Kundecase Lea Interiør: Øker salget med målrettet budskap

Benedikte Kluge

Lea design var tidlig ute med interiørprodukter med norske tekster. De var faktisk førstemann ut med metallskilt med norske sitater og leveregler i 2010, og fikk et solid utgangspunkt for nettbutikken sin takket være det.

Og suksessen har bare fortsatt.

Et utvalg av Leas produkter

Foto: Lea Interiør

«Vi treffer bra på design, og treffer på det som er trendmessig riktig» oppgir daglig leder Bjørn Kjærvoll som forklaring på fremgangen. Lea interiør er et norsk interiørmerke og grossist som designer egne produkter som de får produsert i Kina. Siden starten har de spesialisert seg på mindre produkter, som kaffekopper, vaser, kort og servietter, men variasjonen er det åpenbart ikke noe å si på.

«Bunnlinjen vår er interiørprodukter med norske tekster og da spesielt lett omsettbare produkter» oppsummerer Bjørn. «God design til en god pris!»

Folk som diskuterer over tegninger og laptop

Foto: Stefan Stefancik

Bygge nettverk og pleie kunder

I tillegg til metallskilt, visste Bjørn i Lea interiør hva han ville ha fokus på da han opprettet nettbutikken.

«Pri en er å treffe markedet. Selvfølgelig også å prøve å utvikle en type produkter som er økonomisk gunstig, men klarer du å gjøre kunden fornøyd – med både med produkt og leverandør – kommer de tilbake til deg.»

Helt fra den spede start har kundepleie og gjensalg hatt fokus, og der hadde Lea en fordel.

«Vi har drevet butikk selv, så vi vet hva en innkjøpssjef i en butikk har fokus på.»

Det er altså en fordel å kjenne sitt publikum og kundegruppe godt, og for Lea er det en stor fordel å kunne være responsive på det kundene melder at deres kunder igjen liker og kjøper.

«Vi er små, så vi kan snu oss fort rundt» sier han, og forklarer at Lea stadig kan lansere nye serier og ha et konstant flytende sortiment – noe som alltid er populært hos kresne konsumenter.

Handlevong stående på parkeringsplass

Foto: Kai Oberhauser

Tilpasset kommunikasjon

Tilpasningsdyktigheten tar de ut i nyhetsbrevene også. Lea og Bjørn sender dem hovedsakelig til forhandlere, som tross alt er interiørgrossistens kundegruppe. Dette er folk de allerede har etablert et forhold til, blant annet fra møter på messer som Oslo Design Fair. Men oppfølgingen på e-post har bidratt til å øke mersalget. Pilene peker oppover for Lea Interiør.

«For vår del er det oppgangstider, men hva er fra markedet og hva som er e-poster er vanskelig å si.»

I en mangefasettert verden, er det ofte en kombinasjon av flere ting som får folk til å ville handle. Men det er i alle fall én ting MailMojo kan tilby for å holde oversikt over nyhetsbrevene.

«Det er så bra med statistikken!» utbryter Bjørn «Du ser hvor mange som åpner, hvilke typer kunder og når på døgnet folk åpner.»

Og sjefen hos Lea Interiør vet å benytte seg av innsikten som statistikk-verktøyet gir. «Det gjør at du kan sette opp planer for når du kan få mest mulig ut av både tidspunkt og innhold» sier han og “avslører” arbeidsmetodikken: «Da kan du sette opp segmenter og konkretisere nyhetsbrevet ut fra det.»

Kopper fra Lea

Foto: Lea Interiør

Et program av og med verdier

Da Lea startet med MailMojo hadde de ingen konkrete målsetning eller budsjett-mål. Bedriften hadde ikke brukt et program for utsendelse av nyhetsbrev før. Og Kjærvoll har merket forskjellen da de gikk fra et hjemmesnekret opplegg til utsendelser som ser profesjonelle ut.

«Vi opplever mye mer respons», forteller han.

Han gir uttrykk for et generelt positivt inntrykk av tjenesten. «Jeg vil si at jeg har inntrykk av at det er basert på det riktige verdiene. Dere lager løsninger med tanke på hva blir kunden blir fornøyd med.» avslutter han.