Automatisering: Bedre markedsføring på kortere tid

Benedikte Kluge

Hvorfor gjøre samme jobb to (eller enda flere) ganger? Automatisering er en funksjon som sparer deg for mekanisk, gjentakende arbeid. Eller hjelper deg å passe på at nye abonnenter får en velkomsthilsen når de melder seg på nyhetsbrevet ditt. Du kan tilpasse innholdet til ulike grupper, med ulike interesser, og nå dem på det best tenkelige tidspunktet. Helt automatisk.

Hvem kan si nei til noe så magisk?

Oppdatering: MailMojo gjør det magisk enkelt å komme i gang med automatisering. Opprett en konto og prøv se hvor enkelt det kan gjøres.

Foto: Kenan Buhic

Hvorfor er automatisering nyttig?

Først og fremst: Du sparer tid. Tid spart kan bety penger spart, og det gjelder ikke bare for store bedrifter.

Relasjoner er også viktig, og du kan automatisere begynnelsen av nye kundeforhold gjennom en serie velkomst-e-poster. Der kan du fortelle din historie og hva hensikten din er med nyhetsbrevet. Men du kan også gjøre litt stas på nykommerne ved for eksempel å tilby dem en rabattkode eller en annen fordel.

Foto: Mitchell Hollander

Automatisering kan også være de verdifulle påminnelsene. Det gjør at du kan fylle opp restauranten på mindre populære dager, eller sørge for at alle får med seg spesielle arrangement.

Vi våger å tro at det er få som egentlig liker å mase. Med automatiserte kampanjer for aktiviteter folk melder seg på eller dugnad i borettslaget, gjør du både deg selv og mottaker en tjeneste. I vrimmelen av ting å huske på gjennom en dag, er en påminnelse i innboksen ofte kjærkomment

Penger å tjene

Men du kan også tjene penger gjennom automatisering. Ikke alle nyhetsbrev er salgsrettede, men en stor del utsendelser er markedsføring med mål om å selge varer, tjenester, billetter eller restaurantstoler.

I MailMojo har vi latt noen kunder få teste funksjonen før alle betalende MailMojo-brukere får tilgang og resultatene er positive.

«Ved å bruke den nye funksjonen for automatisert oppfølging har vi økt omsetningen fra vår e-postmarkedsføring med over 25%», sier Mari Jansen i nettbutikken ilovedogs.no.

«Med tanke på at dette bare tar et par klikk og få sekunder ekstra, har det gjort MailMojo enda mer verdifullt for oss.»

Heidi Einarsen Hagen i KNIF Innkjøp har også god erfaring med økte åpningsrater når de sender påminnelser:

«Vi sendte ut et brev en tirsdag morgen med påminnelse torsdagen samme uke, og fikk en økning på 10%.»  

Sist, men ikke minst stemmer Preben Terland i nettbutikken hundegaard.no i:

«Ingen tvil om at flere åpner med automatisk oppfølging av de som ikke åpnet forrige», sier han.

Du kan altså nå en del flere mennesker med nyhetsbrevene dine, uten at du trenger å løfte fingeren mer enn én gang (og trykke på «Opprett kampanje»-knappen).

Foto: Katya Austin

Slik virker det

Automatisering lar et program jobbe i bakgrunnen, så du kan konsentrere deg om andre (og kanskje morsommere) ting knyttet til bedriften og nyhetsbrevene dine.

Du oppretter først en kampanje (en serie med e-poster som skal sendes ut i en bestemt rekkefølge). Der setter du kriterier for hva som skal utløse første utsendelse, hvilket publikum som skal motta og når de skal motta det. Utløseren kan være en påmelding, etter første kjøp i nettbutikken eller som følge av et nyhetsbrev du skriver manuelt.

For eksempel kan du bestemme deg for at alle førstegangskjøpere i nettbutikken din automatisk skal motta en takkemelding, og 3 dager senere får de en e-post med de tre mest populære produktene dine. Her handler det om å vise tilstedeværelse og skape relasjoner med mottakerne, uten at du trenger å vokte over statistikken med argusøyne.

Du kan også sette kriterier for den viktige oppfølgings-posten. For eksempel kan du sende samme nyhetsbrev på nytt til dem som ikke har åpnet.

Det kan hende du vil endre på kampanjen etter en stund. Det er ikke noe problem (faktisk så burde du gjøre det, for å justere basert på tilbakemeldinger du har fått eller nye produkter du har). Du kan endre på frekvensen og kriteriene underveis for hvilke av mottakerne som skal få de påfølgende utsendelsene, og du kan både fjerne e-poster fra kampanjen og legge til nye.

Foto: Clem Onojeghuo

Tips som sier “åpne!”

Kanskje du lurer på hva du skal skrive i de påfølgende e-postene i en serie automatiske utsendelser. Her er noen enkle forslag som kan gjøre de automatiske e-postene ettertraktede i innboksen til mottakerne dine:

  • Spesialtilbud til mottakere av nyhetsbrevet.
  • Tidsbegrensede tilbud. Her kan det være lurt å skrive generiske tidsfrister, som innen én uke el.lign., ettersom utsendelsene er automatiske og kan gå ut på ulike dager til de ulike mottakerne.
  • Generelle rabattkoder, fordi de har handlet eller til de som er helt nye mottakere av nyhetsbrev.
  • Inspirasjon og faglig påfyll. Nyttig innhold som er relevante for produktene eller tjenestene du selger.

Les ellers vår bloggpost med 8 strategier for å få flere åpninger av nyhetsbrevet ditt.

Automatisering og GDPR

Blesten rundt den nye personvernlovgivningen fra EU har ikke lagt seg helt enda. For automatiserte utsendelser gjelder de samme forhåndsreglene som for MailMojo i øvrighet: Sørg for at du kun sender til dem som selv har meldt seg på nyhetsbrevet ditt, enten gjennom påmeldingsskjema eller avkrysningsboks der de takker eksplisitt ja til å motta e-poster fra deg.

Gleder du deg til å komme i gang?

Med disse rådene er du forhåpentligvis godt rustet til å sette opp dine første automatiserte kampanjer, så vi håper du klør i fingrene etter å teste det ut. Det gjør du aller enklest med en MailMojo-konto.

Det finnes ellers metervis av andre gode råd og rutiner som også gjør nyhetsbrevene dine elsket og ønsket, ta deg gjerne en runde i bloggarkivet vårt.