En av utfordringene med å skape nyhetsbrev som engasjerer er hvordan du får mottakerene til å klikke seg inn på lenkene i nyhetsbrevet. En taktikk som har blitt mer populært blant markedsførere er å introdusere enkle animasjoner i nyhetsbrevene. Og gjør man dette på en riktig måte kan det absolutt ha en god effekt på responsen og antall klikk, men som med mye annet i livet er det viktig å være måteholden.

Det er som oftest lurt å holde seg til én animasjon i et nyhetsbrev, for å fremheve det viktigste budskapet. Og animasjoner i hvert eneste nyhetsbrev du sender kan gjøre at mottakerene dine automatisk ignorerer de, slik at de ikke har den ønskede effekten.

Hvordan du får det til

Men hvordan legger man inn animasjoner i et nyhetsbrev? Med animasjoner mener vi ikke tunge videoer, men korte og enkle animerte bilder som løses ved bruk av bildetypen GIF. Du har ganske sikkert sett en del slike animerte GIF-bilder i de siste årene da det nærmest har gjennomgått en renessanse på Internett.

Med den økte populariteten har det også dukket opp veldig mange tjenester som hjelper deg lage de. Enten du har en video eller en serie bilder kan du enkelt laste de opp til en av de mange nettjenestene og så får du tilbake et ferdig animert GIF-bilde. Ettersom det er et vanlig bilde kan du dermed laste det opp til nyhetsbrevet ditt i MailMojo. To av de største tjenestene for dette er Giphy og makeagif, men søk gjerne selv så ser du at det finnes mange alternativer.

En viktig ting å tenke på er dog at ikke absolutt alle vil se animasjonen din. De som ikke gjør det vil kun se første stillbilde fra animasjonen som et vanlig bilde. Dermed er det viktig at første stillbilde i animasjonen fortsatt inneholder hovedbudskapet og ser fornuftig ut.

Litt inspirasjon til slutt

Det er flere som har vært smarte og kreative med animasjonene og vi tenkte kickstarte din kreativitet med noen eksempler! Nettbutikken Jack Spade selger klær og har f.eks. brukt en animert GIF for å vise forskjellige klesplagg på en modell. En variant av dette kan være å vise samme klesplass på en modell i forskjellige positurer.

Jack Spade

Et helt annet eksempel er å bruke en enkel animasjon for å vise hvordan noe fungerer eller brukes, det være seg et fysisk produkt eller et dataprogram, slik som Bed, Bath & Beyond her demonstrerer enkel vakumpakking av klær for reise.

Bed Bath Beyond

Og et siste eksempel er å bruke en animasjon for noe så enkelt som å få frem et smil hos mottakeren, f.eks. ved å riste lett på en gavepakke om du har et ekstra godt tilbud å by på slik som Ann Taylor Loft gjør her.

Ann Taylor Loft