Rosenvinge.no satser på påskenøtter

Benedikte Kluge

Litt lek og moro i hverdagen er en kjærkommen avveksling for mange. Til og med forskere mener vi bør leke mer – det er sunt!

Kvinne som smiler og danser

Foto: Quan Nguy

En enkel og gøyal adspredelse kan være å delta i uhøytidelige konkurranser, som for eksempel en quiz. For bedrifter og nettbutikker som tilbyr quiz, er en hyggelig konsekvens mer oppmerksomhet til forretningen.

Dette tenkte også Kari Høglund i Rosenvinge.no, en nettbutikk som selger vesker og accessoirer.

«Vi hadde en vellykket julekalender i fjor og ønsket å gjenta suksessen. Vi ønsket å få flere e-postadresser og skape engasjement i vår nettbutikk»

Det er kanskje moderne med påskenøtter og -quiz, men det rører ved urgamle instinkter i oss. Både konkurranse- og vinnerinstinkt vekkes, og vi kjenner på selvrealisering.

Gul veske full av tulipaner

Foto: Fra Rosenvinges Instagram

Enkelt å få resultater

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Det høres kanskje komplekst ut, men det å holde en påskequiz for å engasjere folk er ikke veldig vanskelig. Selve quizen kan du enkelt lage på plattformer som er laget for dette, som QuizWiz.

Premiene er viktige, men de trenger ikke være spesielt eksklusive. Det er viktigere at det faktisk er noen. Med fine premier, små eller store, øker motivasjonen til å delta. (Belønning er nemlig en viktig del av såkalt «spillifisering»).

Det er lurt å ha et mål med konkurransen også, da har du noe å jobbe opp mot. For eksempel har Rosenvinge ambisjon om 1000 påmeldte til quizen.

Jo flere påmeldte, dersom større er sjansen for at de også har lyst på dine nyhetsbrev.

Oppskriften på suksess?

Ifølge Kari Høglund er det kun få ting som skal til for å få det til:

«Enkle spørsmål, fine premier og å dele quizen i sosiale medier.»

Det siste er et viktig punkt for å få god spredning. Da kan du også vurdere å betale for spredningen, så enda fler får sjansen til å melde seg på. Og du kan tiltrekke deg helt nye kunder.

«Vi ser en økning av besøk i nettbutikken», sier Kari Høglund og legger til at mye av poenget med quiz for Rosenvinge er å «spre merkenavnet og gjøre oss kjent i markedet.»

Naturligvis i tillegg til å samle e-postadresser.

Skjermbilde av Rosenvinges påskequiz

Skjermbilde av Rosenvinges påskequiz

Tallene peker i riktig retning

Det er vanskelig å si noe oppsummerende om resultatene til Rosenvinge enda. Men starten er lovende. Nettbutikken har valgt å samle inn forhåndspåmeldinger før quizen starter. Allerede nå har de fått 120 helt nye påmeldte til nyhetsbrevet.

Erfaringsmessig vil både antallet påmeldte og deling i sosiale medier øke betraktelig etter at quizen har startet. Rosenvinge har absolutt gode sjanser til å nå sine mål.

Prøv å lage en påskequiz på QuizWiz gratis selv, og skaff deg flere abonnenter! QuizWiz er integrert med MailMojo, så det er såre enkelt å bygge lister.

Det er mange grunner til å glede seg til høytiden.

God påske! 🐣