Tjen penger på å gi bort en rabattkode

Benedikte Kluge

Alle elsker et godt tilbud. Nesten halvparten av oss søker aktivt etter et godt tilbud før vi handler noe. Derfor vil rabattkoder falle i god jord hos besøkende i nettbutikken din. Og det kan være lønnsomt for bedriften.

Er det verdt det for deg?

For enhver nettbutikk er det en vurdering om du skal gi rabatter og spesialpriser. Det er ikke alle som har marginer til det, selv om en rabatt er en sterk drivkraft til å konvertere besøkende til betalende kunder. Så avveiningen er ofte om du vil ha et salg med mindre profitt, enn ikke noe salg i det hele tatt.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Men du bør heller ikke gi for store eller for mange rabatter til at du kan tjene penger. Dette vil variere fra nettbutikk til nettbutikk. Det kan være lurt å lage et lite budsjett og se hvor mye/ofte du evt. kan ta rabatter i bruk.

For enkelte merkevarer er det heller ikke riktig med rabatter og tilbud. Dette kan være av hensyn til merkevarens rykte (som svært eksklusivt, for eksempel). Likevel gjelder akkurat dette hensynet de færreste.

Kvinne med malerkoster, laptop og smarttelefon

Foto: Bruce Mars

Bruk rabatter smart

Rabattkoder bør likevel brukes med omhu. Du vil ikke at det skal gå inflasjon i dem, slik at kunden alltid forventer avslag. En rabattkode skal helst føles som noe utenom det vanlig.

Pass også på å ha et tydelig mål. Velg ut hvem som skal få rabatten, og hva du ønsker at det skal føre til.

Rabattkoder kan være et virkningsfullt verktøy for å skape eller pleie kundelojaliteten. Dersom kunden ser at det (be)lønner seg å velge din nettbutikk fremfor en annen, kan det være med på å bygge lojalitet.

Du kan også få litt mer fart i stillere perioder gjennom å bruke rabatter. Det samme gjelder aktuelle høytider. En rabattkode kan bidra til at folk som er ute etter et godt tilbud, velger å handle hos deg.

Statistikk på en skjerm

Foto: Stephen Dawson

Starten på en relasjon

Et godt tips til bruk av rabattkoder, er som belønning for å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Dette er en plan med langsiktige mål, nemlig at du kan fortsette å holde kontakten med dem.

Å ha kunder og interesserte på e-postlistene din gir deg tydelige fordeler. Mottakeren får dine beste tilbud rett inn i innboksen sin. Det gjør veien kortere for dem for å handle. De vil også få en jevnlig påminnelse om deg. Den tilstedeværelsen kan være med på at det er din nettbutikk som blir valgt, når mottakeren først trenger (eller ønsker seg) noe.

En slik rabattkode vil typisk bli tilsendt i en automatisk (velkomst-)e-post til alle som melder seg på. Og du passer naturligvis på å skrive at det vanker rabattkode i påmeldingsskjema og eventuelle popuper i nettbutikken. Besøkende må jo se at det lønner seg å melde seg på.

Kvinne som gir gavepose til mann

Foto: Icons8

Deling er omsorg

Mange deler og videresender rabattkoder til venner og kjente. Dette skal du ikke ta så tungt – vær heller glad! Det at noen påtar seg oppgaven med å spre kunnskap om deg, er bare bra.

Riktignok kan det hende at vennene ikke melder seg på nyhetsbrevet ditt. Men det kan hende de velger å handle. Og i utsjekken har du nok en anledning til å invitere dem med på e-postlisten din.

Statistikk på lønnsomhet

Du vil enkelt kunne følge med på hvem som bruker hvilke rabattkoder. Da vil du kunne se hvilken kanal som gir best resultater, og du kan gjøre endringer. Dette er enklest dersom du bruker ulike koder til ulike kanaler.

De fleste nettbutikkplattformer har en funksjon for å generere rabattkoder, som automatisk trekkes fra summen i kassen. Legg koden inn i din automatiserte velkomstkampanje, og ønsk tallrike nye kunder velkommen!