⭐️ Gi nyhetsbrevene dine mer liv med emojis

Frode Danielsen

Hva du skriver emnefeltet kan være forskjellen på suksess og sletting. Statistikken viser at 35% av alle mottakere åpner nyhetsbrev ene og alene basert på emne! Så sammen med de andre elementene vi beskriver i bloggposten om viktige elementer i et nyhetsbrev, er emnet noe du bør sette lupen på.

Et veldig konkret og hett tips for å øke åpningsprosenten på grunn av emnet, er å bruke et eller flere av de mangfoldige emoji-tegnene 😊. Ifølge en undersøkelse opplevde 56 av 100 bedrifter en økning i åpningsprosenten når de brukte søte og morsomme tegn i emnefeltet.

emoji-emne

Forklaringen er enkel: En emoji i emnefeltet står ut i innboksen, kommuniserer raskt hva innholdet dreier seg om og vekker engasjement hos mottakerne. ❤️️

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

I tillegg til å uttrykke oss med mer følelser, kan emojis hjelpe deg med å holde emnet kort. Kombinasjonen kortfattethet og følelser er som superkraft for dine nyhetsbrev. Spesielt på mindre skjermer, som på smarttelefoner og smartklokker, er det ikke mange tegn av emnet man ser i innboksen eller varselmeldingen om ny e-post. Et emoji-tegn kan hjelpe beskrive budskapet ditt, samtidig som det vekker mer oppmerksomhet.

Tastatur med emojis

Foto: Iabzd

Smilefjes-spam?

Selv om noen tester viser at åpningsprosenten kan øke med hele 29 % ved bruk av emoji i emnet, må tegnene brukes med måte. Selv om støtten for emoji med tiden har blitt veldig god, med innebygget støtte i både Windows og Mac samt iOS og Android, kan det fort bli meningsløst om du peprer emnet med symboler i stedet for innhold.

Det er ikke alle mottakere som vil kunne se tegnene. Gamle versjoner av e-postprogrammer, som Outlook 2003 og Lotus Notes, vil vise en liten firkant eller et blankt mellomrom i stedet for tegn. Ikke et stort problem om du bruker emojis riktig, men nyttig å være klar over.

Er større bekymring hos noen, er spamfiltrene. Men også her kan du senke skuldrene. Foreløpige tester viser at ingen spamfiltre per i dag tolker dette som noe negativt. Derimot kan det faktisk bidra til å senke risikoen for at nyhetsbrevene dine blir regnet som spam. Dersom mottakerne er mer engasjert og åpningsprosenten din øker, kan dette bidra til en bedre leveringsevne, det vil si at nyhetsbrevet kommer frem til innboksen.

Nærbilde av bekymret emoji

Foto: Bernard Hermant

Hvordan best bruke emoji

Når du skal begynne bruke emoji-tegn er det noen konkrete ting du bør tenke på:

1. Vurder om emojis passer for din merkevare

Er morsomme tegn en naturlig del av din stil og tone? Eller risikerer du stilkræsj med din saklige organisasjon? Ta også målgruppen din med i betraktningen. Sender du til flest millennials, eller er det de godt voksne som utgjør hovedandelen på dine e-postlister?

2. Bruk dem som supplerende tegn, ikke som erstatning for ord

Dette er viktig. Ettersom man ikke kan være helt sikker på at alle mottakere ser tegnene må du unngå at emnet blir meningsløst i disse tilfellene. «🌞 Sommerkampanje» er bedre enn «🌞-kampanje»!

3. Bruk emojier som er relevante for innholdet i nyhetsbrevet

Ikke bruk illustrasjoner og tegn bare for å bruke dem – og tenk på om de kan oppfattes ulikt av ulike mottakere. Dette kan i verste fall være forvirrende og negativt. Blant flere tusen unicode-emojis bør det likevel være mulig å finne en som passer som i hanske.

4. Plasser tegnet tidligst mulig i emnet

Gjerne som helt første tegn, men i alle fall blant de første fire-fem ordene. Dette er for å sikre at tegnet vises i opplistinger og varsler på mindre skjermer.

5. Ikke overdriv bruken

Det sier seg nok selv, men ikke stapp emnet fullt av emoji-tegn. Det er også lurt å kun bruke emojis ved litt spesielle kampanjer eller tilbud, fremfor i hvert eneste nyhetsbrev. Ikke slit ut dine mottakere, men spar de til det virkelig gjelder.

Person som holder smileyballong foran ansiktet

Foto: Lidya Nada

Kult! Hvordan bruker jeg dem?

Det fine med emoji i dag er at det er rett og slett tekst. Så allerede nå kan du enkelt ta det i bruk i MailMojo ved å kopiere og lime inn tegnet du ønsker, for eksempel fra oversikten på getemoji.com.

Her får du også nyttig info om hvilke programmer som støtter emoji-tegnene, f.eks. er de nyeste tegnene og mange nye hudtone-varianter ikke like bredt støttet enda.

Vi gleder oss til å se hva dere finner på! Og husk: følg som vanlig med på responsen i statistikken, for å se hvilken effekt det har for nettopp dine mottakere. Opplever du gode resultater, vil vi gjerne høre om det.

Denne bloggposten ble publisert for første gang i 2015, men nå er den utvidet og oppdatert etter alle kunstens regler, og inneholder bare kunnskap som egner seg for 2018.