasjon
Sender du nyhetsbrev, men synes det er vanskelig å få ideer til innhold? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Vi har samlet hele 17 forskjellige eksempler på nyhetsbrev over flere bransjer i en nedlastbar PDF som du kan få tilgang til via knappen ovenfor.
I PDFen finner du dessuten flere konkrete råd om hva du bør tenke på når du lager nyhetsbrev innenfor forskjellige bransjer.
Nedenfor ser du noen av eksemplene på nyhetsbrev. (Merk at oppløsningen på bildene er høyere i PDFen, så det er lettere å se teksten om du laster ned filen.)
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.