Vi skrev nylig om emnefeltet som en av de tre viktige elementene i et nyhetsbrev. Et veldig konkret og hett tips for å øke åpningsprosenten via emnet er å bruke de tidvis morsomme og søte emoji-tegnene 😊

Tester har i noen tilfeller sett åpningsprosenten øke med hele 10-15% ved bruk av slike tegn i emnet! Men som med det meste annet må det brukes med måte.

Men, «hva med spamfiltre?», tenker du kanskje. Og det lurte selvfølgelig vi også på når vi begynte se nærmere på dette. Foreløpige tester viser at ingen spamfiltre per i dag tolker dette som noe negativt.

emoji-emneStøtten for emoji har også blitt veldig god, med innebygget støtte i både Windows og Mac samt iOS og Android. Og det er helt tydelig at vi liker å bruke disse små illustrasjonene for å uttrykke oss kortere og med mer følelser ❤️️

Og det er nettopp kortfattethet og følelser som er kraften i emoji-tegn for dine nyhetsbrev. Spesielt på mindre skjermer som på smarttelefoner – og nå også smartklokker – er det ikke mange tegn av emnet man ser i innboksen eller varselmeldingen om ny e-post. Et emoji-tegn kan hjelpe beskrive budskapet ditt, samtidig som det trekker litt mer oppmerksomhet.

Ikke alle mottakere vil se disse tegnene. Gamle versjoner av e-postprogrammer, som Outlook 2003 og Lotus Notes, støtter ikke dette. I disse tilfellene vil tegnene i stedet bli vist som en liten firkant 🖕 eller som et blankt mellomrom. Ikke et stort problem om du bruker disse tegnene riktig, men nyttig å være klar over.

Hvordan best utnytte emoji

Når du skal begynne bruke emoji-tegn er det noen konkret ting du bør tenke på:

  1. Bruk de som supplerende tegn, ikke som erstatning for ord
    Dette er viktig. Ettersom man ikke kan være helt sikker på at alle mottakere ser tegnene må du unngå at emnet blir meningsløst i disse tilfellene. «🌞 Sommerkampanje» er bedre enn
    «🌞-kampanje»!
  2. Plasser tegnet tidligst mulig i emnet
    Gjerne som helt første tegn, men i alle fall blant de første fire-fem ordene. Dette er for å sikre at tegnet vises i opplistinger og varsler på mindre skjermer.
  3. Ikke overdriv bruken
    Det sier seg nok selv, men ikke stapp emnet fullt av emoji-tegn. Det er også lurt å kun bruke emoji-tegn ved litt spesielle kampanjer eller tilbud, fremfor i hvert eneste nyhetsbrev. Ikke slit ut dine mottakere, men spar de til det virkelig gjelder!

Kult! Hvordan bruker jeg det?

Det fine med emoji i dag er at det er rett og slett tekst. Så allerede nå kan du enkelt ta det i bruk i MailMojo ved å kopiere og lime inn tegnet du ønsker, for eksempel fra oversikten på getemoji.com. Her får du også nyttig info om hvilke programmer som støtter emoji-tegnene, f.eks. er de nyeste tegnene med hudtone-varianter ikke like bredt støttet enda.

Vi gleder oss til å se hva dere finner på! Og husk, følg som vanlig med på responsen for å se hvilken effekt det har for nettopp dine mottakere. Opplever du gode resultater vil vi gjerne høre om det.