Når er et nyhetsbrev passe langt?

Benedikte Kluge

Mange lurer på hvor mye de skal skrive i et nyhetsbrev. Det er et vrient spørsmål. Hvor langt er et tau? Hvor stor er en fisk? Svaret er alltid: Det kommer an på.

Likevel finnes det noen generelle råd som kan hjelpe deg å lage innhold som mottakerne dine blir glad for. Ikke bare på grunn av hva som står, men også på grunn av format. Hvor langt du skal skrive, hvordan du bør strukturere teksten og innholdet som gjør det lett å få rask oversikt. Her kommer en enkel skriveguide.

Scannbarhet og innfridde forventninger

69% prosent av mottakere markerer nyhetsbrevet som spam på grunn av emnefeltet, så det trenger helt klart din oppmerksomhet. Gjør det enkelt å scanne i innboksen, og lett å forstå hva man kan forvente. 

Hold det du lover i selve innholdet. Rene klikkagn lønner seg sjelden, prøv heller å få frem essensen. (Du kan lese kloke ord om emnefelt her.)

To kvinner som ser på en laptop

Foto: Kobu Agency

Formål avgjør lengde

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Et grunnleggende råd er å ikke ha for mye informasjon i ett og samme nyhetsbrev. Det vil naturligvis være stor forskjell om du skal selge sesongens nye vesker eller sende ut viktige beskjeder om en medlemsprofil.

I nyhetsbrev er det kunst å få frem budskapet så tydelig som mulig, og med dette mener vi spesielt den handlingen du vil at mottaker skal gjøre. Det kan være å slå til på et godt tilbud, legge inn en møtedato i kalender eller lese en artikkel. Men felles er at du har tydelige handlingsdrivere (Call to action).

Vit hva du vil med nyhetsbrevet, og la det komme tydelig frem.

Jo viktigere det er at mottaker gjør en ting, desto kortere og mer konsis bør nyhetsbrevet ditt være. Det er også lurt å gi en kontekst for mottakeren. Når du skal sette opp innholdet i nyhetsbrevet ditt, kan det være en idé å ta med:

  1. Bakgrunn
  2. Årsak
  3. Handling

Med dette oppsettet, kan et eksempel fra nevnte veskebutikk være:

  1. Nå har de nye veskene fra Vesco kommet!
  2. Møt våren med siste skrik på armen.)
  3. Kjøp en av tre ulike Super Spring bag i dag.

Eller for Konsertklubben:

  1. Ny og enklere medlemsplattform
  2. Vi gjør det enda enklere for deg å bestille medlemsbilletter
  3. Logg inn og aktiver din nye konto

Det er klart at du kan ha flere produkter i en og samme salgs-e-post. Du bør også vurdere å segmentere kontaktlistene dine og sende mer målrettede nyhetsbrev oftere.

Tavle med masse skrift

Foto: Dan Gold

Ned på detaljnivå

Ettersom rundt halvparten leser e-post på mobil, er det et enda større poeng å fatte seg i korthet. I MailMojo kan sjekke lengden i forhåndsvisning av mobil. Da får du et bedre inntrykk av hvor lang teksten faktisk blir seende ut på en liten skjerm.

En analyse av 40 millioner e-poster viser at e-poster med mellom 50 og 125 ord hadde høyest responsrate. En annen undersøkelse gikk gjennom 2,1 millioner e-poster og fant ut at de med rundt 20 linjer tekst hadde bedt klikkfrekvens (CTR). Det er om lag 200 ord, så skal du telle, er det greit å ikke ha så mye mer 200.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Og alle disse ordene bør være formulert på et språk som folk forstår. Det er lettere å lese raskt dersom det språklige nivået er på hverdagsnivå. Inkluder gjerne en setning eller to formulert som et spørsmål. En undersøkelse viste at 1-3 spørsmål ga 50% større sjanse for respons.

Bilder kan også gjøre underverker for engasjementet, kanskje særlig for salgs-e-poster. Velg likevel med omhu, og ikke pepre e-posten med for mange.  

Tre kvinner som holder hendene i været

Foto: Simon Maage

Tips for lengre nyhetsbrev

Det finnes knep for å gjøre selv lengre innhold lekkert og enkelt å konsumere.

  • Bryt  opp teksten med kulepunkter
  • Legg inn bilder på passende steder
  • Lag underoverskrifter for å bryte opp i sekvenser

Dersom det dreier seg om virkelig lange artikler, er det naturligvis anbefalt å lage et oppsummerende utdrag, og lenke til en nettside der man kan lese teksten i sin helhet. Det gir deg også muligheten til å følge bedre med på statistikken for klikk.

Til sist: Kjenn ditt publikum

Kort eller langt – det viktigste er at det oppleves relevant for mottakerne dine. Vit hvem du skriver til og hva som er viktig for dem, og både de og du vil nyte godt av mer vellykkede nyhetsbrev.