Slik var 2018 for e-postmarkedsføring

Benedikte Kluge

Hvert år gjennomfører SendGrid en analyse av og setter sammen det de kaller for Global Email Benchmark Report. Ekspertene deres har sett på 50 milliarder e-poster fra over 100 000 ulike avsender til mer enn 2 milliarder forskjellige mottakeradresser. Vi i MailMojo har også vært med å bidra til rapporten!

Hele blekka er på nesten 40 sider, tettpakket med tall og data. Så vi har gjort det enkelt for deg, og laget et sammendrag over det vi synes er interessant. Hensikten med denne kunnskapen er at alle vi som sender nyhetsbrev skal få innsikt i egen effektivitet, forbedringsområder og hvilke mål vi kan sette for det nye året.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Status på fjorårets utsendelser

Trenden de siste 3 årene er en stadig økning av antall åpninger, og da spesielt i 2018. Forholdet mellom åpningsrate og klikk har endret seg litt, men det skyldes heller at åpningsraten har økt og klikkraten har holdt seg stabil. Dermed blir forskjellen mellom tallene større. 

At det er færre utsendelser per måned i år sammenlignet med tidligere år, kan bety at den som sender har blitt smartere og målrettet med tanke på det de sender ut. (Her på berget er dette litt annerledes. Norske avsendere bør ikke være redde for å sende flere nyhetsbrev per måned enn i dag. Det viser seg at det lønner seg.)

Personer som skriver på en tavle

Foto: Kaleidico

Statistikk for ulike bransjer

Vi har tatt for oss noen av de største bransjene, men du kan finne enda flere tall her.

Gjennomsnittet regnes ut ved at man tar for seg alle åpninger som om de kom fra én eneste stor avsender for hele bransjen. Det samme gjelder klikkene, altså unike klikk for samtlige nyhetsbrev per bransje.

Kort i kortautomat ved handel

Foto: Rawpixel

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Totalt sett er åpninger på mobil sammenlignet med andre enheter 55,6 % mot 44,4%. Bransjen der flest e-poster åpnes på mobil, er data- og elektronikkbransjen.

På tvers av alle bransjer er gjennomsnittlig leveranse svært høy og spam-raten er omtrent lik null. Dette er sannsynligvis et tegn på at avsendere har sunnere og mer oppdaterte lister enn før og sjeldnere opplever leveringsfeil eller at e-postene deres blir markert som spam.

Enhet og e-postprogram

Gmail er den mest brukte programmet i 99%  av landene i oversikten. Unntakene er Korea og Russland som begge har lokale tjenester i toppen. Ellers varierer andreplassen, men Hotmail er fremdeles populært, og Yahoo dukker også opp i kolonnene for 2. og 3. plass.

Skjermbilde fra SendGrids rapport

Skjermbilde fra SendGrids rapport

Når det gjelder foretrukket produsent, står det mellom iPhone og Samsung, med unntak av Nederland, der generisk eller umerkede mobiltelefoner er mest brukt.

Hele 55,6% av alle e-poster blir åpnet på mobil, på tvers av alle bransjer.

Hender som taster på en smarttelefon

Foto: Paul Hanaoka

Ekspert-tips til forbedring fremover

Det er mange ting å huske på, og alle tipsene fra SendGrid er ikke like relevante for størsteparten av norske brukere. Men det finnes noen gyldne råd som alle kan få noe utav:

  • Optimaliser for visning på mobil. (Alle MailMojos maler er responsive, og tilpasser design og innholdets plassering i forhold til enheten nyhetsbrevet leses på.)
  • Tenk på sammenhengen mellom frekvens og åpnings- og klikkrate. Målet er å finne riktig antall utsendelser i måneden. Selv om ratene kan gå ned med hyppigere utsendelser, kan det likevel resultere i økt omsetning totalt sett.
  • Dette henger også sammen med segmentering. Godt gjennomtenkte segmenter gjør det lettere å sende mer relevante nyhetsbrev til mer definerte mottakere oftere.
  • Sett deg inn i GDPR-reglene som gjelder for deg, og pass på å følge dem.
  • Ikke jakt på standard løsninger. Ulike bedrifter trenger ulike strategier, og det viktigste er at du er villig til å teste – og gjøre endringer. Bruk statistikken for hva den er verdt.

Dette var høydepunkt fra rapporten til SendGrid. Vi kommer til å skrive litt mer om spådommer og fremtiden for e-postmarkedsføring fremover. Om det er noe annet, konkret du gjerne vil vi skal skrive om, kan du fyre avgårde en e-post til oss – det setter vi stor pris på!