17 viktige ord og begreper innen e-postmarkedsføring

Benedikte Kluge

Du som driver med nyhetsbrev har antakelig støtt på mange av disse ordene før. Snuser du på e-post som markedsføring og er helt ny, er det fint med en lettfattet oversikt over hva som er hva.

Her har du uansett lista som som enkelt forklarer viktige begreper, slik at du kan bli enda råere på e-postmarkedsføring.

E-postliste

Eller kontaktliste, nyhetsbrevliste eller bare abonnenter, er altså listen over alle som mottar nyhetsbrevet ditt. Hovedsaken er at denne unike listen er din egen, og bygget opp gjennom frivillige påmeldinger. Ikke fall for fristelsen (eller la oss heller si: gå i fella) og kjøp e-postlister.  

Segmentering

Et kjent uttrykk innen markedsføring, som betyr inndeling i grupper. Det innebærer at du deler opp e-postlisten din basert på logiske kriterier. Dette kan være for eksempel geografisk tilholdssted, interesser eller stilling. Da blir det lettere å sende spisset innhold til mer utvalgte grupper.

Popup

En liten boks som “popper” opp på nettsiden eller i nettbutikken din, og gir besøkende mulighet og gode grunner til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Popuper kan utformes på utallige måter, med ulike triggere og plasseringer. Med popup på nettsiden eller i nettbutikken, ser vi at mellom 5-10% besøkende melder seg på nyhetsbrevet, mot maks 1% med bare vanlig påmeldingsskjema.

Eksempel på popup

Eksempel på popup

Eksempel på popup

Eksempel på popup

Samtykke (GDPR)

Som nevnt under E-postliste, er det i følge personvernloven nødvendig å få et samtykke fra den som melder seg på.

Med andre ord kan du ikke melde noen på nyhetsbrevet automatisk, for eksempel etter et kjøp. (Men du kan absolutt gi dem muligheten til å krysse av Ja, takk til nyhetsbrev i checkouten!)

Du trenger strengt tatt ikke ha et eget avkrysningsfelt for å godkjenne at personopplysningene som oppgis, brukes til utsendelse av nyhetsbrev.

Et skjema som er dedikert påmelding til nyhetsbrev, regnes som samtykke i henhold til GDPR-regelverket for nyhetsbrev. Men sørg for at det er enkelt for de som vil melde seg på å finne personvernerklæringen din.

Åpningsrate

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Åpningsraten er hvor mange av mottakerne som faktisk åpnet e-posten.

Dette beregnes gjennom en registrering av nedlastingen av bilder som følger med e-posten. Det gjelder selv om du ikke legger inn egne bilder. I noen e-postprogrammer blir ikke bilder lastet ned, og dette kan få åpningsraten til å se noe dårligere ut enn den faktisk er.

Bounce

Eller retur. Dette er e-poster som ikke blir levert til mottaker, og det kan være flere grunner til det.

Enten eksisterer ikke e-postadressen lenger, eller den er skrevet feil. Det kan også hende mottaker ikke kan ta imot e-posten fordi innboksen er full, eller at mottakerens server har et strengt spam-filter som blokkerer e-posten med en gang.

I MailMojo blir returnerte e-postadresser fjernet fra listene automatisk.

Skilt på et bord med teksten Goobye friends

Foto: Jan Tinneberg

Avmeldinger

Det kan være mange grunner til at folk melder seg av. Om folk ikke er interessert lenger, er det ikke noe poeng å klamre seg til dem. Takk dem heller for å ha vært med så langt og jobb videre med å bygge listen din.

Det bør forøvrig være enkelt å finne lenke til avmelding i selve nyhetsbrevet, og enkelt å gjennomføre. Ideelt sett bare ett klikk.

Spam (søppelpost)

Definisjonen på spam er uønsket e-post. Altså e-post i innboksen som du ikke har bedt om eller ønsker.

Med tiden har de fleste e-postprogrammene fått gode spamfiltre. De skal skille ut ondsinnet eller søplete e-post fra det verdifulle og interessante.

Det finnes mange måter å unngå at dine nyhetsbrev går i spam-filtrene. Men viktigst av alt er å ikke sende til kjøpte, lånte eller tilfeldig sammensatte lister.

