Vi har nylig tatt for oss hvordan ta i mot påmeldinger via Facebook-sider, og hvordan bruke Facebook-annonser for å bygge e-postlister. Grunnlaget for begge deler er påmeldingsskjemaer, og da er det viktig at man lager skjemaer som bygger smarte e-postlister.

Hva mener vi med smarte e-postlister? For best respons på dine nyhetsbrev er det viktig at det du sender har høyest mulig relevans for dine mottakere. Ved å lage segmenter (målgrupper) innenfor dine e-postlister kan du sørge for at du kun sender til de budskapet ditt er mest interessant for – i stedet for alltid å sende «alt til alle».

Typiske valg for segmenter kan være forskjellige kategorier av produkter du tilbyr, f.eks. gutteklær eller jenteklær. Om du driver innenfor turisme/servicenæring, kan det gjerne være for dine forskjellige kundegrupper som familieferier, opplevelsesreisende, romantiske turer, e.l.

Hvordan gjør jeg dette?

I MailMojo lager du segmenter som filtrerer e-postlisten din ut fra merkelapper på dine kontakter, også kalt nøkkelord eller tags. Sørger du for at påmeldingsskjemaene dine legger til merkelapper på de som melder seg på kan du dermed enkelt segmentere dine mottakere etterpå.

Merkelapper i påmeldingsskjema

I verktøyet for å lage påmeldingsskjemaer i MailMojo kan du legge til et felt for merkelapper. Her definerer du fritt selv hvilke merkelapper du ønsker, og om de som melder seg på skal kunne velge én eller flere. Et typisk oppsett på dette er som nevnt tidligere for eksempel merkelapper for tjenester, fagområder, produktgrupper eller bosted.

I tillegg til et felt hvor de som melder seg på selv krysser av for interesser kan du også definere merkelapper som alle påmeldte automatisk vil bli lagt til med. Et vanlig bruksområde for dette er når du setter opp påmeldingsskjemaer forskjellige steder – som på din nettside og på din Facebook-side. Bruk denne muligheten til å samle informasjon om hvor påmeldingene kommer fra.

Automatiske merkelapper er også spesielt nyttig om du bruker påmeldingsskjemaer for å registrere interessenter til kampanjer. Vips kan du enkelt lage et segment og sende målrettet oppfølging til disse fra MailMojo.