Det har lenge vært snakk om «e-postens død» etter sosiale mediers inntog, men som bevist gang på gang har ikke det skjedd. Snarere tvert i mot: Som vi har skrevet om tidligere er e-postmarkedsføring fremdeles den kanalen som fungerer overlegent best for å tilegne deg nye kunder.

Men hva kan du gjøre for å forbedre din e-postmarkedsføring? Hva gjør de som lykkes best?

Et av svarene er å segmentere din e-postliste. Ved å segmentere listen din kan du lettere snakke direkte med dine mottakere ut i fra deres interesser eller hvor de er i «kundereisen», fremfor å sende det samme til alle. En som har kjøpt fotballsko er ikke nødvendigvis interessert i golfutstyr – selv om du tilfeldigvis selger begge deler i din sportsbutikk. En som nettopp har meldt seg på nyhetsbrevet ditt har neppe interesse av en kampanje som henvender seg mot eksisterende kunder. De som allerede har slått til på salgskampanjen din trenger ikke en påminnelse før fristen går ut.

Eksemplene er mange.

Når det gjøres riktig, snakker resultatene for seg selv. MailChimp har gjort en undersøkelse og fant at segmenterte kampanjer bleåpnet ca. 14% mer enn ikke-segmenterte kampanjer, og hadde klikkrater på drøyt 60%(!) over ikke-segmenterte kampanjer.

Segmentering av e-postliste

MailMojo har lenge hatt støtte for avansert segmentering