Handlingsdriver (CTA)

En Call to Action, eller handlingsdriver, er et bilde, en tekst, en lenke eller en kombinasjon av disse, som hjelper mottakeren til å skjønne hva du vil at hun skal gjøre.

Uten handlingsdriver er det ikke lett for mottaker å skjønner hva hun skal foreta seg. Tydelig handlingsdrivere er ofte avgjørende for få gode resultater.

Klikkbare handlingsdrivere gjør det også enkelt å gjennomføre. Lenken leder mottaker videre til en landingsside, som kan være en egen side eller den spesifikke produktsiden.

Basketball i nettet

Foto: Aline de Nadai

Klikkrate (CTR)

Denne raten (Click Through Rate) forteller deg hvor mange som klikket på (en av) lenken(e) i nyhetsbrevet.

Dette er ofte betraktelig færre enn de som åpnet, og det forholdet vil variere avhengig av type utsendelse, om listene dine er godt segmentert og bransjen du er i.

Gode handlingsdrivere, som er relevante for mottaker, gir gjerne høyere klikkrate.

Konvertering

Mottaker klikket på lenken – men kjøpte de varen? Konvertering forteller hvor mange som “gikk hele løypa” og enten meldte seg på kurset eller lastet ned filen, slik du oppfordret dem til i handlingsdriveren.

ROI

Return of Investment forteller hvor mye du får igjen for hver krone du investerer. Dette er et vanlig mål innen markedsføring, og viser hvor lønnsom en kanal er å reklamere i. E-postmarkedføring har lenge stått suverent øverst på pallen med en ROI på hele 3 800%!

Personalisering

Viktig buzz-ord i all markedsføring. I e-postmarkedsføring er det mange muligheter for å tilpasse innholdet til den enkelte mottaker. Alt fra å flette inn navnet deres til å sende innhold basert deres preferanser.

Få dem til å føle at du ser akkurat dem og gi dem relevante tilbud.

Responsivitet (mobiltilpasning)

Alfa og omega i en tid der over 50% leser e-post på mobilen sin. Responsive e-poster tilpasser innholdet til størrelsen på skjermen den leses på, så budskapet kommer godt frem uansett.

De fleste nyhetsbrevsprogram har automatisk tilpassing av dine nyhetsbrev, og MailMojo er intet unntak.

Hender som taster på en smarttelefon

Foto: Paul Hanaoka

Automatisering

La systemet jobbe for deg, og bruk tiden til noe annet. Automatiserte kampanjer settes opp med en eller flere e-poster, og bestemte kriterier for når kampanjen skal utløses.

Automatisering kan også brukes til flere ting, som å ønske nye påmeldte velkommen eller sende automatiske påminnelser.

Landingsside

En landingsside er en dedikert side som fokuserer på én ting, alt fra kjøp av et produkt til registrering av en konto. Det kan enten være målet for en lenke i nyhetsbrevet, eller for eksempel en annonse et annet sted.

Du kan med hell drive trafikk fra f.eks. Facebook til en landingsside. Da bruker du den til å gi dem noe i bytte mot kontaktinformasjon. Her har de en gyllen mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet ditt også!

Autentisering (SPF, DKIM og DMARC)

Som nevnt finnes det filtre som skal hindre at det havner spam i innboksene. Mye er ganske teknisk, men her en enkel beskrivelse:

SPF (Sender Policy Framework) er et system som skal hindre at andre enn du selv kan sende ut e-poster der du står som avsender. DKIM (DomainKeys Identified Mail) sørger for å bekrefte at e-posten ble sendt på en måte som er godkjent av eieren av avsenderdomenet. DMARC skal på sin side forsikre at avsender er troverdig og hindre nettfisking.

Alle disse teknologiene går under begrepet autentisering. Det bidrar til å redusere sannsynligheten for at dine nyhetsbrev blir sortert som spam.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Oppsummert

Med denne ordlisten på innerlomma har du god oversikt over vokabularet du kan støte på i sammenheng med e-postmarkedsføringen din.

Noe som mangler, synes du? Gi oss beskjed!