Vi har skrevet tidligere om hvor viktig det er å sørge for å ha et bra påmeldingsskjema på egne nettsider og på Facebook-siden. Men det finnes ofte mange andre tilfeller hvor man ber om e-postadresser, som ved kjøp i en nettbutikk eller deltakelse i en konkurranse. Da er det nyttig å få disse inn i e-postlisten så raskt som mulig for videre oppfølging, men hvordan gjør man det når e-postadressen sendes inn til en helt annen tjeneste?

Det er her tjenester som Zapier kommer inn. Dette er en løsning som lar deg enkelt koble sammen to helt forskjellige tjenester med bare noen få valg og innstillinger. Zapier støtter i dag over 500 forskjellige tjenester så sjansen er stor for at nettopp tjenestene du bruker finnes blant dem. I tillegg støtter de mer generelle koblinger som gjør det mulig å koble sammen tjenester som ikke er direkte støttet av Zapier. Nettopp dette gjør det mulig å koble til MailMojo via en såkalt «WebHook».

Et raskt eksempel

Lag deg en gratiskonto på Zapier.com og lag en ny «zap» som de kaller det. Søk frem tjenesten du ønsker ta i mot e-postadresser via, den såkalte «triggeren» for din kobling, og følg Zapier sine steg for å konfigurere denne.

For så å koble denne triggeren til MailMojo velger du «Webhooks by Zapier» som «Action» – altså det som skal gjennomføres når triggeren aktiveres. I konfigurasjonen av webhooken velger du «POST» som hendelse og går videre til redigering av detaljene for POST-forespørselen som skal sendes.

Her må du fylle ut URL først, hvor du skal oppgi samme URL som påmeldingsskjemaer du lager i MailMojo sender til. En måte å finne denne informasjonen er å gå til verktøyet for å lage påmeldingsskjema i MailMojo og kopiere nettadressen som vises i den genererte HTML-koden som «action» for skjemaet. Med et skjema som har HTML-koden <form action=’https://eliksir.mailmojo.no/1/s’> er det da https://eliksir.mailmojo.no/1/s som er URL-en du bruker.

Det neste, og siste, som du må konfigurere er hvilket datafelt fra trigger-tjenesten som skal sendes videre som e-postadresse til MailMojo. Du fyller da «email» inn i det første feltet under Data-seksjonen, dermed vil MailMojo skjønne at dette inneholder e-postadressen. I feltet til høyre kan du klikke på knappen til høyre i feltet for å få opp et valg av felt basert på testdata hentet fra triggeren. Velg datafeltet som inneholder e-postadresse her.

Om du ønsker kan du også legge til et ekstra datafelt med navnet «tagsadditional» som da vil legge til merkelapper på e-postadressene som kommer inn via triggeren. Dette er en smart måte å få med mer informasjon om hvor e-postadressen kommer fra, slik at du kan segmentere og målrettet følge opp disse e-postadressene i MailMojo.

Dette er alt du trenger å konfigurere! Du kan nå gå videre og teste din nye zap og om alt er satt opp riktig vil e-postadressen i testen dukke opp i e-postlisten din.

I neste artikkel vil vi vise et mer komplett eksempel på hvordan du tar i bruk dette for å hente inn e-postadresser via Facebook-annonser.