6 tips for å bygge din e-postliste

Anders Steinlein

E-postlistene dine vil krympe med tiden, med opp til 22,5% årlig  – dette er den harde realiteten. Folk bytter jobber og dermed e-postadresse, de slutter å logge inn på en gammel konto eller velger å avslutte abonnementet på nyhetsbrev.

Foto: Don Agnello

Det å holde e-postlistene stabile, eller få dem til å vokse, er et permanent vedlikeholdsarbeid. Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å utvide dine e-postlister. Det gjelder i bunn og grunn å utnytte de muligheten som finnes og få flest mulig mennesker til å bli interessert. Her er noen enkle tips:

1. Ha et tydelig og inviterende påmeldingsskjema på dine nettsider

Nettsidene er ofte det første stedet folk kommer i kontakt med virksomheten din. Start relasjonsbygging med en gang ved å be de melde seg på ditt nyhetsbrev. MailMojo har innebygget støtte for å lage et påmeldingsskjema du kan legge inn på ditt nettsted eller i -butikken.

Legg inn informasjon om hva slags innhold du kommer til å sende ut, slik at mottakerne vet hva de kan forvente – og gjør det vanskelig å motstå. Kanskje gjennom å tilby en rabatt?

2. Lag mange veier inn til ditt nyhetsbrev

Sørg for å ha påmeldingsskjema godt synlig og tilgjengelig fra flere steder på nettsidene dine. Det er ikke sikkert at alle kommer til forsiden først, så det er en god idé å legge inn påmeldingsskjema på andre strategiske steder, som sidemenyene eller i bunnfeltet, Om oss-siden eller midt i en artikkel.

Bruk pop-ups! Mange studier viser at pop-ups er suverent beste metoden for å konvertere besøkende til mottakere av nyhetsbrevet ditt. Har du en blogg også? Ikke glem å legge inn skjema der og.

3. Tilby en gulrot for påmelding (en såkalt lead magnet)

Et lite ekstra insentiv er ofte nok for å få enda flere til å melde seg på ditt nyhetsbrev. Det kan være alt fra en rabatt på første kjøp eller en gratis guide innenfor ditt fagfelt. Gratis innhold kan inspirere folk til å ville motta mer fra ditt kunnskapslager.

Pass på å gjøre det enkelt for folk å melde seg på nyhetsbrevet fra siden de laster ned innholdet, det er nemlig ikke lenger lov å føre opp folk automatisk, i henhold til den nye personvernlovgivningen GDPR.

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

4. Lag en konkurranse på sosiale plattformer

Ikke la GDPR hindre deg i å inspirere og underholde med en konkurranse. Det eneste du må huske på, er at du ikke kan kreve at folk melder seg på nyhetsbrev eller oppgir e-postadressen for å delta.  

Hvis du lager en konkurranse for dine Facebook-fans, er jo målet i første rekke å få dem til å besøke nettbutikken din. Når de har kommet dit, gjelder det å overbevise dem om å melde seg på nyhetsbrevet. (Hvis du for eksempel kjører konkurranser med jevne mellomrom har de en grunn til å ville høre om det: nemlig en sjanse til å vinne noe gøy.)

5. Legg til rette for anbefaling og deling

Noe av det som påvirker våre avgjørelser mest, er en anbefaling fra noen vi kjenner og har tillit til. Dersom du får mottakere dine til å anbefale nyhetsbrevet ditt videre, er sjansen stor for at flere vil ha nyhetsbrev fra deg direkte i sin egen innboks.

Selv om man ikke har en personlig relasjon, betyr anbefalinger mye. Kanskje du kan be gode kunder om å dele sin historie i et nyhetsbrev? Eller bruk sitater fra ambassadører. Tallenes tale teller, så tenk på formuleringer a la “bli en del av de XXX (antall) glade mottakerne av nyhetsbrevet”.

Nyhetsbrev fra MailMojo støtter deling, både gjennom videresending og i sosiale medier. Legg inn en lenke i nyhetsbrevet som leder til en side med påmeldingsskjema (dette kan være en eksisterende side på nettstedet ditt, der du har påmeldingsskjema allerede).

6. Promoter nyhetsbrevet i alle kanaler – også offline

Alt brandet materiell, fra brosjyrer til fakturaer, kan ha en liten setning om fordelen med ditt gratis nyhetsbrev, og hvordan man kan melde seg på. Glem ikke visittkortet – eller kvitterings-e-posten.

Legge inn en lenke til påmeldingsskjema i e-postsignaturen din, og i eventuelle profiler på sosiale medier. Ta med deg et nettbrett på nettverkstreff og messer, eller liggende fremme i lokalene dine, slik at folk selv kan melde seg på (da har du alt på det tørre med tanke på personvernloven GDPR).

Foto: Johanna Kosinska

Denne bloggposten ble publisert for første gang allerede i oktober 2007, men nå er den oppdatert etter alle kunstens regler og inneholder bare kunnskap som egner seg for 2018.