Illustrasjon av Neal Sanche, CC lisensIllustrasjon av Neal Sanche, CC-NC lisensI forrige innlegg om effektive nyhetsbrev skrev vi om strategien du bør legge før du aktivt tar i bruk nyhetsbrev som markedsføringskanal. Denne gangen skal vi ta for oss selve innholdet og designet — hva, i generelle trekk, gjør et nyhetsbrev vellykket?

Vær profilmessig konsistent. Ved å lage en mal basert på dine nettsider og generelle profil, som gjenbrukes i hvert nyhetsbrev, forsterker du gjenkjennelseseffekten. Du kan godt ha flere malvarianter, men bør sørge for å holde enkelte elementer, posisjoner og/eller farger konsistente på tvers av malene.

Bruk navigasjon og «call-to-action». Navigasjonslenker til seksjoner på dine nettsider kan være lurt å inkludere som faste elementer. Det gir mottakeren mulighet til enkelt å besøke de seksjonene som interesserer dem direkte fra nyhetsbrevet. Faste, grafiske «call-to-action» lenker — f.eks. direkte til et bookingsystem — kan gi ytterligere salg uten at det føles påtrengende for mottakeren nettopp fordi det gjøres til en del av designet.

Tenk på mottakeren når du skriver innholdet. Størrelsen kan i enkelte sammenhenger faktisk ha noe å si. Nyhetsbrev fra butikker og andre detaljhandlere gjør det ofte bedre med lite innhold, slik at mottakerne raskt kan ta til seg tilbudet. På den annen side er nyhetsbrev med lengre og dypere artikler ofte nettopp det mottakere av kunnskapsrelaterte nyhetsbrev ønsker.

Pass på forholdet mellom tekst og bilder. En feil mange går på er det å bruke alt for mange bilder i forhold til tekst. Ikke bare øker dette risikoen for å bli stoppet av spam-filtere, men e-postklienter som ofte ikke viser bilder som standard vil gi et feil inntrykk av innholdet. På motsatt side vil mye tekst med for få bilder ofte føles tungt.

Sitter du på noen tips om hvordan få mest mulig ut av nyhetsbrev og e-postmarkedsføring? Gi gjerne lyd fra deg her på bloggen, eller følg oss på Twitter.