Bak kulissene: Slik laget vi ny førsteside til deg i Beograd

Benedikte Kluge

Teamet i MailMojo jobber daglig med å gjøre tjenesten bedre for alle brukere. Stort og smått blir utviklet for å oppdatere, forbedre eller gi nye muligheter for deg som sender nyhetsbrev.

Midt i januar bestemte vi oss for å ha en intensiv arbeidsleir for å utvikle en ny førsteside for MailMojo-kontoen din. For å konsentrere oss maksimalt, og likevel gjøre arbeidet lystbetont, bestemte vi oss for å dra 4 dager til Beograd i Serbia.

Slik utviklet vi den neste funksjonen vi kommer til å lansere

“Workation” – forretninger og fornøyelse. Ja, det er faktisk et ekte ord. Det er en blanding av de engelske ordene “work” og “vacation”. Grunnen til at vi synes det passet for prosjektet med den nye oversiktssiden vi snart skal rulle ut, er å tenke nytt. I nye omgivelser kan vi forhåpentligvis nullstille oss mer og utforske nye perspektiver bedre. (Se sniktitt av designet nederst i bloggposten.)

Beograd var litt tilfeldig valg, som vi stemte oss frem til. Ingen hadde vært der før, og Norwegian flyr direkte. God planlegging gjør at vi kan utnytte tiden maksimalt, og samtidig få med oss noen severdigheter i byen.

Team MailMojo i Beograd

Team MailMojo på sightseeing i Beograd.

Våre erfaringer:

  • Vi leide en stor leilighet med mye dagslys og god internettilgang. Her kunne vi lage frokost og formiddagsmaten selv. Stedet lå sentralt, slik at utflukter innimellom hadde lav terskel. Vi reserverte bord for felles middager på kvelden.
  • Vi laget arbeidsplaner for hver dag, og hadde felles start selv om vi etterhvert hadde oppgaver vi kunne løse uavhengig av hverandre.
  • Bo og jobbe sammen døgnet rundt over flere dager gjør at vi blir godt kjent. Det er en god øvelse i å ta hensyn til hverandre for å komme til målet på best mulig måte.

Finne riktig fremgangsmåte

Det finnes mange veier til Rom. Generelt er det et godt tips å velge veien du vil gå på forhånd. Da vet alle i hvilken rekkefølge vi skal gå frem, og vi får tid til å ta med viktige vurderinger.

Vår metode:

  • Samle innsikt og definere målet for overssiktssiden.
    • Vi laget en problemformulering og beskrev hvilke oppgaver den nye funksjonen skal løse for dere.
    • Vi samlet gode eksempler på ulike typer oversiktssider
  • Idéutvikling:
    • Vi laget individuelle lister over hva vi synes er nyttig å ha tilgjengelig, tegnet og beskrev. Dette er idéer – alt er lov!
    • I fellesskap gikk vi gjennom alle forslag og laget en slags master-skisse.
  • Vurdering:
    • På med de kritiske brillene og vurdere alle forslagene individuelt. Hva løser dette for brukeren? Er det mulig å løse teknisk? Med mer.
    • Så prioriterer vi hva som blir løsningen for en førsteversjon av oversiktssiden.
  • Planlegging og fordeling:
    • Vi detaljerte oppgavene i systemet vi bruker, Asana. Da fikk vi også oversikt over en logisk rekkefølge.
    • Vi satte opp en grov tidsplan og mål for dagen.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Det var lav terskel for å ta en fot i bakken underveis. Når det nærmet seg slutten på dagen, tar vi en felles status, og snakker om morgendagens plan og mål.

Tips: I en idéprosess finnes det mange ulike metodikker og fremgangsmåter, og vi valgte ut noen som gjorde vi kunne ha det litt gøy med. På Kreativt Norge fant vi mange forslag til inspirasjon.

Skisse på ark med post-it-lapper

Vi brukte papir, post-its og laptoper.

Bord med laptop og skisser.

Åpent sinn i idéfasen.

MailMojo-teamet samlet rundt skisser på veggen.

Felles diskusjoner og argumenter for og imot. Det er så mye vi vil få til!

Sara og Benedikte finskisser

Detaljering av skissene med flyt og ekte innhold.

Skjerm med HTML-kode

Mange linjer kode som skrives.

Det ble tid til litt sightseeing og. Fra borgen Kalamagedan.

Og resultatet?

Vi fikk på plass mye i Beograd, og det er ikke mange dagene til du kan studere en flunkende ny oversiktsside i MailMojo-kontoen din. Vi skal nok passe på å informere når vi har lansert, da kommer informasjon om hva du ser og hvordan det kan være nyttig for deg.

Følg med på bloggen eller i innboksen din!

Her er er en liten snikktitt på det nye designet så lenge (enda flere forbedringer blir å finne ved lansering):

Skisse av nytt design

En skisse på designet for den nye oversiktssiden.