42 fakta om e-postmarkedsføring alle bedriftseiere burde vite

Anders Steinlein

 

17 gode eksempler på nyhetsbrev for inspirasjon

Sender du nyhetsbrev, men synes det er vanskelig å få ideer til innhold? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Vurderer du å bruke e-postmarkedsføring og nyhetsbrev? Vi har trålet nettet for å samle noen slagkraftige fakta og statistikk om e-postmarkedsføring som burde overbevise de fleste. 

Fest setebeltet, for her blir det mange tall på løpende bånd, som burde overbevise alle bedriftseiere og markedsførere om hvorfor e-post burde være en essensiell del av din markedsføring.

For å ta oppsummeringen først: Heldigvis står e-post stødig i 2020 som en utrolig effektiv markedsføringskanal. Fordelene med e-postmarkedsføring er nemlig mange. Det er direkte, personlig, relevant og ikke minst handlingsdrivende.

Uansett, du er ikke her for å lese mine meninger. Her kommer som lovet 42 fakta om e-postmarkedsføring, fordelt over noen grupperinger.

Foto: Rawpixel

Er e-postmarkedsføring fremdeles relevant i 2020?

Selv om e-post er en gammel traver, viser det ingen tegn til å sakke akterut. Engasjementet holder seg oppe, og mottakere foretrekker i stor grad e-post som kommunikasjon og markedsføringskanal. Her er noen tall om e-postmarkedsføring som viser til engasjement hos mottakere.

Statistikk om e-postmarkedsføring i Europa.

Kilde: GetResponse

Hvor viktig er e-postmarkedsføring egentlig?

Hvorfor er e-postmarkedsføring og populært? Med ledende ROI (Return on Investment, eller avkastning på investeringskostnad på godt norsk) og konvertering, er det ikke så rart! Ingenting viser så tydelig fordelene med e-postmarkedsføring som resultatene det kan gi:

£32,28 ROI på e-postmarkedsføring er slagskraftige fakta.

Kilde: Data & Marketing Association

Fakta om hyppighet på utsendelse og tidspunkter for e-postmarkedsføring

Når burde du sende e-post for å oppnå best konvertering? Det er noe hver enkelt bedrift egentlig må teste på sitt publikum for å vite sikkert, men noen generelle rapporter kan vi lene oss på.

Hva sier fakta om når du bør sende? Tirsdag er kanskje beste dag å sende e-postmarkedsføring på.

Kilde: CoSchedule

Hvordan påvirker automatisering resultatene til e-postmarkedsføring?

Hvis du ikke har tatt i bruk noen form for automatisering av e-postkampanjer enda, bør du definitivt gjøre det i 2020. Hvorfor? Det sparer deg for tid (nettopp fordi mye går på automatikk), og konverterer faktisk bedre! Her er litt statistikk om hvordan automatisering hjelper e-postmarkedsføring. 

  • I gjennomsnitt bruker 51% av bedrifter automatisering i sin markedsføring. Av de som ikke bruker det enda, planlegger 58% å ta det i bruk.
  • Av de som bruker automatisering er fordelene som flest nevner at de sparer tid (30%), forbedrer lead-generering (22%) og gir høyere omsetning (17%).
  • 77% rapporterer høyere konvertering ved bruk av automatisering.
  • Den mest brukte formen for automatisering er også den enkleste. Automatisert e-postsekvens som f.eks. velkomst-e-poster eller onboarding-sekvens brukes av 64% av bedriftene.
  • Automatiserte e-poster får betydelig høyere åpning- og klikkprosent enn vanlige nyhetsbrev.
Hovedfordelen med automatisering er spart tid.

Kilde: GetResponse

Segmentering og personalisering kan forbedre resultater betydelig

Nøkkelen til å lykkes med e-postmarkedsføring og nyhetsbrev er relevans. Derfor er det viktig at dine mottakere føler seg ivaretatt, ved å sende de så relevant informasjon som mulig.

  • 51% rapporterer at å segmentere e-postlisten er den mest effektive taktikken for å forbedre resultater.
  • Bedrifter som segmenterer sin e-postliste får opp til 18% høyere inntekter fra sine e-poster.
  • I et eksperiment hos SuperOffice fikk en segmentert e-postkampanje 94% åpninger og 38% klikk, sammenlignet med 42% åpninger og 4,5% klikk i en ikke-segmentert kampanje.
  • 62% av markedsførere mener personaliserte e-poster er den mest effektive typen av e-poster.
  • …Mottakere er enig, ettersom over 80% av europeere sier de responderer bedre om e-posten er personliggjort til deres interesser.
  • Bedrifter som personliggjør e-postmarkedsføringen opplever 27% høyere klikkrate.
Segmentering trekkes frem som den viktigste taktikken for bedre resultater.

Kilde: Ascend2

Fakta om emnefelt og innhold i e-postmarkedsføring

Et godt emnefelt er ofte lavthengende frukt som enkelt kan heve resultatene fra dine e-postkampanjer. Vi har skrevet om eksempler på gode emnefelt tidligere, men her kommer litt ytterligere fakta.

47% av mottakere åpner e-post kun basert på emne.

Kilde: Optinmonster

Er emojis i e-poster en god idé?

Vi har skrevet en fyldig artikkel om bruk av emojis i nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. Her kommer litt mer konkrete tall om temaet.

Sannsynligheten for gode resultater øker med emoji.

Kilde: Econsultancy

Oppsummert: Fordelene med e-postmarkedsføring er mange

Synes du disse tallene og statistikken var interessant og nyttig? Jeg håper det!

Har du enda ikke kommet skikkelig i gang med din e-postmarkedsføring? Eller er du på leting etter et verktøy som gjør det enkelt å lykkes? Jeg håper du da vil vurdere MailMojo. Her kan du nemlig kostnadsfritt prøve vårt verktøy for effektiv e-postmarkedsføring!

Lykke til!