Vi har tidligere skrevet guider for hvordan legge ut et påmeldingsskjema på Facebook for din e-postliste, men det begynner å bli en stund siden sist så her kommer en oppdatering! Følg stegene nedenfor så skal du få det på plass ganske raskt.

1. Forbered kode for påmeldingsskjemaet

Valg for «Lag på-/avmeldingsskjema»

Utgangspunktet for dette er påmeldingsskjemaet du enkelt lager selv når du er logget inn på din MailMojo-konto.

Du finner verktøyet for dette enkelt ved å gå til Kontakter og klikke deg inn på e-postlisten du ønsker ta i mot påmeldinger for. Til høyre på den siden her finner du et valg for «Lag på-/avmeldingsskjema». Etter å ha gjort noen enkle valg for ditt påmeldingsskjema vil du ende opp med ferdig HTML-kode som du kan legge inn på din nettside og, som vi vil vise her, på en egen fane på din Facebook-side.

2. Opprett ny fane på Facebook-siden

For å få lagt inn HTML-koden for påmeldingsskjemaet på Facebook-siden din må du installere en ekstra applikasjon på Faceook først. Det finnes flere applikasjoner som kan hjelpe med dette, men etter en del testing anbefaler vi en som heter Static HTML: iframe tabs. Gå til applikasjonens side og følg instruksjonene illustrert nedenfor for å legge til fane og redigere innholdet.

Static iFrame Guide

I redigeringsvinduet som du kommer til legger du inn HTML-koden fra MailMojo og lagrer via «Save & Publish»-knappen i topp. Du har nå et aktivt påmeldingsskjema for din e-postliste på Facebook! Om du er litt kjent med HTML kan du også legge til en tittel og litt ekstra informasjon her for å beskrive ditt nyhetsbrev og gi insentiv til å melde seg på, som eksempel:

Påmeldingsskjema med info

3. Tilpass fanen

Som standard heter fanen «Welcome» som ikke er passende for nyhetsbrevpåmelding, så la oss endre dette også. Fra din Facebook-side, klikk på «Mer» i fanemenyen og naviger deg videre til innstillinger for applikasjonen som illustrert her:

Guide for å endre fanenavn

Her har vi endret det til noe så enkelt som «Nyhetsbrev», som er forholdsvis kort og mye mer passende til innholdet. Men avhengig av antallet faner på din Facebook-side og rekkefølgen på de kan den nye fanen fortsatt være litt skjult under «Mer».

En relativt ny funksjon hos Facebook som du kan utnytte for enda bedre effekt av påmeldingsskjemaet er å linke til det via den såkalte aktivitetsknappen på din Facebook-side. Om du ikke allerede har tatt denne i bruk for noe annet vil du oppe i toppbildet på din side finne en knapp som heter «Opprett aktivitetsknapp». Facebook begrenser teksten du kan velge for knappen til noen få valg, men «Registrer deg» kan være passende for nyhetsbrevsiden. Lim så inn nettadressen til den nye fanen for nyhetsbrev og du vil få en knapp i toppbildet ved siden av «Liker»-knappen som leder besøkende til påmeldingsskjemaet ditt.

Ekstra finpuss som gir bonuspoeng

Til sist vil vi tipse deg om å lage en tilpasset bekreftelseside for påmeldinger som også passer bedre inn i Facebook-fanen. Denne siden må du lage på din egen nettside. Når den er på plass tar du den i bruk via «Påmeldingsinnstillinger» for e-postlisten i MailMojo, et valg du finner samme sted som valget for «Lag på-/avmeldingsskjema».

En ekstra liten forbedring er å forbedre utseendet på påmeldingsskjemaet. MailMojo gir deg kun ren HTML-kode og ingen stilering, men vi har laget et enkelt eksempel som du fritt kan ta i bruk. Last ned stil-filen vår og legg inn koden samme sted som du la inn HTML-koden for påmeldingsskjemaet, men under fanen «style.css» i Static HTML-applikasjonen og følg instruksjonene der.

Det var alt! I et senere innlegg vil vi følge opp med noen flere tips til hvordan få nye besøkende inn til påmeldingsskjemaet.