Blogg
Benedikte Kluge
–
Det er ingen hemmelighet at emnefeltet er en viktig del av nyhetsbrevet ditt. Det er her mottakeren avgjør om de trykker åpne eller kast – om de i det hele tatt legger merke til den i innboksen. Uansett, du kan unngå flaue feil i emnefeltet ved å lese denne bloggposten.
Som avsender har du bare noen få sekunder på deg for å fange oppmerksomheten til mottakeren. Selv på denne korte tiden er gjennomsnittspersonen utrolig kjapp til å gjøre seg opp en mening om det er verdt å lese, så ikke forkludre denne sjansen med flauser og unødvendige feil.
Vi har satt sammen en liste, så du i alle fall kan unngå disse 5 vanligste feilene:
Dette er den største synden. Uten en pekepinn på hva innholdet er, er det liten sannsynlighet for at e-posten din blir åpnet. Det er også litt latskap, er det ikke? Heldigvis har MailMojo en funksjon som minner deg på å skrive en – du får faktisk ikke sendt nyhetsbrevet uten.
Tenk på at så mange som 77% av e-poster leses på farten og på små mobile flater. Konkretiser hva e-posten inneholder så kortfattet som mulig, så det er lett å få med seg når man scanner gjennom innboksen. Tell tegn! Med rundt 40-50 bør du være på trygg grunn.
Ja, du vil fange oppmerksomheten til mottaker, men roping er bare uhøflig. Bruk vanlig innestemme, det er tross alt i inn(e)boksen du ønsker å bli lagt merke til. Prøv heller å være original eller bruk emojier for å skille deg ut.
Det er knapt noe som roper slurv like mye som stave- og skrivefeil i emnefeltet. Dersom mottakeren får inntrykk av at du ikke har tatt deg tiden til å skrive riktig, er det vanskelig å se for seg at innholdet skal være viktig nok å lese.
Emnefeltet er tilrettelagt for å flette inn mottakerens navn, men i stedet blir det stående et tomt felt, koden <name> eller – verst av alt – du bruker feil navn. Ikke akkurat en god fremgangsmåte for å få mottakeren til å føle seg spesiell.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Vi er fan av bonuser, så i tillegg til de nevnte snubletrådene bør du ikke glemme å skrive over plassholder-teksten som vises sammen med emnet i mange e-postprogrammer. Ellers vil den lille følgeteksten avsløre at du ikke har gjort hele jobben, og vise tekst à la «Introduksjon til nyhetsbrevet her».
Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring
18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje
Det er alltid lurt å ta seg tid til å sjekke at teksten gir mening, ser ut som du ønsker og mottakerne forventer. I MailMojo har vi dessuten en funksjon for test-utsendelse, slik at du kan sende til deg selv eller en kollega som er kretsmester i rettskriving. På denne måten forsikrer du deg om at du i alle fall ikke trenger å sette kryss ved noen av bommertene i listen ovenfor.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.