Det er lett å tro at e-postmarkedsføring er gammeldags i disse tider hvor sosiale medier får all oppmerksomheten, men som vi har skrevet om flere ganger lever e-postmarkedsføring i aller høyeste grad i beste velgående.

For eksempel har studier vist at 44% av mottakere har gjort minst ett kjøp det siste året basert på kommersiell e-post. I tillegg er e-postmarkedsføring og nyhetsbrev den mest direkte og personlige av alle digitale markedsføringskanaler, og i så måte perfekt for å bygge relasjoner mellom deg og dine mottakere.

Men, for at du skal få utbytte av din e-postmarkedsføring må du først få mottakeren til å åpne dine e-poster. Med tanke på hvor mange e-poster man får i løpet av en dag er dermed utfordringen å skille seg ut i mengden og få mottakerene til å åpne nettopp din e-post.

Dette betyr i første rekke å sørge for at du skriver et knallbra emne på e-posten. Faktisk er det slik at 33% av mottakere åpner en e-post kun på bakgrunn av hva det står i emnefeltet.

Gjennom mange år har vi jobbet mye med e-postmarkedsføring og testet hva som fungerer best og kommet frem til denne listen over gode strategier for å maksimere åpningsraten.

Men først… hva bør du forvente?

Det du derimot bør være klar over først, er at åpningsrater varierer ekstremt mellom bransjer. I tillegg er det slik at mange blir overrasket over «lave» åpningsrater når de først begynner med e-postmarkedsføring, da det er lett å tenke at rundt 25% åpninger høres lite ut («leser kun 1 av 4 mottakere e-postene mine!?»).

Her gjelder det altså å styre forventningene, og vi har derfor tidligere skrevet et innlegg som viser hva som er vanlig åpningsrate og om forskjellene bransjer i mellom.

La oss med det ute av verden gå inn på de konkrete tipsene …

1. Hold det enkelt

Det å holde emnefeltet kort og konsist bør være din første prioritet.

Studier har vist at emnefelt under 10 tegn lange hadde en åpningsrate på 58% (som er langt over gjennomsnittet generelt sett). Dette er gjerne vanskeligere å gjennomføre i praksis på norsk enn på engelsk, men alt tyder allikevel tydelig på at kortere er bedre enn lengre.

Noe av årsaken til dette er at mange leser e-post på mobilen (over 50%!), som viser færre tegn i emnefeltet før emnet blir kuttet.

Så lite som 10 tegn er som nevnt vanskelig, men fra mine egne tester og erfaring vil jeg sterkt råde deg til å holde deg under 50 tegn. Fokuser enkelt og greit på å få frem budskapet på så få ord som mulig.

2. Personliggjør emnefeltet

Personliggjøring kan utgjøre en markant forskjell. Faktisk har studier vist at emnefelt som er personlige har 22,2% høyere sannsynlighet for å bli åpnet.

Så hvordan personliggjør du emnefeltet? Det enkleste er rett og slett å flette inn mottakerens fornavn, som er en smal sak i nyhetsbrevtjenester som f.eks. MailMojo. Dette skiller din e-post ut fra mengden ved å snakke direkte til mottakeren, og gir beviselig høyere åpningsrate.

I tillegg kan du segmentere dine utsendelser til en mindre gruppering av din e-postliste basert på f.eks. hvor de bor eller interesser de har vist, og så bruke dette i emnefeltet. Et enkelt eksempel kan være «25% rabatt til deg som bor i Oslo».

3. Bruk en nummerert liste

Du er sikkert klar over hvor populært det er med lister. Folk elsker det, gjerne fordi det gjør innhold enklere og raskere å konsumere.

Jeg har funnet at det å bruke nummererte lister i mine nyhetsbrev fungerer godt, som du kanskje har sett om du kom til dette blogginnlegget fra mitt nyhetsbrev. Det genererer nysgjerrighet som gjør at mange ønsker å se detaljene ved å åpne nyhetsbrevet.

4. Skap eksklusivitet

Folk liker ikke å føle seg «utenfor», og elsker samtidig å få tilgang til ting som ikke er generelt tilgjengelig for allmenheten.

