Blogg
Benedikte Kluge
–
Det er lett å tenke at det er mengden forbedringer som får størst utslag på resultatet. Men det hjelper lite å øse mer suppe i skåla, dersom skåla er lekk. Med dette mener jeg å peke på nybegynnerfeil det er lett å gjøre i e-postmarkedsføring. Dette kan være med på å hindre at e-postene blir levert og generelt dra ned resultatet.
Så før du begynner å optimalisere, sjekk at du ikke tramper rundt i dette klaveret. Unngå disse feilene, og din e-postmarkedsføring er på god vei til å bli mer og mer musikalsk. Her er en tekstlig gjengivelse av tipsene du kan se i videoen over.
Det ser ikke profesjonelt ut med gmail.com som avsender fremfor et domenenavn. Gjenkjennelsen er svakere, noe som gjør at mottaker kan forkaste e-posten. Gmail tillater heller ikke at du sender e-post fra andre servere enn deres egne. Gjør du det, kan det hende at utsendelsene aldri kommer frem, men forsvinner i det store, svarte cyberspace
Da kan det være at mottakere vil ikke ser noe som helst, ettersom mange aktivt må velge å laste ned bilder i e-posten. Sørg for å ha balanse mellom tekst og bilder, for å få frem hele budskapet ditt, også i tekst. Dette er også nyttig for dem som bruker skjermoppleser eller om du har lenker, som kan bli utydelige om de kun står i et bilde.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Dette er det du ønsker å få mottakeren til å gjøre. En handlingsdriver er et av tre elementer for en vellykket e-postkampanje.
Først ut er emne (for å få mottaker til å åpne), deretter innholdet (det er ikke nødvendigvis her du skal selge inn produktet, men få mottaker interessert nok til å klikke seg videre) og til slutt landingsside (som skal få folk til å handle, enten kjøpe varer eller melde seg på arrangement o.l.).
Gjør det lett å forstå hva man skal gjøre, og enkelt å klikke. Hold innholdet konsist og tydelig, uten altfor mange alternativer i et og samme nyhetsbrev.
Punktet er nok viktigst for nyhetsbrev som skal selge produkter, som nettbutikk. Da sender du typisk ut nyhetsbrev med produktbilder av det som er til salgs. Dersom du bare har lenker i knapper eller tekst, og ikke i disse bildene, får ikke mottakeren gjort det de vil, når de klikker på de fine bildene av de kunne tenke seg å kjøpe. Legg inn lenker begge steder.
Riktignok er altfor mange e-poster i innboksen en grunn mange oppgir for hvorfor de melder seg av et nyhetsbrev. Men dette gjelder bare når de opplever at nyhetsbrevene er for lite relevante. Med andre ord er det innholdet som avgjør om mottaker fryder eller gremmer seg.
En undersøkelse av Marketing Sherpa viser at dersom folk har et kundeforhold til en bedrift, vil de aller fleste gjerne motta et minst én gang i måneden. Og omtrent halvparten av de spurte kunne tenke seg nyhetsbrev en gang i uken. Sender du for sjeldent, har du heller ikke den samme gjenkjennelseseffekten hos mottaker.
Frykt ikke dersom åpnings- og klikkraten går noe ned ved hyppigere utsendelser. I undersøkelsen viste det seg at det totale salget per nyhetsbrev økte.
Du går potensielt glipp av flere salg dersom du ikke følger opp kampanjer og tilbud med påminnelser. Også arrangement og eventer kan få flere påmeldinger gjennom å sende påminnelser til sine mottakere. Hjelp mottakerne å huske på deadlinen gjennom en ny e-post i innboksen deres-
Alle som besøker nettsidene eller nettbutikken din, bør få tilbud om å motta nyhetsbrevet ditt – også de som ikke handler der og da. Kanskje blir de kunder gjennom nettopp å motta et godt tilbud eller rabattkode via e-post? Pass på at det er lett å finne påmeldingsskjema, for eksempel som en popup.
Folk vil melde seg av e-postlisten over tid og av forskjellige grunner. Derfor er det en viktig oppgave å sørge for å stadig tilføre nye interesserte. La det være lett for folk der ute å gjøre dette selv!
De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring
Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev
Når du har passet på at du ikke gjentar disse feilene, vil e-postmarkedsføringen din ha mye større forutsetning for å lykkes. Å unngå feil er ikke eneste veien til å få bedre resultater fra dine nyhetbsrev. Men det er i alle fall en god start. Og når begynnelsen er god, er alt veldig lovende! Hos MailMojo kan du opprette en gratis prøvekonto der du kan prøve – og feile mindre.
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.