Blogg

Blogg + nyhetsbrev = mer kraft

Benedikte Kluge

Benedikte Kluge

Nyhetsbrev er ikke bare er til for dem som har noe å selge. Våre kunder er alt fra borettslag som skal informere om nye balkongdører til Statistisk sentralbyrå som vil spre de nyeste tallene for våre medievaner.
Også du som har en blogg, bør virkelig benytte deg av e-postmarkedsføring for å drive trafikk inn til dine forseggjorte bloggposter. Del det gjerne på Facebook, det er ikke enten eller. Men tatt i betraktning at kanskje så få som 2% ser posten din i feeden sin, har du ikke mye å tape på å bruke nyhetsbrev også. Det er jo så mange som 93% av Norges befolkning mellom 16-79 som bruker e-post, så det potensielle publikum er stort og mangfoldig.
Kvinne med malerkoster, laptop og smarttelefon

Foto: Bruce Mars

Skap et lojalitetsforhold med leserne dine

Mye av trafikken på blogger er tilfeldig besøkende via Google, som kanskje aldri kommer tilbake – om du ikke hjelper dem å huske deg. Gjør det lett å melde seg på nyhetsbrev for å holde seg oppdatert om hva som skjer på bloggen din.
OBS! Vær opptatt av å bare sende dem det de har bedt om, altså ikke spam dem med irrelevant reklame for andre produkter og tjenester. Tenk heller på deg som en budbringer som gir et varsel om at det har kommet en ny bloggpost som er verdt å få med seg.

Driv trafikk. Det kan du måle!

Sett opp Google Analytics og se hvor stor andel lesere som kommer inn via nyhetsbrevet. Et tips her er å ikke legge hele teksten i selve nyhetsbrevet, men et utdrag og en lenke. Da er det lettere å se hvem som klikket, altså om innholdet var interessant for dem eller ikke. Det er dessuten en service til mottaker. For med et utdrag kan de selv vurdere hvor aktuell akkurat denne posten er for dem.
Skjerm med graf som går oppover

Foto: Chris Liverani

Vær selektiv på vegne av leserne

Nyhetsbrev gir deg muligheten til å velge ut grupper du skal varsle om nytt innhold. Kanskje skriver du om ulike ting, og du vet hva de ulike leserne dine interesserer seg for. Da kan du med hell segmentere og tipse de du vet blir glade for det. Dette er med på å styrke lojaliteten, og hjelper deg også å få mer aktuelle tall for det respektive innholdet.

Folk er glade for en huskehjelp

Det er mye å holde styr på, selv om det dreier seg om lystbetont og nyttig lesning. Derfor er folk ofte glad for å kunne få høydepunktene i innboksen heller enn å vasse gjennom et stort antall sider med blogginnhold. Så kan de hente frem artikkelen når de er parkert i sofakroken eller på bussen på vei hjem, og er i modus for å lese.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Hent frem gammelt gull

Selv om du har svorne fans av bloggen din, kan det hende det er noen gullkorn de har gått glipp av. Et tips er derfor å legge en lenke i alle nyhetsbrev som peker til “noen klassikere fra arkivet du kanskje ikke har lest.” Det kan bidra til å inspirere leserne til å ta et større dypdykk ned i arkivene dine, og øke antall besøk på gamle poster.
Stort, åpent biblioteket

Foto: Max Langelott

Tilbakemelding utenom kommentarfeltet

Som nevnt kan mange besøkende være innom tilfeldig. De som abonnerer på nyhetsbrevet ditt derimot, er ofte mer opptatt av hvordan bloggen din utvikler seg. Bruk spørreundersøkelser, be lesere svare med tilbakemeldinger om endringer, tillegg eller andre små justeringen. De vil sette pris på å bli spurt, og belønner deg med sin ærlige mening.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Treff leserne der de er

Blogg og nyhetsbrev handler ikke først å fremst om å publisere så mye du kan. Det handler heller om å å publisere smart. Derfor tør vi påstå at du har større sjans for å nå frem til leserne i innboksen deres, som de sjekker flere ganger daglig, enn RSS eller ingen promotering i det hele tatt.
Kvinne foran en sofa med donut og iphone

Foto: Ana Tavares

Med MailMojo er det enkelt å legge inn et påmeldingsskjema på dine WordPress-nettsider. Du kan også uten problemer lage påmeldingsskjema til andre plattformer.

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30