Slik bruker du bilder i nyhetsbrev

Benedikte Kluge

Et bilde sier som kjent mer enn 1000 ord, men la meg bruke noen ord på å beskrive hvordan du kan bruke bilder i nyhetsbrev og e-postmarkedsføringen din for å øke effekten av dem.

Bakgrunnen for ordtaket over, er kanskje at vi mennesker prosesserer bilder raskere enn tekst, noe som gjør nyhetsbrevet i sin helhet raskere å konsumere (og folk er utålmodige nå til dags). Passende og tiltalende bilder gir øyet en hvilepause mellom tekstbolkene, og motiverer til videre lesing.

Bilder i seg selv påkaller oppmerksomhet og inspirerer til handling. Og sannheten er at bilder selger produkter og tjenester.

Lekkert frokostbord

Legg inn bilde av noe som frister. Foto: Heather Schwartz

Form og farge

Det helt grunnleggende er å sørge for riktig format og god nok oppløsning på bildene, slik at de ikke blir kornete eller passer like dårlig i malen som Askepotts glassko på stesøstrenes føtter. Vokt deg for Stockfoto-fella, med mindre du bruker dette som estetisk uttrykk med hensikt.

Pass også på at bildestilen passer til den øvrige stil og tonen du har satt for nyhetsbrevene dine. Skriv eventuelt ned et par punkter du skal velge bilde etter. Det kan eksempelvis være:

    • bruk duse farger, myke fargepaletter
    • rolige bilder med få, tydelige motiver
    • ekte mennesker i naturlige miljø

Tenk at bilder ikke skal distrahere leseren vekk fra teksten. De bør heller leve i samspill med hverandre, understreke og forsterke budskapet og sette en stemning.

Folk som tar bilde av Van Goghs selvportrett

Foto: Ståle Grut

Valg av motiv

Bruk bildene til å fylle ut teksten, ikke bruk bilder av akkurat det samme som du har skrevet. Når bilde og tekst utfyller hverandre, skaper det større helhet i nyhetsbrevet.

Produktbilder bør være store nok til å få et inntrykk av hvordan produktet ser ut. Ta på deg “kunde-brillene” og forsøk å se for deg hva mottakeren vil være interessert i se.

Dersom du selger klær eller andre bruksgjenstander, er det et tips å bruke bilder der produktet brukes i en sammenheng. Eksempel på det er et barn som leker med leken du selger, eller en person som har på seg et strikkeplagg du selger garn og mønster til. Dette er fordi vi identifiserer oss mer med mennesker på bildene, noe som kan påvirke kjøpslysten.

Det er generelt lurt å ha med mennesker på et/noen av bildene. Bilder av andre folk er forbløffende mye mer interessant for oss som mennesker.  Naturligvis kan du også velge bare landskap eller arkitektur, men dersom du blander med bilder med levende vesener på, er det større sjanse for å tiltrekke seg blikk.

Kvinne som blåser glitterstøv fra et bilde i en bok

Foto: Thought catalog

Teknisk og juridisk

Husk kreditering dersom fotografen krever det. Vær bevisst på om bildene er tillatt for bruk i kommersiell sammenheng. Noen bilder du finner via et nettsøk, er merket med CC (Creative Commons). Du kan lese mer om de ulike lisensene på Creative Commons nettsted.

Velg bilder som ikke er så store og tunge. Er bildene for store, kan det gå utover leveringskapasiteten.

Generelt anbefaler vi ikke å bruke ett stort bilde som eneste innhold, med andre ord at du har gjort om innholdet til en bildefil og setter den inn i malen. Dette kan bidra til at e-posten havner i spamfilteret. Du bør heller ikke «gjemme» viktig informasjon eller handlingsdrivere i bilder. Ikke alle velger å vise bildene, eller de bruker en skjermleser, så dersom du vil legge vital info i bildet, bør du også gjenta det i teksten.

Bonus: GIF det!

Om du vil ta bilder ett skritt videre, kan du også legge inn GIFer i nyhetsbrevet ditt. I motsetning til video, som støttes av veldig få e-postprogram, er lettvekteren GIF både enkel å bruke og sende.

Bevegelse tiltrekker seg oppmerksomhet, og folk har en tendens til å se til den er ferdig, så du har anledning til å formidle budskapet ditt i GIFen, for eksempel som denne fra Liberty Bottleworks.

Du kan lage egne om i tjenester som InstagifferGif brewery eller Gif animatoreller finne noe ferdiglaget som passer på nettsteder som Giphy.com.