Dette kan du utnytte ved å sende nyhetsbrev spesifikt knyttet til noe mottakeren har bedt om informasjon om, eller eksklusive tilbud som ikke er tilgjengelig utenom å være påmeldt din e-postliste. Eksempler kan være:

  • Her er din private invitasjon
  • Last ned din gratis bonus
  • Få eksklusiv tilgang kun i dag

Formålet her er å få mottakeren din til å føle seg en smule spesiell, og det kan et slikt emne gjøre. Kombiner det forøvrig gjerne med personliggjøring for ekstra effekt!

5. Gjør den tidsbegrenset

En faktor som ikke kan påpekes nok er hvor effektfullt det er å ha en deadline. Faktisk kan det å ha et emne som gir en følelse av at noe er tidsbegrenset og litt eksklusivt gi 22% økt åpningsrate.

Det du ønsker med en slik taktikk er å få mottakeren til å ta affære umiddelbart, enten om det gjelder en påmelding, gjennomføre et kjøp e.l. Hvis ikke de gjør det umiddelbart er det nemlig stor sannsynlighet for at det blir glemt og aldri blir gjort (derfor er det forøvrig ofte viktig å sende påminnelser også, men det er en helt annen bloggpost).

Noen eksempler:

  • 50% rabatt kun i dag
  • PÅMINNELSE: Kun 6 timer igjen …
  • Meld deg på innen midnatt

6. Skap nysgjerrighet

Nysgjerrighet er en kraftig drivkraft som kan utnyttes med forsiktighet. Pass derimot på at du ikke lover noe i emnefeltet som du ikke leverer, men det å kun fortelle A i emnet, og avvente med B til innholdet i seg selv kan være effektivt. Eksempelvis:

  • Har du fått med deg årets interiørtrend?
  • Få din gratis eBok her…

7. Bruk ordet «gratis»

Alle elsker å få noe gratis. Hvis mottakere vet at de kan bruke et par minutter av sin tid på å få noe verdifullt uten å betale en krone, er det sannsynlig at de vil se nærmere på det.

Studier har vist at e-poster med ordet «free» i emnet ble åpnet 10% mer enn de uten det ordet. Selv om dette handlet om engelske utsendelser med ordet «free», er det ingen grunn til å tro at det er annerledes på det norske markedet.

Snarere kan det godt hende det fungerer enda bedre med det norske ordet «gratis», ettersom det er mindre belastet av spam-filtere enn engelske ord og uttrykk.

8. Bruk klar og direkte tale

Til slutt har jeg sett at tvetydige emnefelt eller tekst som sier for mye på en gang ofte blir oversett eller rett og slett slettet.

Dette går litt inn på det samme prinsippet som å fatte deg i korthet, men handler også om å gi en tydelig «call-to-action». Er det noe spesifikt du ønsker at mottakeren skal gjøre kan det lønne seg å si det kort og konkret. Kombiner det gjerne med andre av disse strategiene, for eksempel ved å gjøre det tidsbegrenset. Eksempler kan være:

  • Registrer deg for en gratis prøve i dag
  • Meld deg på konferansen om e-handel før kl 16
  • Last ned din gratis rapport

Bonus: Bruk gjenkjennelig avsender

Helt avslutningsvis vil jeg bare slenge på et bonustips her, som ikke går på emnefeltet men som er minst like viktig for å oppnå gode åpningsrater.

Bruk et avsendernavn og avsenderadresse som dine mottakere kjenner deg igjen som, og vær konsekvent på hva du bruker.

Det betyr at du ikke bør variere navnet ditt fra ett nyhetsbrev til det neste; bestem tidlig om du skal gjøre det personlig ved å bruke ditt navn eller firmanavnet. Sørg også for at du ikke sender fra din personlige Gmail-adresse eller liknende – å sende fra et eget domenenavn gjør utsendelsene straks mer profesjonelle.

Konklusjon

Det å skrive et emnefelt som maksimerer åpningsraten din er heldigvis ikke rakettforskning. Følger du noen av disse prinsippene og gjør litt eksperimentering på egenhånd, vil du fort finne ut hva som fungerer best ovenfor dine konkrete mottakere.

Og når du sender nyhetsbrev og e-postmarkedsføring som dine mottakere åpner og leser vil du garantert kunne kapitalisere på de overlegne resultatene som nettopp e-postmarkedsføring kan gi.