Det har lenge vært snakk om «e-postens død» etter sosiale mediers inntog, men som bevist gang på gang har ikke det skjedd. Snarere tvert i mot: Som vi har skrevet om tidligere er e-postmarkedsføring fremdeles den kanalen som fungerer overlegent best for å tilegne deg nye kunder.

Men hva kan du gjøre for å forbedre din e-postmarkedsføring? Hva gjør de som lykkes best?

Et av svarene er å segmentere din e-postliste. Ved å segmentere listen din kan du lettere snakke direkte med dine mottakere ut i fra deres interesser eller hvor de er i «kundereisen», fremfor å sende det samme til alle. En som har kjøpt fotballsko er ikke nødvendigvis interessert i golfutstyr – selv om du tilfeldigvis selger begge deler i din sportsbutikk. En som nettopp har meldt seg på nyhetsbrevet ditt har neppe interesse av en kampanje som henvender seg mot eksisterende kunder. De som allerede har slått til på salgskampanjen din trenger ikke en påminnelse før fristen går ut.

Eksemplene er mange.

Når det gjøres riktig, snakker resultatene for seg selv. MailChimp har gjort en undersøkelse og fant at segmenterte kampanjer bleåpnet ca. 14% mer enn ikke-segmenterte kampanjer, og hadde klikkrater på drøyt 60%(!) over ikke-segmenterte kampanjer.

Segmentering av e-postliste

MailMojo har lenge hatt støtte for avansert segmentering 🎯 Nå har vi gjort det enklere og mer magisk 🎉

Valg for segmentering i MailMojoI tillegg til at du med MailMojo kan segmentere kontakter på merkelapper («tags») de må ha eller ikke ha, kan du nå automatisere segmentering på oppførsel som knytter seg til et tidligere sendt nyhetsbrev. Det vil si at du enkelt kan målrette budskapet ditt til de som har – eller IKKE har – mottatt, åpnet og/eller klikket et bestemt nyhetsbrev, som du kan se av bildet til høyre.

Hva kan du så gjøre med dette? For å ta noen enkle eksempler:

  • Send forrige nyhetsbrev på nytt til de som IKKE mottok det (perfekt for nye abonnenter).
  • Tag kontakter med merkelapper knyttet til deres interesser (for eksempel «fotball» og «golf»), og send nyhetsbrev spesifikt om én ting til kun de som er relevante.
  • Send påminnelse til de som IKKE klikket på en lenke i et bestemt nyhetsbrev. For eksempel påminnelse om å delta på en spørreundersøkelse.
  • Send oppfølging til de som klikket på en lenke i et nyhetsbrev, men IKKE kjøpte (ikke har merkelappen du kan tagge kunder med). Perfekt for å gi de du vet er interessert et «ekstra push».
  • Slette de kontaktene som hverken har åpnet eller klikket på dine fem siste nyhetsbrev. Det å bli kvitt inaktive abonnenter vil hjelpe deg å unngå spam-filtere.

Segmenter din e-postliste nå – funksjonene er tilgjengelig for alle våre kunder

Alle dine kontakter har en unik bakgrunn, interesser og varierende kjennskap til deg. Så ikke send alle de samme nyhetsbrevene – men benytt muligheten til å segmentere for å spisse ditt budskap til de som det er mest relevant for. Med riktig bruk er jeg sikker på at du vil få enda bedre resultater fra din e-postmarkedsføring.

Vi gleder oss til å se hva du får til med dette!