For mange nystartede bedrifter eller ved lansering av nye produkter og tjenester er det naturlig at man ønsker å få ut ordet om dette til så mange som mulig. Med jevne mellomrom får vi dermed henvendelser med spørsmål om vi kan tilby, eller har info om, hvor man kan kjøpe e-postlister med e-postadresser.

Mange tenker rett og slett at man med noen få kroner kan få markedsført seg raskt til flere tusen bedrifter, og det høres vel attraktivt ut?

Svaret er derimot et kontant nei (og vi tillater ikke bruk av kjøpte lister i MailMojo). For enhver seriøs markedsføring av produkter og tjenester viser det seg at dette gir minst verdi på både kort og lang sikt.

Hvorfor er det slik? Les seks av de viktigste grunnene til dette nedenfor.

1. Du kan ikke stole på listens kvalitet

Det finnes mange forskjellige aktører av varierende seriøsitet som ønsker å selge deg lister med e-postadresser. Fakta er derimot at ingen som har en liste av høy kvalitet ville ønsket å selge den til andre. Dette ville straks forringet listens kvalitet og derav gjort den verdiløs også for de som solgte listen.

Lister som selges har mye dårligere kvalitet fordi e-postadresser blir samlet inn fra nettsider eller hentes fra generelle registre som ikke er relatert til markedsføring.

Et eksempel på slike generelle lister er de som tilbyr lister hentet fra Brønnøysundregistrene. Disse blir påstått å være relevante da disse er ment å være bedriftsadresser. Det som disse listene derimot ikke tar hensyn til er at mange har registrert sitt firma i Brønnøysund med sin private e-postadresse, som det er direkte ulovlig å sende uoppfordret reklame til.

2. Du vil bli sett på som en spammer

Hvor ofte mottar du selv e-poster fra avsendere du aldri har hørt om eller har interesse av å motta informasjon fra? Dette er per definisjon spam: Uønsket e-post.

Vi mottar alle vår andel av dette daglig og undersøkelser har indikert at over 95% av all e-post som sendes i verden er spam. Heldigvis har vi fått gode filtre i dag som stopper det meste fra å nå vår innboks!

Man mener gjerne selv at det man markedsfører er høyst relevant for alle bedrifter i en bransje og at e-postene man sender er seriøse og profesjonelle. Men for de som mottar e-poster uten å ha bedt om det oppleves det som uønsket og derav spam.

Selv om mottakeren på en helt annen kampanje kan ha krysset av for å «motta markedsføring fra samarbeidspartnere», som er vanlig ved lister som selges, er dette noe de uansett ikke kan assosiere med dine utsendelser på noe vis.

3. Andre bedrifter bruker akkurat samme listene

I øyeblikket man finner en troverdig selger av e-postlister er det lett å glemme at sannsynligheten er høy for at mange andre har kjøpt akkurat samme listen. Og da er det også naturlig at mottakerene på denne e-postlisten allerede begynner gå veldig lei de uønskede e-postene de mottar!

Hvorfor skal de bry seg om nettopp din e-post når de allerede har mottatt titalls e-poster fra andre ukjente avsendere?

Mange mottakere begynner nettopp derfor å bli smarte nok til å lage unike e-postadresser for hvert sted de registrerer seg, slik at de enkelt kan sette opp filtre når adressen blir spammet eller rett og slett slette adressen.

4. Andelen som responderer vil være veldig lav

Det er lett å tenke at om man bare har en stor nok e-postliste så vil man sikre nok respons og salg til å rettferdiggjøre innkjøpet av listen. Kjøper du en liste med 10.000 e-postadresser må man vel i alle fall få 10 salg?

Dette tilsvarer i så fall kun 0,1% og er mye lavere enn man kan forvente med vellykket markedsføring til en e-postliste av god kvalitet. Til sammenlikning er det ikke urealistisk å oppnå alt fra 1–5% salg fra en godt planlagt e-postkampanje til interesserte mottakere.

5. Ditt rykte vil skades betydelig

Med en større andel mottakere som rapporterer e-postene dine som spam vil e-postleverandører reagere ved å svarteliste deg som avsender. Slike svartelister deles også ofte blant e-postleverandører, og plutselig vil du ha problemer med å levere helt legitime e-poster også til dine kunder og kontakter.

Men enda verre effekt kan dagens tendens til å spre informasjon på sosiale medier og blogger ha. Om bare et fåtall av de du sender til ender opp med å skrive en negativ melding på Facebook eller Twitter så sprer dette seg raskt. Neste gang du googler din bedrifts navn kan det være nettopp disse negative tilbakemeldingene som kommer øverst, noe som er veldig vanskelig å endre på.

6. Ingen seriøs markedsfører anbefaler dette

Du trenger ikke bare ta vårt ord for at kjøp av e-postlister er en dårlig markedsføringsstrategi. Et enkelt søk på nett vil gi deg det samme svaret fra alle nettsider om markedsføring.

Vi er alle kjent med at enkle snarveier sjeldent betaler seg i det lange løp, og dette gjelder også i høy grad her.

Så hva skal du gjøre da?

Organisk vekst er svaret, gjennom å engasjere din målgruppe så de blir interessert i ditt budskap.

Men hva betyr det? Du kan begynne med å lage et påmeldingsskjema på din nettside og gi insentiver på at folk skal melde seg på.

Men det finnes heldigvis flere muligheter! Én av de mest effektive måtene å bygge en e-postliste for tiden er å kjøre konkurranser og quizer på nett. Dette, og flere andre teknikker for å få flere abonnenter i din e-postliste på skal vi ta for oss i neste innlegg i denne serien.