Vi får med jevne mellomrom spørsmål om hva som er vanlig åpningsprosent å forvente på nyhetsbrev. En del blir overrasket når de etter første utsendelse ser at «bare» 25-30% av mottakerne har åpnet. Betyr dette at bare snaut 1/3 av e-postlisten leser e-postene?

For å svare på det er det viktig å få klarhet i hvordan åpninger telles. Dette gjøres ved at et bilde i nyhetsbrevet lastes ned, og som du kanskje er klar over er det mange e-postprogrammer som ikke viser bilder før du selv bekrefter at du ønsker å se bildene. Det betyr at det kan være flere som leser nyhetsbrevet uten nødvendigvis å «åpne» det, dersom de velger å ikke laste ned bildene. Åpningsprosenten er derfor aller mest nyttig for å følge trender over tid og sammenlikne forskjellige kampanjer/nyhetsbrev i mellom.

Når det er sagt er det også store forskjeller i åpningsprosenten bransjer i mellom. Eksempelvis har direktesalg eller konkurranser gjerne lavere åpningsprosent enn vintips eller oppskrifter sendt til en veldig spisset målgruppe.

Vi kan gå litt nærmere inn på dette ved å se noen tall fra undersøkelser. Epsilon sin rapport og tall fra e-postmarkedsføring i Nord-Amerika i slutten av 2014 viser et snitt i åpningsprosent på drøyt 28%, med store variasjoner mellom bransjer:

usa-statistikk

Sign-up.to har på sin side gjort en undersøkelse i Storbritania, som viser et gjennomsnitt på ca. 25% åpninger:

uk-statistikk

Kort oppsummert er det altså viktig å huske at åpninger ikke er det samme som de som leser, og at åpningsprosenten kan varierer fra kampanje til kampanje og bransje til bransje. Bli derfor ikke alarmert av en åpningsprosent på «under 1 av 3 mottakere» for eksempel – alt mellom ca. 20-35% er vanlig.