Blogg

5 flaue feil du bør unngå i emnefeltet

Benedikte Kluge

Benedikte Kluge

Det er ingen hemmelighet at emnefeltet er en viktig del av nyhetsbrevet ditt. Det er her mottakeren avgjør om de trykker åpne eller kast – om de i det hele tatt legger merke til den i innboksen. Uansett, du kan unngå flaue feil i emnefeltet ved å lese denne bloggposten.
Som avsender har du bare noen få sekunder på deg for å fange oppmerksomheten til mottakeren. Selv på denne korte tiden er gjennomsnittspersonen utrolig kjapp til å gjøre seg opp en mening om det er verdt å lese, så ikke forkludre denne sjansen med flauser og unødvendige feil.
Exit-skilt som ligger på bakken

Foto: Kev Seto

Vi har satt sammen en liste, så du i alle fall kan unngå disse 5 vanligste feilene:

1. Ikke skrive noe i emnefeltet

Dette er den største synden. Uten en pekepinn på hva innholdet er, er det liten sannsynlighet for at e-posten din blir åpnet. Det er også litt latskap, er det ikke? Heldigvis har MailMojo en funksjon som minner deg på å skrive en – du får faktisk ikke sendt nyhetsbrevet uten.

2. Skrive for lange emnetekster

Tenk på at så mange som 77% av e-poster leses på farten og på små mobile flater. Konkretiser hva e-posten inneholder så kortfattet som mulig, så det er lett å få med seg når man scanner gjennom innboksen. Tell tegn! Med rundt 40-50 bør du være på trygg grunn.

3. Bruke STORE BOKSTAVER og masse utropstegn!!!

Ja, du vil fange oppmerksomheten til mottaker, men roping er bare uhøflig. Bruk vanlig innestemme, det er tross alt i inn(e)boksen du ønsker å bli lagt merke til. Prøv heller å være original eller bruk emojier for å skille deg ut.

4. Stave- og skrivefeil

Det er knapt noe som roper slurv like mye som stave- og skrivefeil i emnefeltet. Dersom mottakeren får inntrykk av at du ikke har tatt deg tiden til å skrive riktig, er det vanskelig å se for seg at innholdet skal være viktig nok å lese.

5. Feil i personliggjøringen/navnet

Emnefeltet er tilrettelagt for å flette inn mottakerens navn, men i stedet blir det stående et tomt felt, koden <name> eller – verst av alt – du bruker feil navn. Ikke akkurat en god fremgangsmåte for å få mottakeren til å føle seg spesiell.

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Bonustips:

Vi er fan av bonuser, så i tillegg til de nevnte snubletrådene bør du ikke glemme å skrive over plassholder-teksten som vises sammen med emnet i mange e-postprogrammer. Ellers vil den lille følgeteksten avsløre at du ikke har gjort hele jobben, og vise tekst à la «Introduksjon til nyhetsbrevet her».
Skjermbilde av nyhetsbrev med plassholdertekst

Glemte du den lille teksten?

Se gjennom én gang til

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje
Det er alltid lurt å ta seg tid til å sjekke at teksten gir mening, ser ut som du ønsker og mottakerne forventer. I MailMojo har vi dessuten en funksjon for test-utsendelse, slik at du kan sende til deg selv eller en kollega som er kretsmester i rettskriving. På denne måten forsikrer du deg om at du i alle fall ikke trenger å sette kryss ved noen av bommertene i listen ovenfor.
Mann som kikker gjennom forstørrelsesglass

Foto: Marten Newhall

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30