Finn dine fordeler med en enkel konkurrentanalyse

Benedikte Kluge

Det skal mye til for at du er helt alene om det du driver med. Selv ikke søkemotoren Google har monopol, selv om de har fått selve verbet for å søke på nett oppkalt etter seg.

En bedrift som vil være konkurransedyktig må forholde seg til konkurrentene sine. Men hvem er det du og organisasjonen din egentlig konkurrerer mot? En liten analyse kan hjelpe deg med å «finne deg selv.»

Mann foran tavle med kaffemeny

Foto: Levi Elizaga

Hvem er de andre?

Dine konkurrenter er:

  • aktører som tilbyr det samme som deg
  • aktører som tilbyr lignende produkter, som kan erstatte det du tilbyr

Eksempler kan være en butikk som tilbyr de samme merkeskoene. Eller det er butikker som selger andre typer sko som ikke er samme merke, men har likt bruksområde. Det kan også dreie seg om tjenester, som rådgivning eller regnskap. Og det kan gjelde veldedige organisasjoner, som alle ber om støtte til en god sak.

Når du har kartlagt hvem som er dine (type) konkurrenter, kan du begynne å studere dem litt nærmere.

Lab-utstyr og kolber

Foto: Hans Reniers

Hva gjør de andre?

Det er flere veier til Rom, men en enkel og uslåelig metode er å undersøke konkurrentene nøye. Kikk på nettsider, sosiale medier, les bransjenytt, sjekk nøkkeltall på proff.no osv.

Se på de av konkurrentene du synes gjør det bra. Hva er det som gjør dem bra? Skriv ned en liste, slik at du enkelt kan stryke de tingene du likevel ikke kan oppnå. Er du for eksempel et lite familiedrevet hotell, kan du ikke oppnå  samme gjenkjennelse som en stor nasjonal eller internasjonal hotellkjede. Men det kan likevel hjelpe deg til å finne ut av hvordan det kan bli et fortrinn. Mer om det senere.

Se også på hvilke strategier konkurrentene bruker. Kartlegg det du kan finne, enten det er tradisjonelle kanaler som TV, radio og print, digitalt eller en kombinasjon. Hva sier de? Kan du finne ut noe om hvor godt disse strategiene fungerer for dem?

Informasjon er viktig grunnlag og kan inspirere. Bare vokt deg for å kopiere alt du ser som du synes er bra. Poenget er ikke å ligne proffene, men å skille seg ut som noe eget.

Rekke av ulike merkelapper

Foto: Rawpixel

Hvordan kan jeg skille meg ut?

Posisjonering kan handle om å:

  • tilby andre varer og tjenester enn konkurrentene
  • tilby det til en lavere pris
  • ha en bedre kundeopplevelse
  • ha raskere responstid, kortere ventetid, lavere leveringstid og tidligere møter/avtaler
  • bedre informasjon om produktene

Det handler om å finne ut hva som er ditt sterkeste kort sammenlignet med de andre.

Bare du er deg, og kanskje er dette nettopp det du skal spille på? Om du reiser til fremmede himmelstrøk for å treffe dem som lager produktene du selger i nettbutikkene din, eller om ditt meglerkontor alltid tar med en bukett blomster til visningen: La fortrinnene dine komme tydelig frem.

Neonskilt som sier Do something great

Foto: Clark Tibbs

Du kan også lage nye strategier med utgangspunkt i det du har funnet ut. Har du funnet svakheter hos konkurrentene? Er dette et sted du kan legge kruttet?

Hva kjennetegner deg i motsetning til dem: Er du ny og sulten? Eller veletablert med lang erfaring? Er du det lille, hjemmekoslige hotellet langt fra det standardiserte. Bli kjent som en motvekt.

Listen du har satt opp kan også hjelpe deg til å avgjøre hva du ikke trenger å bruke tid og krefter på. La de andre ta seg av det, og fokuser heller på det som er riktig og viktig for deg.

Velg riktig pris

La oss være ærlige. Pris spiller en rolle. Men en konkurransedyktig pris handler ikke alltid om å være billigst.

Dersom du tilbyr noe egenartet, er det ikke like viktig at prisen er lav. En for lav pris kan nemlig signalisere at kvaliteten er så som så, og kan føre til at færre ønsker å kjøpe. Det gjelder å finne det riktige skjæringspunktet mellom kvalitet og pris for dine kunder.

Det er lettere enn noengang å sammenligne priser, så det kan være avgjørende at du oppgir de faktiske prisene klart og tydelig. For de som selger på nett er dette spesielt viktig. Om du bare vi oppgi pris på oppfordring vil det som oftest føre til at kunden går til konkurrent.

Legg opp til langdistanse

Det tidligere nevnte Rom ble ikke bygget på én dag. Så tenk langsiktig når du legger planer videre basert på konkurrentanalysen.

Hva kan du forvente av deg selv og dem, på kort og lang sikt. Om en konkurrerende kjede driver med aggressiv utvidelse, blir det viktig å avgjøre om du skal ta opp hansken eller sitte på gjerdet. Kanskje du heller skal dyrke enda mer på personlig service og det individuelle?

Se hvilken posisjon konkurrentene har i dag, og hvilke områder de er svake. Hvor kan du ta markedsandeler? Hva skal til for at kundene deres skal bli dine? Konsumenter er ikke spesielt lojale, så husk at planen din må være bærekraftig for deg som bedrift.

Kvinne midt i en sky av såpebobler

Foto: Alejandro Alvarez

Spre ordet

Har du en uslåelig konkurransefordel, bør verden få vite om det!

Dersom du har en nettbutikk, eller en bedrift der nettsidene er forretningskritiske, kan det være smart å lære seg litt om søkemotoroptimalisering.

Det går fint an å bruke masse penger på markedsføring, men det er lurt å tenke gjennom hva som lønner seg for deg. Noen har nytte av ambassadører, mens andre får mye igjen for å delta på messer og marked. E-postmarkedsføring er enkelt, lønnsomt og rager fremdeles på tronen for høyest ROI (penger igjen for hver krone investert). Bruk gjerne nyhetsbrev i tillegg til andre kanaler, som f.eks. annonser.

Husk å tilpasse språk og budskap til posisjonen du har valgt og menneskene du ønsker å nå. Vær tydelig på hvem du er, så vil kundene velge deg for nettopp det.