Hvordan bygge e-postlister med Facebook-annonser

Frode Danielsen

Vi skrev denne artikkelen for en ganske lang stund siden, men den er fremdeles aktuell. Her kan du lese om hvordan du bygger e-postlister fra facebook-annonser.

Det aller første steget du bør ta for å utvide e-postlisten din er å lage et påmeldingsskjema på nettsiden din og på Facebook-siden din. Har du ikke gjort dette enda anbefaler vi altså at du kommer i gang med det først. Det skal riktignok sies at Facebook krever at du har minst 2 000 likes for å få lov til å legge til en custom tab.

Et tydelig påmeldingsskjema vil ha den beste konverteringen fra besøkende til påmeldt på din e-postliste. Ha konkret informasjon og insentiv til besøkende om hvorfor de bør melde seg på.

Med god konvertering av besøkende til påmeldte dukker neste spørsmål opp. Hvordan øker du antallet besøkende til påmeldingsskjemaet og dermed antallet påmeldte?

En av de beste metodene for å drive besøk til din nettside og ditt påmeldingsskjema, er annonser på Facebook. Slike annonser er, om riktig brukt, kostnadseffektive og gir god konvertering til klikk. En analyse gjennomført av Privy på 250.000 epost-påmeldinger viste at betalte Facebook-annonser er den nest mest effektive kilden etter egen nettside:

Egendefinert publikum

Facebook tilbyr også et veldig nyttig verktøy for nettopp dette: egendefinerte publikum. Med dette annonseverktøyet kan du laste opp din eksisterende e-postliste (fra eksport i MailMojo) til Facebook, så vil du skape et nytt Facebook-publikum basert på de e-postadressene Facebook kan matche mot eksisterende Facebook-profiler. Du får altså et publikum for dine annonser på Facebook som ligner mest på din eksisterende målgruppe.

Dette vil gi påmeldinger via dine Facebook-annonser høyere relevans.

Facebook egendefinert publikum

Med publikummet klart blir det neste spørsmålet hvordan lage en effektiv Facebook-annonse. Her er det igjen viktig at du er tydelig på verdien det vil gi å melde seg på din e-postliste, fremfor å bare be de om å gjøre det.

Tre mennesker på rad, som alle ser på telefonene sine

Foto: Rawixel

Dette kan enten være noe konkret av verdi som du vil tilby gratis til de som melder seg på, for eksempel nyttig kunnskap i en nedlastbar PDF eller en tjeneste dere tilbyr. Eller det kan rett og slett være det unike dere tilbyr via nyhetsbrevet deres – for eksempel spesielle kampanjer og tilbud kun for nyhetsbrevmottakere.

Det er også tydelig at bilder trekker oppmerksomhet og klikk mer enn bare tekst. Derfor tilbyr Facebook også fri tilgang til et stort bibliotek foto av høy kvalitet for bruk i dine annonser.

Og som med nyhetsbrevene du sender ut: Følg med på responsen (konverteringer) på dine annonser og gjør justeringer underveis!