Blogg
Benedikte Kluge
–
Litt lek og moro i hverdagen er en kjærkommen avveksling for mange. Til og med forskere mener vi bør leke mer – det er sunt!
En enkel og gøyal adspredelse kan være å delta i uhøytidelige konkurranser, som for eksempel en quiz. For bedrifter og nettbutikker som tilbyr quiz, er en hyggelig konsekvens mer oppmerksomhet til forretningen.
Dette tenkte også Kari Høglund i Rosenvinge.no, en nettbutikk som selger vesker og accessoirer.
«Vi hadde en vellykket julekalender i fjor og ønsket å gjenta suksessen. Vi ønsket å få flere e-postadresser og skape engasjement i vår nettbutikk»
Det er kanskje moderne med påskenøtter og -quiz, men det rører ved urgamle instinkter i oss. Både konkurranse- og vinnerinstinkt vekkes, og vi kjenner på selvrealisering.
37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon
Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.
Det høres kanskje komplekst ut, men det å holde en påskequiz for å engasjere folk er ikke veldig vanskelig. Selve quizen kan du enkelt lage på plattformer som er laget for dette, som QuizWiz.
Premiene er viktige, men de trenger ikke være spesielt eksklusive. Det er viktigere at det faktisk er noen. Med fine premier, små eller store, øker motivasjonen til å delta. (Belønning er nemlig en viktig del av såkalt «spillifisering»).
Det er lurt å ha et mål med konkurransen også, da har du noe å jobbe opp mot. For eksempel har Rosenvinge ambisjon om 1000 påmeldte til quizen.
Jo flere påmeldte, dersom større er sjansen for at de også har lyst på dine nyhetsbrev.
Ifølge Kari Høglund er det kun få ting som skal til for å få det til:
«Enkle spørsmål, fine premier og å dele quizen i sosiale medier.»
Det siste er et viktig punkt for å få god spredning. Da kan du også vurdere å betale for spredningen, så enda fler får sjansen til å melde seg på. Og du kan tiltrekke deg helt nye kunder.
«Vi ser en økning av besøk i nettbutikken», sier Kari Høglund og legger til at mye av poenget med quiz for Rosenvinge er å «spre merkenavnet og gjøre oss kjent i markedet.»
Naturligvis i tillegg til å samle e-postadresser.
Det er vanskelig å si noe oppsummerende om resultatene til Rosenvinge enda. Men starten er lovende. Nettbutikken har valgt å samle inn forhåndspåmeldinger før quizen starter. På kort tid hadde de fått 120 helt nye påmeldte til nyhetsbrevet.
Erfaringsmessig vil både antallet påmeldte og deling i sosiale medier øke betraktelig etter at quizen har startet. Rosenvinge har absolutt gode sjanser til å nå sine mål.
Prøv å lage en påskequiz på QuizWiz gratis selv, og skaff deg flere abonnenter! QuizWiz er integrert med MailMojo, så det er såre enkelt å bygge lister.
Det er mange grunner til å glede seg til høytiden.
God påske! 🐣
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.