6 grunner til å aldri kjøpe e-postlister

Frode Danielsen

For alle som driver med e-postmarkedsføring er det naturlig å ville få ut ordet til så mange som mulig. Med jevne mellomrom får vi spørsmål om vi selger eller har info om hvor man kan kjøpe e-postlister med e-postadresser. 

Noen tenker de kan få markedsført seg raskt til flere tusen bedrifter uten særlig innsats, og det høres vel attraktivt ut?

Svaret på det er et kontant nei.

Ordet STOP trykket på bakken

Foto: Bethany Legg

For det første tillater vi ikke bruk av kjøpte lister i MailMojo.

For det andre har GDPR, EUs personvernforordning, tredd i kraft og må respekteres. Denne sier at alle mottakere av nyhetsbrev og e-postmarkedsføring skal samtykke til behandling av personopplysninger (som også inkluderer e-post). Samtykket skal være frivillig, spesifikt, informert og utvetydig. Det er det vanskelig å få fra noen som ikke vet at e-posten deres har havnet på en liste som er til salgs.

En liten fotnote midt i teksten: Selv om post@bedrift-adresser ikke er personopplysninger, tillater ikke MailMojo å sende til slike, i tråd med vår antispam-policy. I tillegg er mange små bedrifter registrert med personlig e-post i Brønnøysund, og disse forbyr markedsføringsloven at du sender uoppfordret reklame til.

Og sist, men ikke minst: For enhver seriøs markedsføring av produkter og tjenester viser det seg at kjøpte lister gir minst verdi på både kort og lang sikt.

En Stormtrooper-figur som står ved en datamaskin

Foto: Liam Tucker

Hvorfor er det slik? Les seks av de viktigste grunnene til dette nedenfor.

1. Du kan ikke stole på listens kvalitet

Det finnes forskjellige aktører av varierende seriøsitet som ønsker å selge deg lister med e-postadresser. Fakta er at ingen som har en liste av høy kvalitet, ville ønsket å selge den til andre. Dette ville straks forringet listens kvalitet, og dermed gjort den verdiløs også for dem som solgte listen.

Lister som selges har mye dårligere kvalitet fordi e-postadressene blir samlet inn fra nettsider eller hentet fra generelle registre som ikke er relatert til markedsføring.

Et eksempel på slike generelle lister er de som tilbyr lister hentet fra Brønnøysundregistrene. Det blir påstått at disse er relevante, ettersom de etter sigende er bedriftsadresser. Det som disse listene derimot ikke tar hensyn til, er at mange har registrert sitt firma i Brønnøysund med sin private e-postadresse, som det er direkte ulovlig å sende uoppfordret reklame til.

2. Du vil bli sett på som en spammer

Hvor ofte mottar du selv e-poster fra avsendere du aldri har hørt om eller ikke har interesse av å motta informasjon fra? Dette er per definisjon spam, uønsket e-post. Vi har alle fått vår andel av dette, og i 2007 rapporterte Microsoft at over 95% av alle sendte e-post verden over var spam. Heldigvis går utviklingen i riktig retning, så prosenten er nede i 48% i mars i 2018.

Man mener gjerne selv at det man markedsfører er høyst relevant for alle bedrifter i en bransje, og at e-postene man sender er seriøse og profesjonelle. Men for dem som mottar e-poster uten å ha bedt om det, oppleves det som uønsket. Dette kan føre til at de rapporterer deg til forbrukerombudet eller tilsvarende for nettopp spamming.

3. Andre bedrifter bruker akkurat de samme listene

Det øyeblikket du finner en troverdig selger av e-postlister, er det lett å glemme at det er høy sannsynlighet for at andre har kjøpt akkurat samme listen. Og da er det også naturlig at mottakerne på denne e-postlisten allerede er lei av de uønskede e-postene de mottar.

Hvorfor skal de bry seg om nettopp din e-post når de allerede har mottatt titalls e-poster fra andre ukjente avsendere? Mange beskytter seg ved å lage unike e-postadresser for hvert sted de registrerer seg, slik at de kan sette opp filtre når adressen blir spammet eller rett og slett slette adressen.

4. Andelen som responderer vil være veldig lav

Det er ingen god taktikk å tenke at dersom du kjøper en stor nok liste, vil i alle fall 10 av 10 000 kjøpe – og du får noe igjen for investeringen.

Det salget tilsvarer i så fall kun 0,1%, og er mye lavere enn man kan forvente med vellykket markedsføring til en e-postliste av god kvalitet. Til sammenlikning er det ikke urealistisk å oppnå alt fra 1–5% salg fra en godt planlagt e-postkampanje til interesserte mottakere.

5. Ryktet ditt får unngjelde

Når mange mottakere rapporterer e-postene dine som spam, vil e-postleverandører reagere ved å svarteliste deg som avsender. Slike svartelister deles ofte blant e-postleverandører. Da kan du plutselig få problemer med å levere helt legitime e-poster, også til dine kunder og kontakter.

Dagens tendens til å spre informasjon på sosiale medier og blogger kan få enda verre effekt. Selv om bare et fåtall av de du sender til skriver en negativ melding på Facebook eller Twitter, kan dette spre seg raskt. Neste gang du googler navnet til bedriften din kan det være nettopp disse negative tilbakemeldingene som kommer øverst, noe som er veldig vanskelig å endre på.

6. Ingen seriøs markedsfører anbefaler dette

Du trenger ikke bare ta vårt ord for at kjøp av e-postlister er en dårlig markedsføringsstrategi. Et søk på nett vil gi deg det samme svaret på nettsider om markedsføring. Alle er kjent med at snarveier sjeldent betaler seg i det lange løp, og dette gjelder i høy grad her.

Mann som holder begge hender foran ansikter

Foto: Ayo Ogunseinde

Så hva skal du gjøre i steden?

Organisk vekst er svaret. Dette oppnår du gjennom å engasjere din målgruppe så de blir interessert i ditt budskap.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Men hva betyr det?

Begynn med å lage et påmeldingsskjema på din nettside og gifolk insentiver til å melde seg på. Og det finnes heldigvis flere muligheter! I denne bloggposten gir vi deg 6 tips for å dyrke frem en riktig så fin e-postliste. Selvgjort er velgjort!

Trehånd som gjør Hang loose-tegnet

Foto: Claire Brear

Denne bloggposten ble publisert for første gang i 2015, men nå er den utvidet og oppdatert etter alle kunstens regler, og inneholder bare kunnskap som egner seg for 2018.