Suksesshistorier: Popupene som gjør jobben sin

Benedikte Kluge

En uhøytidelig regel i e-handel lyder 3/47/50:  3% av besøkende kommer til å handle, 47% er enda ikke klare for kjøp og 50% kommer ikke til å kjøpe noe i det hele tatt.

De 3% og de 50% er jo greit. Men de 47% som ikke er helt der enda, vil komme til å kjøpe noe i fremtiden.

Og da er det alfa og omega å holde kontakten med dem!

Her kommer e-postmarkedsføring inn, en genial måte å holde kontakten med potensielle kunder på. Men for å kunne ta i bruk det verktøyet, må du ha interessenter inn på listen din.

Smarttelefon med teksten Hello

Foto: Tyler Lastovich

Gjør det enkelt enda enklere

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Vi har tidligere oppfordret til å gjøre det enkelt å melde seg på nyhetsbrevet overalt på nettsidene dine. Og ikke minst: gjøre det fristende.

I mange tilfeller handler det om en kombinasjon av gode argumenter og lav terskel. Argumentene vet du best selv, men terskelen kan senkes til et minimum med en popup.

Det er ikke bare en myte at påmeldingene øker.

Vi har sett det med egne kunder, og har samlet et lite utvalg av de som har hatt suksess.

Nynorsksenteret

Eller Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringen er et ressurssenter for skole og barnehage, og sender nyhetsbrev med aktuelle saker, tips til ressurser og boktips. I tillegg til popup, har Nynorsksenteret et påmeldingsskjema på nettsidene sine, men som du må klikke deg frem til.

Popupen har derimot vært synlig og tilgjengelig på alle sider. Og fra januar til mai 2019 har over 700 meldt seg på listen. 

«Vi synest denne har vore svært effektiv», kommunikasjonsrådgiver Ingvild Myklebust Hovden. Hun tror popupen fungerer godt fordi mange i hovedmålgruppa ønsker å få nyhetsbrev om nynorsk i undervisningen. Skjermbilde av Nynorsksenterets popup

Skjermbilde av Nynorsksenterets popup

De skandinaviske Londonguider

En annen som har fått godt utbytte av å legge inn en popup på nettsidene, er Londontown.no. Det er et reisebyrå med alle typer turer til London som spesialfelt.  

Skjermbilde av Londontown.no

Skjermbilde av Londontown.no

Dette er en operatør som har hatt et høyt antall påmeldte på nyhetsbrev hele veien. Men i mars 2019 la de til en popup nettstedet, og da skjøt det enda mer fart.

«Vår popup har vært meget velykket med jevn påmelding,» sier Henry Jovik, gründer og CEO. «Antall påmeldinger via poppen er jo forholdsmessig stort i forhold til antall besøkende på nettsidene.»

Og som om ikke det var nok, har popupen kanskje påvirket kjøpsavgjørelsen: «Vi har også opplevd at flere av disse også har gjort bestilling i ettertid,» forteller Jovik.

Økning i rene tall

Det er vanskelig å gi noen fasit på hva som er “gode” tall for påmelding til et nyhetsbrev. Det avhenger av bedriftens natur – og naturligvis antall besøkende på nettsidene og insentivene til å melde seg på.  

Nevnte Londonguider har alltid hatt mange påmeldte. For andre er det kanskje ikke like stort trøkk, men popupen bidrar likevel.

Eksempler på det, er nettbutikkene Tuvas hus og Misterman, for henholdsvis interiør og gaver, og undertøy og hygieneartikler for menn.

Skjermbilde av Tuvas hus popup

Skjermbilde av Tuvas hus popup

Skjermbilde av Misterman popup

Skjermbilde av Misterman popup

Der Tuvas hus gikk fra ca. 20 månedlige påmeldte uten popup til 73 med popup, hadde Misterman 1 og 3 påmeldte i de to månedene før de lanserte popup. Da fikk pipen en annen lyd, og foreløpig har nettbutikken over 22 påmeldte i gjennomsnitt i måneden.

Klesbutikken Ole Thomassen gikk fra ca. 77 påmeldte månedlig før popup til drøye 127 påmeldte per måned med.

Skjermbilde av Ole Thomassens nettbutikk

Skjermbilde av Ole Thomassens popup

Selv om du ikke er nettbutikk som kan lokke med rabatter, vil popup kunne øke antall påmeldte.

Eksempel på det er interesseorganisasjonen Norske Konsertarrangører. Selv om de er en medlemsorganisasjon, får de gjennomsnittlig 85 påmeldte til nyhetsbrev med popup på nettsiden, for alle kan melde seg på.

Skjermbilde av konsertarrangor.no

Skjermbilde av konsertarrangor.no

1-2-Påmeldt

Popup gjør terskelen rett og slett lavere for å melde seg på. Og i mange tilfeller gjør den besøkende oppmerksom på at bedriften i det hele tatt tilbyr nyhetsbrev.

De som besøker en nettside, har stort sett et mål med besøket, og tenker derfor kanskje ikke på å melde seg på nyhetsbrev i et skjema nederst på siden.  

Mann i kiosk som vinker

Foto: Juniper photon

En popup fanger oppmerksomheten, og gir hint om en nyttig mulighet. Derfor er det i alle interesse at den ikke er for teksttung, og at knappene både er enkel og se og budskapet tydelig. Ikke glem argumentene.

Gi besøkende oversikt over fordelene med å melde seg på ditt nyhetsbrev.