Vi er faktisk i 2016, og man skulle derfor kanskje tro at Snapchat, Instagram, Vine, eller andre fancy sosiale medier skulle komme og overta for e-post. Men nei, de av oss som driver med digital markedsføring vet at e-post som markedsføringskanal langt i fra er dødt.

Faktisk burde e-post være et hovedelement i din markedsføring nå, så vel som i fremtiden. Det er enkelt, målrettet, effektivt og ikke minst rimelig – og e-post brukes tross alt av over halvparten av verdens befolkning.

Vi har gått på en liten fakta-jakt, og presenterer her 12 punkter som viser hvor viktig e-postmarkedsføring er.

  1. E-postmarkedsføring gir i snitt 4.300% «return on investment» (avkastning på investeringskostnaden) for bedrifter i USA (Direct Marketing Association via Copyblogger)
  2. Omtrent samme tall, men fra en annen kilde: For hver $1 brukt på e-postmarkedsføring er gjennomsnittlig avkastning $44.25. (ExactTarget)
  3. 59% av B2B-markedsførere sier e-post er den mest effektive kanalen for å generere inntekt. (BtoB Magazine)
  4. Direkte salg fra e-post er minst tre ganger høyere enn i sosiale medier. (McKinsey & Company)
  5. E-post er nesten 40 ganger bedre enn Facebook og Twitter for å få nye kunder. (McKinsey & Company)
  6. Markedsførere plasserer e-post som den mest effektive kanalen for å bygge bevissthet om bedriften, tilegne seg nye kunder og holde på eksisterende. (Gigaom Research)
  7. 70% sier de alltid åpner e-poster fra sine favorittbedrifter. (ExactTarget)
  8. Hele 91% av konsumenter sjekker e-post minst én gang daglig. (ExactTarget)
  9. 68% av markedsførere mener e-post er kjernen i deres virksomhet. (Salesforce)
  10. 95% av de som frivillig melder seg på nyhetsbrev fra bedrifter synes de er delvis eller veldig nyttig. (Salesforce)
  11. Bedrifter som segmenterer sin e-postliste får 39% høyere åpningsrate og 28% færre avmeldinger. (Lyris Annual Email Optimizer Report)
  12. De to viktigste faktorene som påvirker åpningsrate er bedriften e-posten kommer fra (64%) etterfulgt av emnefeltet (47%). (Chadwick Martin Bailey)

Fortsatt ikke overbevist om hvorfor du burde ta i bruk nyhetsbrev og e-postmarkedsføring, eller usikker på hvordan? Ta kontakt, og vi hjelper deg gjerne.